practisch probleem;Kan je vloer het gewicht wel houden???
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

practisch probleem;Kan je vloer het gewicht wel houden???
Kan je vloer het gewicht altijd houden?????
Ik woon in Amsterdam, benedenwoning, gebouwd in 1955. Houten vloer. Wil nu een bak van 1.60 x60 x 50 neerzetten. Mijn vriend (géén aquafan!!!) roept maar steeds dat we dan straks wel in de kruipruimte zakken. Dus vraagje; kan een houten vloer dit gewicht wel aan????? Heb wel gevraagd aan de woningbouw ver. maar zij hebben daar geen zicht meer op, te oud!! alvast bedankt, groetjes v. Mandy
Ik woon in Amsterdam, benedenwoning, gebouwd in 1955. Houten vloer. Wil nu een bak van 1.60 x60 x 50 neerzetten. Mijn vriend (géén aquafan!!!) roept maar steeds dat we dan straks wel in de kruipruimte zakken. Dus vraagje; kan een houten vloer dit gewicht wel aan????? Heb wel gevraagd aan de woningbouw ver. maar zij hebben daar geen zicht meer op, te oud!! alvast bedankt, groetjes v. Mandy
Re: practisch probleem;Kan je vloer het gewicht wel houden???
wat voor een hout is het? (azobé. vuren, etc ?)
en hoe is de constructie eronder qua draagbalken etc.
afhankelijk van deze 2 dingen kan je pas weten of je vloer het gaat houden.
even een schating: het aquarium (met zand erin) zal een gweicht hebben van ongeveer 560 kilo (zonder glas meegerekend en eventueel meubel eronder)
en hoe is de constructie eronder qua draagbalken etc.
afhankelijk van deze 2 dingen kan je pas weten of je vloer het gaat houden.
even een schating: het aquarium (met zand erin) zal een gweicht hebben van ongeveer 560 kilo (zonder glas meegerekend en eventueel meubel eronder)
Grote kans dat het wel gaat zolang je er maar voor zorgt dat hij langs een wand komt te staan, en dwars op de balkenlaag. Zodat hij op meerdere balken zijn gewicht kwijt kan, en de balken op hun beurt de druk weer doorgeven aan de fundering.
-
jari4now
IK wil maar een ding toevoegen.....kruip even in je kruipruimte, en controleer de vloerbalken op de kwaliteit/ rotting op de aansluiting waar ze de fundering in gaan, dit is de meest kwetsbare plek, is dit goed zie ik niet zo heel veel problemen.
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

DANK VOOR HET MEEDENKEN. Ja, het dwarsstaan is geen probleem, de kruipruimte in wel; ik woon in een stapelwoning (4 hoog) en de kruipruimte zit in het portiek ernaast. De muur waartegen het moet staan is een blindemuur, 0pgetrokken van tengels en gipsplaat met betegeling (badkamer) op dit moment staat de 1.20 x 40x 40 er. Geen probleem maar het zal me maar gebeuren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! gr. M
Dan heeft hij weinig draagvermogen langs de muur als het geen draagmuur is.
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

dus???? Wat zou jij doen??? gr. M.
heeft de gemeente niet constructietekeningen van het huis? dan zou je daar altijd eens naar kunnen kijken/ draagvermogen per cm2 kunnen opvragen.
Vaak wel ja, dan zou je bij bouwzaken moeten zijn.
Wat ik zou doen, pfff is moeilijk inschatten zo het is me nogal geen gewicht.
Wat ik zou doen, pfff is moeilijk inschatten zo het is me nogal geen gewicht.
-
Silvia
Wat mijn schoonouders wel hebben gedaan is......stoeptegels onder de houten vloer stapelen daar waar je het aquarium kwijt wil. Moet je er natuurlijk wel bij kunnen komen.
Je kan je houten vloer wel versterken, maar idd dan moet je de kwaliteit weten van de draagbalken, en het overige gebruikte hout ( geen rot en dergelijke ) Vaak worden in oude panden douches verbouwd tot badkamers met ligbad, dan gebruikt men vaker LEWIS-platen ( ook wel bekend als Zwaluwstaart-platen), en daar wordt een vloer overheen gestort. Maar natuurlijk weegt dit ook behoorlijk, dus het zou in zijn geheel niet verkeerd zijn om dit te laten bekijken door bouwkundig adviseur/ingenieur. Is het pand eigen, dan is dit makkelijker te overwegen. Is het gehuurd dan is het een heel ander verhaal. Misschien nog veel belangrijker hebben jullie dit over voor je aquarium? Het stoeptegel-verhaal lijkt mij niet echt een strak plan...of ik heb er een heel verkeerd beeld van.
Groetjes Dees
Groetjes Dees
i'm the Bengel gotta love me!!!
-
jari4now
Heee we hebben een échte bouwvrouw....top om te lezen dat ook vrouwen bouwkundig een beetje de weg weten.
Maar het stoeptegelverhaal zou wel kunnen, maar zie dat zeker alleen maar als extra ondesteuning, zorg eerst zoals Dees zegt, je hout in orde is.
Zorg dan ook dat er op de stoeptegels balken liggen die dwars op de vloerbalken liggen, zo wordt het gewicht zo goed mogelijk afgedragen en zijn de drukpunten sterk verdeeld.
Als je echt geen vertrouwen hebt haal er dan een bouwkundigadviseur bij, zekerheid voor alles!!
Maar het stoeptegelverhaal zou wel kunnen, maar zie dat zeker alleen maar als extra ondesteuning, zorg eerst zoals Dees zegt, je hout in orde is.
Zorg dan ook dat er op de stoeptegels balken liggen die dwars op de vloerbalken liggen, zo wordt het gewicht zo goed mogelijk afgedragen en zijn de drukpunten sterk verdeeld.
Als je echt geen vertrouwen hebt haal er dan een bouwkundigadviseur bij, zekerheid voor alles!!