Ik heb een 2de hands 140 liter bak die nu ongeveer 2 weken draait. Ik heb mijn bestaande visbestand en het visbestand wat ik erbij kreeg er meteen in moeten doen omdat ik geen andere plek had om zoveel vissen te laten. Om te zorgen dat dit goed ging heb ik filterwatten van mijn oude filter gebruikt en startbacterien toegevoegd. Het visbestand is op dit moment:
-7x grote corydoras sterbai
- 1x betta
- 10 x Rasbora Kubotai
- 5x kuhlli
- 2x flinke onbekende algeneters
- wat garnaaltjes en slakjes
Nu heb ik sinds vandaag een probleem met de Rasboras... De eerste week heb ik regelmatig waterwisselingen gedaan maar afgelopen week is dat door omstandigheden erbij ingeschoten... Ik heb wel af en toe het water getest (met teststrips) en hier kwamen geen gekke resultaten uit. De eerst week was het nitriet iets verhoogd maar nog lang niet gevaarlijk, verder niets.
Nu weet ik dat teststrips niet het meest betrouwbare zijn en ik heb nu in 2 dagen tijd 2 Rasboras verloren die geen duidelijke symptomen hadden en sinds vandaag 2 rasboras die een dikke buik hebben, uitpuilende ogen en opgezette schubben. Ze eten wel goed en zonderen zich niet af, ze zwemmen gewoon 'normaal' vrolijk rond. Ik heb wat gegoogled en vermoed dat het buikwaterzucht is met als oorzaak dat er toch iets niet klopte met de waterwaarde. Ook mijn waaierhandgarnaal lag op zijn zij dus ik vermoed dat het echt iets met de waterwaardes is...
Ik heb vandaag meteen 50% van het water ververst maar weet niet zo goed wat ik nu moet doen... Ik heb geen mogelijkheid om de zieke visjes apart te zetten. Hoe nu verder?? Ik lees verschillende berichten, het is wel besmettelijk, het is niet besmettelijk, wel behandelen, juist niet behandelen, zout, antibiotica.. Ik zie door de bomen het bos niet meer! Alle hulp is welkom!