Mijn kweekpoging van de Caridina multidentata (of japonica)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Mijn kweekpoging van de Caridina multidentata (of japonica)

Bericht door Dante »

kweekpoging van de Caridina multidentata (of japonica)

vandaag, 16 april de kweekpoging gestart.

[center]Afbeelding
het kweekbakje :D[/center]
Binnenkort meer...

zodra de eerste dingen beginnen te gebeuren zal ik zo veel mogelijk updates geven.

[center]Update 18-04-08[/center]
vandaag komen als het goed is de spullen die ik heb besteld binnen. daarbij o.a. ook de verwarming. ik had geen beschikbare verwarming, maar de plaats waar de bak staat is veilig genoeg om te verzekeren dat de temperatuur niet onder de 18 graden komt.

wanneer de verwarming binnen is zal ik de bak instellen voor een mooie constante temperatuur van 22 graden.

ook is al redelijk waarneembaar dar het water ietsje groenig van kleur is geworden, wat een goed teken is. er zijn dus al enkele microalgen aan het groeien. hopelijk zijn deze goed genoeg voor de larven wanneer ze uit gaan komen.

het vrouwtje is al behoorlijk dik, en de verwachting is dat ze binnen nu en en 1 à 1,5 week begint met de eitjes los te laten, en dat ze dus uit komen.

[center]Afbeelding
Foto genomen op 21-04-08. duidelijk zijn de dikke buik en de vele eitjes te zien.[/center]

[center]Update 26-04-08[/center]
vandaag voor het eerst een paar larven gezien!! :mrgreen: ze zijn echt miniscuul klein, maar het is al te zien dat het de larven zijn!
tot nu toe heb ik er pas een handje vol gezien (2 tot 5) maar in de loop van de dag zal ik nog een paar keer gaan kijken. ik ga ervan uit dat het er in de komende 2 dagen veel meer nog worden.
binnen nu en 4 dagen moet het water brak zijn anders zullen de eerste larven weer dood gaan. ik zal dan ook maandag of dinsdag (nu zaterdag) het water brak gaan maken.

[center]Update 27-04-08[/center]
ik hoopte dat er vandaag wat larven bij zouden komen, maar dat is helaas nog niet het geval. ik zag wel weer de 2 a 3 larven ronddrijven doro het bakje die ik gister ook had gezien. waarschijnlijk zijn deze al te vroeg uit gekomen ofzo. waarschijnlijk omdat het vrouwtje zo veel eitjes heeft dat ze ze niet allemaal meer kan vasthouden.
toch verwacht ik nu ieder moment dat ze ineens allemaal gaan uitkomen. omdat er toch al een 2 of 3 te vroeg zijn uit gekomen, moet de grote meute toch ook al een deze dagen gaan komen.
ik wacht nog vol spanning af... :|

[center]Update 04-05-08[/center]
Vandaag viel me ineens op dat het vrouwtje vervelt was. alle eitjes zijn dus losgelaten op dit moment. gelijk het vrouwtje eruit gevangen en het water brak gemaakt. (25 gram zout / L) gelijk een bepaalde hoeveelheid liqizell toegevoegd aan het water. ook is de bak zelf lekker vol met alg gegroeid in de afgelopen weken, want ook voor voedsel moet gaan dienen.

helaas heb ik ook al ceconstateerd dat er niet heel veel larven zijn. hier heb ik enkele oorzaken van kunnen bedenken betrekkende he huisvesting die ze op dit moment had tijdens de kweek. voor de volgende kweek heb ik dan ook een veel grotere bak klaar staan.

op dit moment is het water nog wat mistig door de toevoeging van het zout. dit moet in de komende 2 dagen weer langzaam wegtrekken. en nu maar duimen!!

[center]Update 05-05-08[/center]
vandaag de kweekbak weer opgeruimd. poging is helaas mislukt
maar er is hoop :D het was pas de eerste poging en ik heb al een paar dingen geleerd die volgende keer anders moeten. blijkbaar had ik enkele zaken verkeerd begrepen van de sites waar ik de info voor de kweek vandaan had. helaas zijn er ook helemaal geen nederlandse sites te vinden die het uitleggen, en in het engels zijn het er ook maar bar weinig.

nu maar hopen dat er snel weer 1 met eitjes rondloopt, dan gaat poging nummer 2 beginnen, en die gaat heel wat beter voorbereid van start dan deze :)
Laatst gewijzigd door Dante op 05 mei 2008 17:06, 17 keer totaal gewijzigd.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: daar gaan we dan, ik geef het ook eens een poging

Bericht door Kevin »

Is het een garnaal soort :lol:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Warm :P maar welke :P

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat moet je mij niet vragen, ben ik helemaal niet in thuis.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

die grote..... euhhh Japonica's???

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

helemaal goed! haha

alleen heet het nu dan officeel "Caridina multidentata" de naam japonica is eigenlijk verouderd.

het schijnt helaas absoluut niet gemakkelijk zijn deze beestjes te kweken, maar na een een hoop research te hebben gedaan heb ik besloten er eens een poging voor te gaan doen. tevens zal ik een logboekje bij gaan houden ervan zodat ik (hopelijk) het nog eens kan herhalen of verbeteren

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik meld me al aan als je ze in de verkoop ga doen, ze moeten wel op 30 graden kunnen

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Temperature tolerance: 18 - 27°C maar je zou altijd eens 30 graden kunnen proberen :P

maar eerst maar eens zien dat het gaat lukken. er bestaat een grote kans dat alle larven dood gaan. deze soort kan alleen in brakwater gekweekt worden en echt veel successen zijn er niet van bekend. maar er zijn al wat spullen in bestelling waarmee ik denk en hoop wat successen te kunnen boeken. als er van de 100 larven al 1 het haalt tot volwassen ben ik al blij voor deze eerste poging :P

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Veel succes in ieder geval, je houdt ons vast wel op de hoogte.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

Update 18-04-08. zie de eerste post in deze topic.

Aeneus
0-200
0-200

Bericht door Aeneus »

lijkt me geweldig om bij te houden. Als je ze kwijt wil zo hou ik me aanbevolen.
ze zijn idd lastig te kweken
Eindelijk een aquarium.....

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

eerst maar eens kijken of het gaat lukken. in de winkel betaal je al snel een 2,50 per stuk. maar ALS de kweek gaat lukken en ik houd er veel over dan denkik dat ik ze voor 10 euro per 10 stuks verkoop ofzo :) (iig voor forumleden ;) ) maarja eerst maar eens zien of het gaat lukken. er bestaat altijd het risico dat ze binnen een week allemaal weer dood zijn (zoals bij de meeste gebeurd haha)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Re: Mijn kweekpoging van de Caridina multidentata (of japoni

Bericht door Dante »

toch maar even een plantje erbij gezet.

hier een fototje die ik heb genomen.

kan echt niet meer wachten tot de eitjes uitkomen en de eerste larven door de bak zweven:D dan kan ik eigenlijk het vrouwtje eruit vangen en het water brak maken :)

Afbeelding

Kevin Noord-Brabant

Re: Mijn kweekpoging van de Caridina multidentata (of japonica)

Bericht door Kevin »

Kan het vrouwtje niet tegen brakwater dan?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Re: Mijn kweekpoging van de Caridina multidentata (of japonica)

Bericht door Dante »

wanneer je hara al gelijk in brakwater doet schijnt dit toch niet goed te zijn voor de eitjes. zelf kunnen ze er ook niet zo goed tegen zover ik heb gelezen.