Algengroei

Plaats reactie

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Algengroei

Bericht door michel1976 »

Ik heb sinds korte tijd een aantal vissen uitgezet nadat alle waarden stabiel genoeg waren, nu heb ik ook behoorlijke algengroei.

Voornamelijk op de bladeren komt een groene alg (denk draadalg) en op het kienhout komen plukjes bruin/gelig alg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik maak gebruik van een Eheim professional 2 pomp met interne verwarming en filter over keramische staafjes en filterwol.
Heb 3 Tls
achter: Denerle Tropical deluxe - special plant
Midden - denelre Tropical super - color plus
voor - sylvania aquastar (wit licht)

Bodem: voedingsbodem met eronder verwarming (25 graden afgesteld) en erboveop grind

Straalbuis onder water en heeft goede stroming

temperatuur bak: 27 graden

visbestand nu:

12 - Neontetra
5 - Goud Choearami
5 - algeneters

Voor de toevoeging van de vissen Easylife vloeibaar filtermedium toegepast, na een aantal dagen 1/4 van water ververst (bak is 450 Liter) en nogmaals easylife toegevoegd

Hoe kan ik dit zoveel mogelijkonder controle houden en wat is de waarschijnlijke oorzaak??

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Algengroei

Bericht door Kevin »

In princiepe is je bak in goede conditie, anders krijg je dat soort groen algen bijna niet. Waarschijnlijk zit het hem in de verhouding nitraat en fosfaat, een oplossing zou kunnen zijn minder planten voeding geven en bijv. easy carbo gaan gebruiken. Anderzijds ook even wat meer verversen om het te veel aan fosfaat te verwijderen.

Wat je ook vaak ziet is dat je TL's speciaal voor planten vaak een blauwe kleur in zich hebben, dit werkt ook al snel de algen in de hand. Sommige lampen hebben een uv stop erop zitten dan heb je dit probleem in mindere mate.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Kevin heeft gelijk: draadalgen komen alleen voor in bakken die eigenlijk in prima conditie zijn. Ze zijn overigens heel gemakkelijk te verwijderen: gewoon rond een stokje draaien.
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Bedankt voor de snelle info!

Wat nu wel zit te denken is dat ik bij het poten van de planten bij elke plant een voedingskogel in de grond heb gestopt om de groei te bevorderen, zu dit uitmaken?

en is de bruine kleur alg die alleen op het kienhout zit ook een positief teken?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Op het kienhout zal wel baardalg of penseelalg zijn denk ik, anders is het bruinalg en dat trekt nog wel weg. Die voedingsbolletjes zijn geen probleem lijkt me, kun je je fosfaat en nitraat meten ??
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

ga het eens meten als mijn testsetjes nog houdbaar zijn ;-)

heb een hele testkoffer overgenomen maar een aantal testjes waren al niet meer bruikbaar.