PH en KH laten zakken

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

PH en KH laten zakken

Bericht door Dante »

even een korte vraag.

maar wat zijn makkelijke truuckjes om je ph en kh te laten zakken?
stel dat je bijv niet over turf wilt gaan filteren (omdat je dan donkerder water krijgt)

en voor osmose apparaten enzo heb ik ook niet zo veel geld (student :roll: )

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Dante,

Wat je zou kunnen doen is wel over turffilteren maar dan kool erachter om je water helder te houden.

Verder dan dat is er eigenlijk niets, tenminste geen goedkope oplossing.

Osmose, ionen/katione wisselaar, turf of zelf middelen gaan toevoegen Kh min en Ph min toevoegen van fosfoorzuur maar daar ben ik niet echt een voorstander van.

Turf met kool er achter gaat ook in de papieren lopen.

Grt Rob

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

mee eens.

Die pH min en zo, of zelfs eikenextract, zijn allemaal tijdelijke middeltjes.. Uiteindelijk wordt je dat ook beu.

Als je zelf geen osmoseinstallatie wil of kan kopen, dan is het misschien een mogelijkheid dat je osmosewater koopt. Sommige aquariumhandels verkopen osmosewater. Misschien iets om te onderzoeken.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Ph daalt ook als je co2 toevoegd, doet weinig voor de hardheid.
Ligt natuurlijk aan je budget of dat haalbaar is.

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Toch moet je ermee oppassen om de pH aan te passen met CO2 zonder dat je weet wat je eigenlijk aan het doen bent. Als de KH hoog is (10), en je stuurt de pH lekker naar, 6,5...dan heb je een CO2 gehalte van; 90 ppm...

en da's ietskes te hoog... (zo'n 65 ppm)
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

volgens mij is de waterwaarde hier in Houten (omg. utrecht) vrij hard namelijk, dus vandaar dat ik het me zo eens afvroeg. ik heb er nu gelukkig nog geen problemen meer, gezien dat alle vissen het prima doen. maar ik voorhand wou ik het alvast weten voor stel dat ik ooit er problemen mee ga krijgen ofzo.

nu heb ik dus zo'n testkoffer van tetra met alles erop en eraan.

maar nu heb ik daar een ander probleem mee. je hebt van die mooie flacons waat dat water in gaat en je de druppels erbij doet.

maar dan komt het. je hebt het kaartje met de kleurenschema's.
dan hou je hem er eens naast, dan heb je lichtblauwe ph., hou je hem eronder is hij toch weer donkerder. dan hou je hem tegen het licht dan is hij heel licht blauw, etc etc..

dus hoe moet je dat nu het beste doen? neerzetten op een witte onderdrond? wit vel erachter houden? tegenaan? afstandje? tegen het licht in kijken? etc etc etc. blijft lastig om dan de goede kleur te zien vind ik :(

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Patman schreef:Toch moet je ermee oppassen om de pH aan te passen met CO2 zonder dat je weet wat je eigenlijk aan het doen bent. Als de KH hoog is (10), en je stuurt de pH lekker naar, 6,5...dan heb je een CO2 gehalte van; 90 ppm...

en da's ietskes te hoog... (zo'n 65 ppm)
Ben ik helemaal met je eens Patman,
voor dat je het weet of erg in hebt heb kje een co2 vergiftiging Kh en Ph zijn toch van elkaar afhankelijk en co2 is niet de metode om je pH te laten dalen.

Grt

AVS

Bericht door AVS »

Dante schreef:volgens mij is de waterwaarde hier in Houten (omg. utrecht) vrij hard namelijk, dus vandaar dat ik het me zo eens afvroeg. ik heb er nu gelukkig nog geen problemen meer, gezien dat alle vissen het prima doen. maar ik voorhand wou ik het alvast weten voor stel dat ik ooit er problemen mee ga krijgen ofzo.

nu heb ik dus zo'n testkoffer van tetra met alles erop en eraan.

maar nu heb ik daar een ander probleem mee. je hebt van die mooie flacons waat dat water in gaat en je de druppels erbij doet.

maar dan komt het. je hebt het kaartje met de kleurenschema's.
dan hou je hem er eens naast, dan heb je lichtblauwe ph., hou je hem eronder is hij toch weer donkerder. dan hou je hem tegen het licht dan is hij heel licht blauw, etc etc..

dus hoe moet je dat nu het beste doen? neerzetten op een witte onderdrond? wit vel erachter houden? tegenaan? afstandje? tegen het licht in kijken? etc etc etc. blijft lastig om dan de goede kleur te zien vind ik :(
Dat staat allemaal heel goed omschreven in de gebruiksaanwijzing van tetra :D
Overigens ben ik niet zo positief over de betrouwbaarheid van de tetra-tests. Heb de koffer zelf ook gehad en de waarden komen totaal niet overeen met wat mijn waterleiding bedrijf zegt dat de waarden zijn.
Ik heb nu alweer geruime tijd een testkoffer van Sera...en deze waarden kloppen wel exact met het water-bedrijf.
Het verschil tussen beide tests waren echt enorm hoor...
Met tetra had ik altijd een kh van 2 met sera een kh van 4 ....en die 4 is ook wat het waterbedrijf aangeeft.
Nou vindt ik 2 graden verschil al behoorlijk...zeker voor wat betreft de pH en Kh omdat minieme verschillen in die waarden al zo veel extra problemen kunnen betekenen..... :?

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Nu horen jullie het eens van een ander.. :wink:

Ik ben ook van mening dat de testen van Sera betrouwbaarder zijn dan de Tetra tests. (Voor zover je van nauwkeurig kan spreken bij tests van 0.16 cent per testje...). Sera zijn de minst slechte eigenlijk..
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

**shit** weer iets van 80 euro weggegooid. kan ik weer een maand voor werken :cry:

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

waarden:

GH= 11
Kh = 7.5
Ph= 8

(helaas zitten de kleuren met ph 7.5 t/m 9 erg dicht bij elkaar dus ik kan het erg slecht zien welke blauwtint het is. heb boekje vertelt me ook niet de beste manier om het met me kaartje te vergelijken)

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ook de kraanwaardes bij ons wat ik zelf heb gemeten:

gh = 14
kh = 9.5
ph = 7.5

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

80 euro voor een Tetra teskoffer :shock: daar heb je er 2 van Sera voor.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

60 of 80, weet het niet precies meer, maar het is de meest uitgebreide set met alles erop en eraan :)

AVS

Bericht door AVS »

En dan nog is de koffer van Sera uitgebreider 8)