mannetje vrouwtje kersenbuik?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Bonnie77
0-200
0-200

mannetje vrouwtje kersenbuik?

Bericht door Bonnie77 »

Ik heb sinds 2 weken een 60 cm aquarium, ontzettend leuk. Een aantal vissen uitgezocht bij de viswinkel en zo ook een koppel kersenbuiken. Ik vraag me echter af of het wel een mannetje en een vrouwtje zijn. Ik heb op google zitten kijken maar ik zie het echt niet. De ene is namelijk vrij klein en heeft ook (nog) helemaal niet zo'n rode buik, en ik zie het verschil in vinnen ook niet. Kan iemand me vertellen wat ik in de bak heb? zie foto's

en dan nog een vraag, gaan mijn andere vissen het overleven als de kersenbuiken broeds worden? ik heb wel een kruikje in de bak waar ze de eieren kunnen leggen.

ik heb wat kardinaaltetra's, guppen, black molly's, een algeneter en wat overige kleine visjes waarvan ik de naam niet weet.

Hulp is welkom :)

groeten Bonnie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: mannetje vrouwtje kersenbuik?

Bericht door amber98 »

Welk geslacht het is, kan ik je niet vertellen. Maar ik vermoed dat de andere vissen het niet naar hun zin gaan hebben zodra ze eieren hebben. En dat is ook het grootste probleem, je komt de jongen niet kwijt. En die gaan er met kersenbuikjes gegarandeerd komen. 60cm is ook aan de kleine kant, dus naar mijn mening kun je de kersenbuikjes beter terug brengen naar de winkel ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hoi Bonnie, welkom hier :zwaai:
Het zijn mooie vissen om te zien maar ze worden veels te groot voor een 60 cm bak...Ze zijn ook best ehm...temperamentvol (lees: agressief...) wanneer ze eitjes/baby's hebben wat zo'n beetje altijd is...
De vis op de tweede foto is nog ontzettend jong en de verkoper kan denk ik in de toekomst kijken om te zien of het een man of een vrouw is. Dat kun je nu gewoon echt nog niet zeggen.
Ze hebben je dus eigenlijk een beetje genept in de winkel.... :nope:

Eigenlijk ben ik ook wel heel benieuwd naar de rest van je bestand. Je geeft al aan wat je allemaal hebt, maar hoeveel heb je ervan? En heb je van de visjes waarvan je niet weet wat het zijn een foto? Dan kunnen wij ze voor je identificeren.
Een grote fout die beginnende aquarianen namelijk maken is, teveel en ongeschikte visjes in een te kleine bak...

Ik wil je niet ontmoedigen hoor. Alleen maar helpen om goede keuzes te maken zodat je zo lang mogelijk van deze mooie hobby kunt genieten :)

Onderwerp auteur
Bonnie77
0-200
0-200

Bericht door Bonnie77 »

Dank je wel Linda!

mijn woongemeenschap bestaat uit:
5 kardinaaltetra's
2 kersenbuiken (geslacht dus raadsel)
2 black Molly's
3 guppen (1 man, 2 vrouw, er is net een vrouwtje dood)
1 algeneter
3 grondkruipertjes
2 oranje schoonheden
2 gele schoonheden
1 Remy visje

ik zet de foto's erbij van de vissen waarvan ik de naam niet weet

Ik neig wel erg naar een groter aquarium want ik vind het erg leuk, maar qua plaats in de kamer twijfel ik daar erg over.

Heb ook nog 6 baby visjes van de week, die heb ik maar in een aparte bak gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Helaas heb je echt een beginners aquarium. (Heel veel mensen maken deze fout als ze pas beginnen)
5 kardinaaltetras. Horen min in 80cm, omdat ze graag met heel veel visjes zijn (stuk of 15 liefs 20 zal ergens het minimum zijn)
2 kersenbuiken. Weet je al
2 Black mollys. Horen eigenlijk in Aquariums met wat zout toegevoegd.
3 Guppen. Prima, wel levendbarend
1 algeneter. Wat voor algeneter, heb je een foto?
Foto's:
Zwarte neon. een scholenvis die met min met 10 stuks gehouden wil worden
Platy. Prima, wel levendbarend
Platy. Zie vorige
Platy. Zie vorige
Botia soort. Heb dezelfde ooit eens gehad, welke soort het precies is weet ik niet meer. Eten slakken en kunnen vrij agressief uit de hoek komen.

Als je eigenlijk toch groter over wil stappen, kun je misschien beter (bijna) alle vissen wegdoen en opnieuw beginnen met een grotere bak?

Onderwerp auteur
Bonnie77
0-200
0-200

Bericht door Bonnie77 »

dank je wel Amber,

ik ging naar een aquarium speciaalzaak en daar vertelden ze dat het prima bij elkaar kon. Dat is dan wel vreemd, maar misschien denkt die man... alles kan.
Misschien ga ik wel over naar een 100 cm bak, dat lijkt me nog een mooie gulden middenweg.
Welke vissen raad je aan weg te doen? Of gaat het beter samen in een grotere bak?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Dat vertellen ze je inderdaad in de meeste zaken. Ze willen alleen verdienen en denken niet meer aan de vissen, des te eerder kom jij terug om overleden vissen weer te vervangen ;)
Het ligt eraan welke vissen je graag zou willen houden. Zeker niet alle vissen kunnen bij elkaar die je nu hebt, dan maakt de grote niet uit.

Het beste kun je aanhouden, een soort voor de bovenlaag, een voor in het midden en een voor op de bodem.
Als je filterzand op de bodem legt van 0,4-0,8 mm (goedkoop en slibt niet snel dicht) dan kun je als bodem soort een corydorassoort kiezen. Een school corydoras Panda vind je dan misschien heel leuk?

Voor in het midden een grote school tetras.

En voor boven kun je dan óf Guppen houden (Hoewel die wel erg druk zijn en levendbarend dus je hebt snel teveel vissen die je niet kwijt komt) óf een betta man (eist weinig stroming, veel drijfplanten en is moeilijker te combineren met sommige Tetra soorten) óf een koppel/harem gouramis (zijn verschillende soorten in)

Het ligt eraan wat voor algeneter je hebt, misschien kun je die wel houden, ook als je bovenstaande nog aanhoudt. ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

De botia (onderste foto) is tevens een groepsvis..

In de winkel vertellen ze je helaas vaak wat je wilt horen.."ja hoor dat kan prima!" Helaas is dat meestal niet het geval.

Ik ben het niet helemaal eens Amber met de betta..Dat zijn niet echt beginnersvissen hoewel ze wel vaak door beginners gekocht worden omdat ze zo mooi zijn. Ze hebben best wat zorg nodig en kunnen agressief zijn..

Echte beginnersvissen vind ik oa:
Platy's
Honinggoerami's Boven (vriendelijk, territoriumvormend, koppel/haremvissen)
Kegelvlekbarbelen of hun neefjes (espei/hengelii) (Midden, vriendelijk, scholenvissen.)
pangio Kuhlii (makkelijker dan corydorassen, goedkoper ook) Bodem (vriendelijk, groepsvissen)

Als je de onderste drie zou nemen heb je meteen alle waterlagen gedekt. :D
Maar het zijn opties hoor, niet gezegd dat je die meteen moet nemen.
Maar het zijn vissen die tegen een stootje kunnen en lang meegaan. Ze hechten ook niet zoveel waarde aan de waterwaarden. Gewoon kraanwater is prima.
Zorg inderdaad liefst voor een zandbodem en drijfplantjes om het licht iets te dempen. Dit vinden je vissen fijn waardoor ze zich meer laten zien en mooiere kleuren tonen.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Bettas zijn niet zo heel moeilijk hoor. Zolang ze niet te veel stroming hebben, drijfplanten en de juiste medebewoners (zoals ik al aangaf) zijn het best makkelijke vissen. Ze hebben bepaalde eisen en als je daar aan voldoet, zijn ze heel leuk om te houden. Veel Tetra soorten zijn rustig genoeg en bijten niet in vinnen en met kuhliis of corydoras gaat het ook prima samen ;) maar er zijn nog meer dan genoeg opties, het zijn allemaal voorbeelden

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hmm.. Ik vind de betta toch niet zo geschikt...Ze zijn vrij zwak. Vooral als je ze vergelijkt met de vissen die ik al noemde.
Ik heb al 5-6 jaar kegelvlekken en al 7-8 jaar kuhlii's zonder dat er daar één van dood is gegaan (ja de kegels beginnen oud te worden nu.. dus die gaan langzaam maar zeker) Ik heb 6 maanden betta's gehad tot ze ziek werden en dood gingen :nope: ...En ik ben toch redelijk gevorderd :P
Ik heb trouwens nog wel meer vissen al een aantal jaar maar ééntje is vrij agressief en de ander zie ik bijna nooit dus ook niet voor beginners :lol:
Al is de braadpanmeerval wel erg leuk :)

Bij beginners denk ik: sterke vissen die ook lang mee gaan en niet gauw ziek worden/dood gaan..Anders kunnen mensen erg ontmoedigd raken omdat hun visjes zo gauw dood gaan.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Dan kun je kardinaaltetras ook van de lijst halen, die zijn nog veel zwakker dan bettas op jet moment. Zoals ik al in mijn topic heb gezegd, ga ik over op een ander soort naar zo'n 20/25 overleden kardinalen in een jaar. Van al mijn bettas zijn er pas 2 overleden, waarvan 1 omdat ze in het filter terecht was gekomen ;) er zijn dus zeker sterkere soorten, maar een betta moet voor beginners die zich aan de eisen houden ook goed kunnen ;) (ze worden nu eenmaal nooit oud, omdat er teveel mee gekweekt is. Na 2/3 jaar zijn ze wel ver op net als bijv ratten)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Kardinalen zijn ook zwak inderdaad daarom stonden ze niet in mijn lijstje :lol:
Maar het zijn wel vissen die juist veel gekozen worden door beginners omdat ze zo mooi zijn.
Net als killivissen, chocoladegoerami's, antennebaarsjes, labeo bicolors, kersenbuiken enz..