Aquarium make-over

Plaats reactie

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Re: Aquarium make-over

Bericht door tobyderks »

Pfoeeeee effe een break hoor :coffee: . Ik wist niet dat zo'n klein bakje, zo veel werk opleverde:
Eerst een hele hoop drijvers weg gegooid en de grootste heb ik bewaard. Toen het water overpompen naar de tijdelijke bak, en in de oude ongeveer 20 % overhouden. En daarna begon de elende: de vissen vangen :shock: !!! De goerami's vielen nog mee, maar de kardinalen! Ik kon ze nergens vinden. Op een gegeven moment was ik er klaar mee. De oude planten wilde ik toch weggooien, dus ik heb de schaar gepakt :evil: ! Alles wat te lang was helemaal kort geknipt zodat ik beter zicht had. En wat denk je wat, kan ze nog nie vinden. Dus toen maar iets heel doms gedaan namelijk wat plantjes uit de bodem gerukt. Uiteindelijk heb ik ze allemaal over kunnen zetten. Nou filter er in en naar die bak hoef ik nie meer om te kijken.
Nu moesten alle planten eruit. Dat was ook nog best een werkje. Weer wat water eruit gehaald, en toen begonnen met het grind eruit te scheppen. Dat heb ik ook net vast gespoelt. Jezus christus, al 3,5 uur verder! :?
Moet nu nog een beetje water en grind eruit halen en de bak schoon maken.
Maar nu heb ik de emmer met grind op de weegschaal gezet, en het blijkt dat er 11 kilo grind in zat. Ik heb maar 9 kilo zand. Hoop maar dat het genoeg is, maar vrees van niet. :(

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Hier was het ook een hoop ellende met vissen vangen toen ik de 100L bak opnieuw op heb gestart. Iemand kwam de vissen ophalen, dus sta je daar lekker alle vissen te vangen met die mensen om je heen .. 2 netjes doen vaak wonderen ;) een erin hangen en met de andere achter de vissen aan om ze erin te drijven. De Lnummers waren toen eigenlijk nog het lastigste.

Zand kun je eventueel ook later nog erbij gooien, als de planten maar genoeg hebben om even te wortelen kun je daarna nog bij halen. Heb ik ook gedaan in de Rio 300, gewoon nadat ie gevuld was nog een extra zak erin gegooid. :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:lachen:
Ja je hebt je wat op de hals gehaald Toby :lol:
Ben wel heel benieuwd hoor!!
Ik gebruik ook twee netjes met vissen vangen inderdaad. En eerst alle hardscape eruit als je toch de bak leeg gaat halen... Maar dat heb je nu niks meer aan :P
Ik ga dinsdag mijn nieuwe bak bestellen!!!! :cheer:

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Vissen zijn nog wel erg van slag hoor. De kardinalen zijn van kleur veel vager geworden en de goerami's hebben dekking gezocht onder de filter. Ik hoop maar dat dat goed gaat.
Ja ik denk ook dat ik eventueel dan later pas zand er bij stop.
Ik heb de hardscape er ook uit gehaald, maar deze gaf toch wel een beetje vuil dus ik durfte toen ook nergens meer aan te komen.
Nu die leeg was heb ik vast even het hout erin gehad en de stenen en ik vind dat alleen dat er al erg leuk uit ziet! Ben benieuwd hoe het er uit zal zien met zand eronder en met planten.
Spannend linda, kan je ook gaan beginnen met aftellen.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Oooh jongens!!!! Ik heb alles in de soep laten lopen!!!
Ik heb het zand gespoelt, en wilde dat in het aquarium stoppen. Ik dacht dat glijd wel langzaam uit de emmer. Niet dus! Met een grote knal valt een brok zand kablam op de bodem. Een barst in de bodem waar je bang van word. Nou toen was ik effe helemaal overstuur :( :cry:
Pap kent iemand die met glas werkt en hij zou misschien er een glasplaatje in kunnen maken ofzo. Maar we gaan ook nog even de maanvis bellen wat zij adviseren en eventueel wat een nieuwe bak kost. En natuurlijk wat we met de plantenbestelling moeten doen.
Maar echt ik voel me zo ontzettend ellendig nou. Alles is verpest. :oops:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

ONEEEEE!! Toby wat erg!
Wat ontzettend balen zeg :(

Maar nu beginnen onze situaties wel erg op elkaar te lijken :P
Lekt de bak ook nu of niet?
Ik ga maar gauw mijn bak bestellen straks komt er nog ééntje tussendoor ;)

Waar heb je nu alles ingedaan?

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Ik weet niet of de bal lekt, maar ik was het zand weer terug in de emmer aan het scheppen en het kraakte aan alle kanten. Die durf ik niet meer te vullen. En of ik er nou zo blij mee moet zijn dat mijn situatie nu op die van jou lijkt weet ik niet ;)

Maar grote goden zij dank!!!!!! Ik heb het frame en de lichtkap nog, dus als ik morgen dat frame mee neem als ik de planten op haal, hebben zij nog wel zo'n kale bak op vooraad. 40 euries vind ik niet verkeerd. Dus we kunnen gewoon weer door :D

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Denk je dat alles goed gaat, verloopt het alsnog niet soepel...

Hoop niet dat het de tijd van kapotte bakken is, de mijne moeten nog wel wat jaartjes meegaan :)

Hopelijk kun je het goedkoop oplossen en alsnog zonder andere problemen de bak opnieuw opstarten :(

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Wat fijn dat ze nog een bak hebben staan!

Haha nee blij moet je niet zijn met de situatie, ben ik ook niet :lol:

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Ik hoop dat het nu echt helemaal klaar is met het ongeluk. Maar volgens mij kan er nu niet veel meer mis gaan. (Of ze moeten mijn planten toch niet hebben, of de nieuwe bak moet uit mijn handen glippen, of de vissen moeten nog dood gaan, of
.... nee nu stop ik anders breng ik het lot op ideeën :mrgreen: )

Ja pas maar op hoor Amber, volgens mij is het besmettelijk!!! :lol:

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

M'n 100L bak is al 9 jaar oud en zo goed zien de kitnaden er nu ook weer niet uit + alles zit onder de krassen. Fingers crossed dat hij het blijft volhouden ;)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Laat je de andere bak ook nog repareren?
Dan heb je een reserve

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

nee deze gaat weg. ik weet niet hoe veel het gaat kosten om deze te repareren maar het is wel de bodem, volgens mij is deze lastiger te repareren dus zal dit nogal wat kosten. ik vind het goed zo, en er zaten toch wat krassen in...

En om het toch weer oven over de herinrichting te hebben: ik ben erg blij met het zand. Het is wel heel fijn, maar nou ook weer niet al te fijn. De kleur vind ik ook erg mooi, een beetje bruin/geelig. Ik vind van dat spierwitte zand ook niks. Ben benieuwd hoe het er uit zal zien met planten, hout en stenen erop.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Nou en dat was ie dan!
Vanmiddag bij de maanvis een nieuwe bak gehaald en de plantjes opgehaald. Zand er (voorzichtig ;) ) in gedaan en begonnen met inrichten!!! Ik ben er erg blij mee hoe het is geworden, maar nog niet helemaal tevreden. Maar voor vanacht laat ik alles even draaien en dan kijk ik morgen wel verder. Maar ben er al echt heel blij mee, het is beter dan eerst naar mijn mening.
Ik twijfel alleen wel of ze mij de juiste planten hebben gegeven. De anubias is in ieder geval niet de petite, en ik betwijfel of ik wel de ludwigia mini heb. Maar ik vind dit ook erg mooi. Ik heb alleen wel heel veel crypto's gekregen. Dus ik heb voor nu ook nog rechts van het hout een paar crypto's geplaatst. De pogostemon valt mij ook tegen omdat deze zo klein is. Dat groeit nog wel natuurlijk maar nu is het net of er niks staat.
Ik plaats morgen wel wat foto's. Het was nu toch nog een beetje stoffig.

Edit: en nu komt er natuurlijk nog even slecht nieuws bij kijken... Ik kijk naar mijn vissen, mis ik een honinggoerami. Ik zoeken en zoeken, en daar zit ie, klem tussen de filter! Ik ruk dat ding van de wand af, maar hij drijft naar boven, lijkbleek. Niks meer aan te doen. Het zal ook eens een keer niet. Maar misschien is het beter zo omdat ik de indruk had dat ik 2 m en 1 v had. Er zaten goerami's steeds achter elkaar aan, het was erg onrustig. De overgebleven 2 zwemmen nu met elkaar door de bak. Misschien dus maar beter zo. Maar alsnog vind ik het erg jammer dat die ene dood heeft moeten gaan. R.I.P.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Wat jammer van je goerami Toby :(

Jammer ook dat de plantjes niet helemaal zijn zoals je had verwacht. Je besteld planten toch met een reden..Dan is het jammer wanneer je net iets anders krijgt...
Wel super dat het nu staat en je er (bijna) tevreden mee bent. Ik ben heel benieuwd hoe het is geworden :)

Plaats reactie