Beste iedereen,
Ik heb een nieuwe, tweede, 60cm aquaria staan. Deze is draaiende sinds gisteren. De inrichting is nog niet helemaal af, maar de zand bodem licht er in en er staan al wat plantjes (vallesneria, javamos en naaldgras) in, en een klein ornamentje. Er komt waarschijnlijk ook nog wat kienhout in.
In het "oude" 60cm aquarium zitten nu:
- Een klein schooltje Neon tetra'a
- Een paar Corydoras (pleatus geloof ik?)
- Een aantal ototcinclussen
- 1x pangiu kuhlii
En zover ik weet nog een paar anetoma helena's en wat van die rood, bruine slakjes.
Nu had ik in gedachten om geen moeilijke, niet te grote, maar wel leuke en mooie vissen erin te houden, in het nieuwste aquarium.
Ik dacht aan:
- Een groepje vuurgarnalen (beginnend met 15 a 20?), die ik er als eerste in wil doen zodat hun goed kunnen kweken.
- Een groepje (5?) otocinclus
- Een schooltje (10/15?) Chinese Danio's
En heel misschien nog een groepje Vuur neons? Maar ik weet niet of dit kan ivm met drukte, hoeveelheid vis etc.
Graag zou ik willen weten of dit bestand kan / mogelijk is of dat jullie nog op en aanmerkingen hebben en desnoods nog wat tips.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Simone Verver
Nieuw 60CM aquarium
-
Kopstubber
- 0-200

Re: Nieuw 60CM aquarium
Simone_V schreef:Beste iedereen,
Ik heb een nieuwe, tweede, 60cm aquaria staan. Deze is draaiende sinds gisteren. De inrichting is nog niet helemaal af, maar de zand bodem licht er in en er staan al wat plantjes (vallesneria, javamos en naaldgras) in, en een klein ornamentje. Er komt waarschijnlijk ook nog wat kienhout in.
In het "oude" 60cm aquarium zitten nu:
- Een klein schooltje Neon tetra'a
- Een paar Corydoras (pleatus geloof ik?)
- Een aantal ototcinclussen
- 1x pangiu kuhlii
En zover ik weet nog een paar anetoma helena's en wat van die rood, bruine slakjes.
Nu had ik in gedachten om geen moeilijke, niet te grote, maar wel leuke en mooie vissen erin te houden, in het nieuwste aquarium.
Ik dacht aan:
- Een groepje vuurgarnalen (beginnend met 15 a 20?), die ik er als eerste in wil doen zodat hun goed kunnen kweken.
- Een groepje (5?) otocinclus
- Een schooltje (10/15?) Chinese Danio's
En heel misschien nog een groepje Vuur neons? Maar ik weet niet of dit kan ivm met drukte, hoeveelheid vis etc.
Graag zou ik willen weten of dit bestand kan / mogelijk is of dat jullie nog op en aanmerkingen hebben en desnoods nog wat tips.
Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten,
Simone Verver
Hallo Simone,
Als ik het goed lees wil je dat bakje bevolken met een aantal van ca 40 a 50 stuks, dat lijkt me wel iets teveel van het goede, om zoiets biologisch goed draaiende te houden
Zelf heb ik in m,n bakkie van 60 cm 8 Kardinaaltjes, 5 Vuur garnalen, en 5 Platy,s en dat is goed bij te houden, teven is het bakje goed beplant met voornamelijk waterplanten, en een biofilter welke dag en nacht draaiende is.
Ben benieuwd naar je ervaringen in de komende tijd met je nieuwe 60 cm bakje.
Mvg,
Kopstubber
"Only dead fish go with the flow"
Ik zou of chineese dario's of vuur neons doen. 2 schooltjes voor 60 cm is echt te veel.
De chinese danio's zou ik dan met 10 houden en de vuurgarnalen zijn ook prima, inderdaad beginnen met 15 a 20 stuks. Over de otocinclus twijfel ik, volgens mij vinden ook zij een grotere school fijner.
De chinese danio's zou ik dan met 10 houden en de vuurgarnalen zijn ook prima, inderdaad beginnen met 15 a 20 stuks. Over de otocinclus twijfel ik, volgens mij vinden ook zij een grotere school fijner.
Ik heb zelf ook een team van 5 oto's in mijn meter. Al een half jaar en zonder uitval. Ze vertonen geen tekenen van stress oid dus volgens mij gaat dat aantal prima. 
Ik zou ook gaan voor één van de twee scholenvissen.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de neons omdat de damio's graag koeler zitten en errug actief (lees: druk) zijn...
Vuurgarnalen kunnen altijd, daar kun je er eigenlijk nooit teveel van hebben omdat ze nauwelijks vervuilen en juist opruimers zijn..
Ik zou ook gaan voor één van de twee scholenvissen.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de neons omdat de damio's graag koeler zitten en errug actief (lees: druk) zijn...
Vuurgarnalen kunnen altijd, daar kun je er eigenlijk nooit teveel van hebben omdat ze nauwelijks vervuilen en juist opruimers zijn..
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Ik zou niet voor Chinese danios kiezen, dit zijn eigenlijk subtropische vissen en overleven hier in Nederland gewoon in vijver (ook in de winter als het vriest) als ze warmer dan ca. 18 graden worden gehouden, worden ze enorm hyper.
Ik zou kiezen voor een groep van max 15 vuur neons. (Vuur Tetra zou zelfs nog beter passen, hyphessebrycon amandae) Daar vuurgarnalen bij die zich lekker kunnen voortplanten. Dan zou ik er eerder voor kiezen om de pangio kuhlii hierin te zetten, ipv de oto's en de kuhliis uit te breiden tot een 5 stuks. Dit is namelijk een groepsvisje. Dan hebben de corydoras in de andere bak ook meer plaats.
Als je namelijk c.paleatus hebt, heb je flinke vissen die eigenlijk al te groot worden voor 60cm (ongeveer een 7cm)
Ik zou kiezen voor een groep van max 15 vuur neons. (Vuur Tetra zou zelfs nog beter passen, hyphessebrycon amandae) Daar vuurgarnalen bij die zich lekker kunnen voortplanten. Dan zou ik er eerder voor kiezen om de pangio kuhlii hierin te zetten, ipv de oto's en de kuhliis uit te breiden tot een 5 stuks. Dit is namelijk een groepsvisje. Dan hebben de corydoras in de andere bak ook meer plaats.