Mijn aquarium (60x30x30) staat nu 17 dagen in te draaien zonder vissen en ik heb af en toe de waterwaardes gemeten. Ik merkte op dat geen van deze waardes verandert, zoals het NH3/NH4 gehalte en die van nitriet en nitraat. Nou vraag ik me af of dit wel zo hoort te zijn in de derde week.
Ik heb als bodem 9 liter aqua soil amazonia en de zeer lage pH en hoge NH3/NH4 komen door dit substraat, maar zou het nitriet- en nitraatgehalte al niet moeten stijgen? De nodige bacteriën zouden, lijkt mij, wel genoeg hebben aan de hoeveelheid ammoniak die er nu in zit... De hoeveelheid ammoniak wil maar niet dalen. Misschien dat de aqua soil erg veel ammoniak afgeeft, waardoor die daling wordt gecompenseerd? Als dit echter het geval is, zou er nog steeds een nitriet- en nitraatpiek moeten komen.
Wel valt het me erg op dat de hardheid van het water erg laag is. Zou het misschien hierdoor komen dat die goede bacteriën maar niet willen opstarten?
Dit zijn mijn metingen (in totaal 3 keer gemeten) :
dag 12
NH3/NH4 - 5 mg/L (ammoniak is in werkelijkheid lager doordat mijn pH laag is, volgens het meegegeven tabelletje in de druppeltestkit)
pH - <6,4
NO3 - 0
NO2 - 0
GH - <3
KH - 3
Op dag 13 en 17 kreeg ik hetzelfde resultaat. Alle waarden zijn gemeten met een striptest, behalve de NH3/NH4 (druppeltest).
Ook heb ik het kraanwater gecontroleerd en deze gaf een GH aan van 14 en KH van 10.
Nog een opmerking is dat mijn (in vitro)plantjes erg traag groeien. Ze lijken het wel iets beter te doen in vergelijking met de eerste twee weken.