Discus als hoofdvis

Plaats reactie

Onderwerp auteur
michel1976
0-200
0-200

Discus als hoofdvis

Bericht door michel1976 »

Het is zover!

Ik heb sinds een aantal dagen vissen toegevoegd in mijn nieuwe aquarium, een schooltje neons (12 stuk) en 2 stuks Glyptoperichthys gibbiceps.

Gaat prima en ze hebben het goed naar hun zin, nu wil ik de 'hoofd'vis in het aquarium zetten en dat wordt de discus, kan deze soort hieraan toegevoegd worden en zit er een minimum aan een groep, ik wil er nl gelijk een stuk of 3 inzetten zodat ze een groepje vormen. of is dit nog te weinig??

ook varieren ze vaak in grote/prijs ;-) de kleinere en jongere (denk ik) gaan vaak voor een redelijke prijs per set of meer terwijl een volwassen exemplaar vak al in z'n eentje de hoofdprijs heeft.

Is het dus beter om wat jongere en dan met een stuk of 3 te nemen of 1 grote volwassen exemplaar??

Niels
0-200
0-200

Re: Discus als hoofdvis

Bericht door Niels »

Je moet al snel 50 liter per discusvis rekenen als ze volwassen zijn.
Ikzelf had een groep van 6 want het zijn groepsdieren.
Je kan beter 5 discusvissen nemen als je bak dat toelaat.

Ikzelf heb trouwens ook jongere discusvissen genomen ook ivm het prijsverschil.
Ik baal er eerder van als er 6 dood gaan van 75 euro dan van 24 euro.
Nu blijft het balen alleen de schade is minder erg.
Tevens is dit ook een persoonlijke keus vind ik.
1x Juwel Vision 450. Discusbak.

jari4now

Bericht door jari4now »

Michel,

Ik heb nog niet gekeken wat de maat van je bak ook alweer was maar,
een discus heeft 50 liter per vis nodig, men zegt per volwassen vis, maar ik zou het vanaf het begin zo aanhouden jong of volwassen.
Nou is de Discus net als je tetra een scholen vis en zal zich het meest op zijn gemak voelen als je er minimaal 5 in je bak hebt.
Als je ze jong koopt (heb ik ook gedaan) dan is het leuk ze op te zien groeien, wat wel in houdt dat je veel moet voeren 1x per dag granulaat en 3 à 4 x per dag diepvries en dan wel gevarieërd, dus diepvries een soort of 6 aanschaffen let goed op de voedingswaarde van het voer, enne liefst geen runder of kalkoenhart o.i.d. ook al zeggen sommige dat het de groei ten goede komt het is uit eindelijk niet écht goed voor je vis.
Je voert jonge discussen dus meer dan volwassen vissen, wat in zal houden dat er ook meer vervuiling zal plaats vinden.
Om dan te zorgen dat ze wel blijven groeien en dat je waterwaarde goed blijven moet je 2x per week 40 à 50 % of.... 3 x per week 30% water verversen.
Jonge vissen kosten wat minder maar geven wat meer werk ( als je het leuk vindt is het geen straf) en oudere vissen kosten wat meer en minder moeite.
Als je ze jong koopt en mooie kogelronde en grote volwassenen wilt hebben dan zul je dus veel tijd in je vissen moeten steken.
Je zal ook regelmatig je waterwaarde moeten checken...

Ik zou dan als bijvis ook nog wat corry's nemen om het bodemwerk schoon te houden.

Je weet het als je nog vragen hebt....brand lossssss

We hebben een sponsor die je ook tegen goede prijzen mooie vissen kan leveren...Discuskwekerij Bèrege kan je daarin goed helpen, tevens een goed adres voor diepvriesvoer en granulaat, veel goedkoper dan de LFS heb ik nu ondervonden.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Maar eerst even wachten totdat de bacterie cultuur op peil is aan het vissen wat je hebt uitgezet. :idea:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Ik wil je eigenlijk het volgende gaan adviseren.

Als je nog helemaal geen ervaring heb met discussen, koop dan geen hele jonge vis ( 5 tot 8 cm ) deze maat zal je zeker verliezen opleveren door achterstand en/of sterfte. Dit hoeft niet altijd maar is meestsl wel het geval.
Verder als je ze zo klein neemt moet je elke dag minimaal 6 liefst 10 x voeren en om de andere dag je water verversen, zo min mogelijk vervuiling in je bak hebben dus eigenlijk een kale opkweekbak.

eea hangt er van af hoeveel tijd je aan je discussen kan en wilt besteden, discussen zoals die van Jari ( 12 cm) moeten 3x per week een waterverversing hebben en minimaal 4 tot 6 keer per dag gevarieerd gevoerd worden. Dit tot dat ze zeker een jaar oud zijn.

Wil je discussen waaraan je minder werk hebt die al mooi op kleur zijn (dat zijn jonge discussen ook niet) dan zou ik discussen kopen van zeker een jaar oud en die rond de 15 tot 17 cm zijn, de kans op uitval is dan ook veel kleiner.

Dan nog even over de uiterlijkheden van de discus, deze moet rond zijn ze heten niet voor niets discus, kijk even in mijn album naar mijn RT man deze heeft nl de perfecte vorm.
Ogen ten op zichte van lichaam mogen ze niet te groot zijn, ruimte tussen ogen en bovenkant neus. Vooraanzicht moet de discus vol zijn geen mesrug. Tussen bek en straalvinnen moet een soort van buikje zijn en verder moet voor je gevoel de vorm gewoon kloppen.
Dan zijn er nog wel een paar dingen waar je op kan letten zoals ontlasting en kieuwen.

Wat al vermeld is dat je 50 ltr water per discus moet hebben en ik vindt dit nog krap, maar dat moet wel. Dan de discus is een scholen vis en het beste te houden met minimaal 5 vissen. Koop deze vissen ook in 1 keer waarom omdat je als je er naderhand discussen bij zet je een quarentaine periode in acht moet nemen ivm met kruis besmetting.

Het quarantaine verhaal wil ik hier nog wel een keer uitleggen.

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Even wat anders, aangezien ik je over discus weinig extra's te vertellen heb.
De gibbiceps die je gekocht hebt, groeien uit tot een maatje van 60/70cm, heb geen
idee hoe groot je bak is maar dit is ook voor een 2a3meter bak een aardig maatje.
Nu duurt het wel enkele jaren naar mijn weten voordat het beestje zo groot is, maar het is
zeker iets om rekening mee houden voor in de toekomst.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...