Rio 125 visbestand samenstellen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
MellaTQ
0-200
0-200

Rio 125 visbestand samenstellen

Bericht door MellaTQ »

Sinds gisteren draait mijn bak hij is nog heel kaal, hier komt de komende tijd dan ook verandering in!

Gister heb ik de bak opgestart op de bodem ligt heel fijn licht grind.

Over een aantal weken komen de eerste bewoners dit zijn guppen welke ik overneem van een vriendin haar guppen hebben jongen en zij zitten nu in een koudwater bak.

Naast guppen wil ik graag tetra's, een algeneter en ben ik aan het uitzoeken welke vissen er nog bij kunnen.

Ik had de volgende vissen gezien en vroeg mij af of het een goede combinatie zou zijn met de tetra's en de guppen:

Een koppeltje dwerggourami's, corydoras voor op de bodem het type ben ik nog niet over uit.

Ik hou erg van mooi gekleurde vissen dus daar kijk ik vooral naar en ze moeten uiteraard goed samen kunnen met de andere bewoners.

Feedback en tips zijn uiteraard welkom!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MellaTQ op 02 aug 2016 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Rio 125 visbestand samenstellen

Bericht door amber98 »

Heb je echt grind of zand? Corydoras en veel andere bodemvissen eisen namelijk zand. Met grind Neem je veel van hun natuurlijke gedrag weg. (Er zijn mensen die zeggen dat het wel kan, maar ik persoonlijk vind niet dat bv corydoras op grind gehouden kunnen worden)

Je hebt besloten dat er Guppen in komen. Deze zitten vrij bovenin en zijn enorm druk. Dit gaat helaas botsen met gouramis/andere bovenlaagvissen. Ik wil je dus aanraden om het bij de Guppen te houden. Wil je overlevende jongen van de Guppen? Zoniet, dan zijn rouwtetras (gymnocorymbus ternetzi) echte aanraders. Die laten geen enkel jong in leven. Een klein groepje van bv 6 kan er wel in. Evt gecombineerd met een school andere tetras voor in het midden. Welke tetras, kun je zelf het beste zoeken wat. Je aanspreekt. Dan weten we in welke richting je zoekt.

De meeste algeneters, eten geen algen. Evt in één L144 een optie. Deze eet wel algen, maar ook zachte planten. Algenvrij gaan algeneters het niet houden, een algenvrije bak ontstaat door goede plantenvoeding, evt CO2 enz. (Waar oa Stylz hier op het forum je veel over kan vertellen) ;)

Dus wat ik je nu aanraadt:
Aantal guppen
(6x gymnocorymbus ternetzi)
xx kleine tetrasoort
1x L144

Onderwerp auteur
MellaTQ
0-200
0-200

Bericht door MellaTQ »

Op het moment echt grind maar heb besloten er toch een laag zand overheen te leggen omdat ik corydoras wel hele leuke visjes vind.

Oké duidelijk!
Ik zal binnenkort even kijken welke tetra's mij het meeste aanspreken, jongen van de guppen zou ik niet zo'n heel groot probleem vinden maar hier valt nog over na te denken.

Dat had in inderdaad begrepen het ging mij ook meer op het type vis dan om het eten van de algen daar wil ik inderdaad een middel voor aanschaffen.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Je kunt dan beter de grind eruit halen en vervangen door fijne zand. (Zul je wel opnieuw moeten in gaan draaien, kun je wel direct planten erin zetten, dat voorkomt algen) Anders zal de zand onder het grind terecht komen en heb je er nog niks aan ;) je kunt dan het beste voor een kleine soort corydoras gaan.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Even offtopic...Maar ga alsjeblieft niet bij voorbaat al een antialgenmiddel aanschaffen :nope:
Als je bak goed draait, en je kunt hier veel tips en adviezen vinden over het goed opstarten en laten lopen van je bak, dan heb je die rommel helemaal niet nodig ;)

Weer even ontopic, ik ben het met Amber eens dat guppen en gourami's/betta's geen goeie combinatie is. Sowieso zijn dwerggoerami's niet zo lief...
Leuke visjes voor op de bodem zijn misschien ook de pangio kuhlii. Zeer interessante verschijningen met hun zwart/geel gestreepte jasjes :D
Ze houden van zand maar ik heb ze al jaren op afgerond grind.