1ste aquarium gezelschapsbak
1ste aquarium gezelschapsbak
In dit topic lees je welke aquariums die ik voor ogen heb.
Mijn wensen voor het visbestand:
1) Ik zou graag een kleurrijke garnalensoort hebben.
Een een soort waar je niet teveel op kleur hoeft te selecteren om de kleur generatie na generatie te behouden.
2) 1 soort visjes (of 2).
3) Een (koppel) dwergkreeftje(s) zou ik ook wel leuk vinden.
Verder kan ik nog meegeven dat de temperatuur zal schommelen tussen de 15-28°C (winter-zomer).
Mijn wensen voor het visbestand:
1) Ik zou graag een kleurrijke garnalensoort hebben.
Een een soort waar je niet teveel op kleur hoeft te selecteren om de kleur generatie na generatie te behouden.
2) 1 soort visjes (of 2).
3) Een (koppel) dwergkreeftje(s) zou ik ook wel leuk vinden.
Verder kan ik nog meegeven dat de temperatuur zal schommelen tussen de 15-28°C (winter-zomer).
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Re: 1ste aquarium gezelschapsbak
Bij garnalen denk ik eigenlijk direct aan vuur garnalen, maar weet verder niet veel over garnalensoorten.
Als vis zou hier één bettaman in kunnen, maar die combineren niet altijd goed met garnalen. Als je die niet wilt (of het risico niet wil lopen) zijn er nog een aantal microrasborassoorten waar je een klein schooltje van zou kunnen houden.
Echte dwergkreeften bestaan geloof ik niet (maar dit zou iemand anders moeten bevestigen)
Als vis zou hier één bettaman in kunnen, maar die combineren niet altijd goed met garnalen. Als je die niet wilt (of het risico niet wil lopen) zijn er nog een aantal microrasborassoorten waar je een klein schooltje van zou kunnen houden.
Echte dwergkreeften bestaan geloof ik niet (maar dit zou iemand anders moeten bevestigen)
Van het genus Cambarellus, ze worden 3-5 cm.amber98 schreef:Bij garnalen denk ik eigenlijk direct aan vuur garnalen, maar weet verder niet veel over garnalensoorten.
Echte dwergkreeften bestaan geloof ik niet (maar dit zou niemand anders moeten bevestigen)
oa. : diminutus, Patszguaro, montezumae,..
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Ik zie inderdaad dat die een stuk kleiner blijven 
Garnalen met kreeften gaan ook niet altijd even soepel.
Je zou een school microrasbora's kunnen nemen. Hier heb je verschillende soorten van.
Galaxyrasbora's zijn ook leuk.
De diminutus zou vriendelijker zijn dan de andere twee.
Je zou een school microrasbora's kunnen nemen. Hier heb je verschillende soorten van.
De diminutus zou vriendelijker zijn dan de andere twee.
Afhankelijk van je bak zou je (zoals meerdere hier al zeiden) kunnen denken aan microrasbora.
Voor meeste hiervan geldt alsnog dat ze wel wat zwemruimte willen. In een 35x35x35 bakje kan ik je ze uit eigen ervaring niet aanraden.
Wat ik wel met veel plezier heb gehouden in 35x35x35 waren dario dario (badis badis bengalensis) Deze kan je alleen niet met garnalen houden, ten minste, als je jonge garnalen wil overhouden... en 15 graden is te koud. Maar ze zijn het absoluut waard om een speciaal aquarium voor te maken. Een thermostaat is voor veel tropische vissen en garnalen echt een must.
Voor meeste hiervan geldt alsnog dat ze wel wat zwemruimte willen. In een 35x35x35 bakje kan ik je ze uit eigen ervaring niet aanraden.
Wat ik wel met veel plezier heb gehouden in 35x35x35 waren dario dario (badis badis bengalensis) Deze kan je alleen niet met garnalen houden, ten minste, als je jonge garnalen wil overhouden... en 15 graden is te koud. Maar ze zijn het absoluut waard om een speciaal aquarium voor te maken. Een thermostaat is voor veel tropische vissen en garnalen echt een must.
brachydanio tinwini lijkt me ook geschikt of niet?
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/item/danio-tinwini
Ik lees dat ze vrij druk zijn voor een te kleine bak.
Dat is overigens meestal het probleem met die mini danios en rasboras.
Ik lees dat ze vrij druk zijn voor een te kleine bak.
Dat is overigens meestal het probleem met die mini danios en rasboras.
je zou een groepje van 10 glas rasbora's kunnen nemen.
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ry_id=2357
daarbij kan je een hele grote groep garnalen bij zetten.
kwa garnalen kan je alles wel kiezen wat je leuk lijkt. kreefte zou ik niet aan begonnen heb ik slechte ervaring mee
http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ry_id=2357
daarbij kan je een hele grote groep garnalen bij zetten.
kwa garnalen kan je alles wel kiezen wat je leuk lijkt. kreefte zou ik niet aan begonnen heb ik slechte ervaring mee
'The eye is useless, if the mind is blind'
-
Hartenheer
- 200-400

Wil je vuurgarnalen mooi houden zal je ze toch moeten uit sorteren wil je de keur echt mooi houden. De felle kleur is zo gekweekt.amber98 schreef:Bij garnalen denk ik eigenlijk direct aan vuur garnalen, maar weet verder niet veel over garnalensoorten.
Het is moeilijk om aan echte goede vuurgarnalen te komen. De meeste verliezen hun kleur naar verloop van generaties.
Persoonlijk vind de Cristal Red een leuke garnaal die zijn kleur redelijk behoud.
En inderdaad, garnalen en betta's zijn moeilijk te combineren.
Of je moet een zeer goed beplante aquarium hebben waar ze in kunnen schuilen.
Het nadeel is, dat als de garnalen weten dat er op ze gejaagd wordt, ze zelden tevoorschijn komen.
Met vriendelijke groeten,
Willem
Willem
ik vindt persoonlijk ook de crystal reds mooier ook de crystal blacks zijn gaaf. het mooiste aan een nano is als je er zo klein mogelijke levende haven in hebt. zo ziet het aquarium er groter uit.
ik zou gaan voor:
10a15 glas rasbora's http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ry_id=2357
en een flinke groep crystal reds of blacks.
wel zou ik zelf voor een niet te donkere bodem gaan als je zwarte garnalen neemt. dus wel iets om van tevoren om over na tedenken
ik zou gaan voor:
10a15 glas rasbora's http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater/it ... ry_id=2357
en een flinke groep crystal reds of blacks.
wel zou ik zelf voor een niet te donkere bodem gaan als je zwarte garnalen neemt. dus wel iets om van tevoren om over na tedenken
als je de ADA 60x45x45 neemt kan je er wel meer in kwijt. een harem (1m2v) honing goerami's bijvoorbeeld.
Ik heb minirasbora's (ik heb de maculata) in combinatie met vuurgarnalen. Dit gaat prima samen, leuke combi. Ze pikken wel af en toe een babygarnaaltje, als ze die toevallig tegenkomen. Ze zorgen ervoor dat je groep garnalen wel aangroeit maar niet explodeert.Linda schreef:Je zou een school microrasbora's kunnen nemen. Hier heb je verschillende soorten van.
Ik heb ook een schooltje galaxy's gehad, ik heb er nu nog 1 over. Ik vind dit geen succes samen met de garnalen, bij mij jagen ze flink en steken ze regelmatig hun kop tot aan de steen in het mos om kleine garnaaltjes te pakken. Daardoor blijft er bijna geen enkele in leven, er groeit van elk nestje garnalen met een beetje geluk maar 1 of 2 jonkies op. Ik zou die dus niet nemen als ik jou was
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen