Hallo allemaal,
ik heb hier te maken met een plotselinge en snelle sterfte van m'n Japonica.
Gisteren een waterwissel gehad (+/- 30%), toen vond ik 1 dode garnaal. De beestjes zijn al flink op leeftijd, als ik me goed herinner is dit nog de eerste lading uit medio 2010. In eerste instantie dacht ik dat ie gewoon door ouderdom gestorven is. Zo'n 6 jaar voor een garnaal is toch wel het maximum.
Tot ik vandaag thuis kwam en niet minder dan 6 garnalen roze en levenloos zag liggen. Sterfte door ouderdom ok, maar ineens allemaal lijkt me toch wel wat sterk. De garnalen die ik nog heb zitten ook allemaal boven in de bak alsof ze er het liefst uit zouden klimmen.
Toch kan ik geen aanleiding vinden voor deze plotselinge sterfte. Meteen m'n waterwaardes gemeten, deze zijn als volgt (allen Sera druppeltest):
pH: 7 (Sera druppeltest heeft schaal van 0,5pH, zit het dichts bij de 7)
kH: 6
gH: 11
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 0
PO4: 0
Fe: 0,25mg/l
Koper: 0
Geen uitzonderlijke waardes, veel waardes staan (gH, kH) staan al jaren zo. Sinds ik een maand geleden nogal wat planten heb toegevoegd zijn m'n NO3 en PO4 te laag voor m'n planten, maar dat zou voor m'n garnalen en vissen niet uit moeten maken toch? Deze was overigens altijd vrij hoog.
Waterwissel was ook niet uitzonderlijk. Zo'n 30%, waarbij ik m'n planten wat gesnoeid heb en een dagelijkse hoeveelheid Profito heb toegevoegd (1 à 2ml).
De enige grote verandering in de afgelopen twee weken is dat ik over ben gestapt op LED i.p.v. de standaard TL5. Zou het daar mee te maken kunnen hebben? Wellicht stress? Ik heb wel een periode van complete duisternis 's avonds, het maanlicht blijft niet de hele nacht aan omdat ik juist gelezen heb dat dat niet goed is/stressvol kan zijn. Na het introduceren van het LED licht heb ik wel wat lichte baardalg gekregen, waarschijnlijk door een tekort aan andere voedingsstoffen zoals nitraat en fosfaat. Daarom wil ik ook met EI beginnen, maar dan wil ik wel eerst zeker weten dat de bak verder stabiel is.
Kan het aan de nieuwe verlichting liggen? Misschien toch stress door deze verandering? Of is het misschien toch de ouderdom?
Het gaat hier om een 55-60l bak. CO2 wordt toegevoed, JBL continumeter geeft een waarde van 25mg/l aan. Ik zie m'n vissen niet naar lucht happen. Vissen lijken het ook nog gewoon goed te doen.
Voor de zekerheid heb ik er wat actief kool in gedaan, voor het geval dat er een vervuiling in zit die ik niet kan meten. Ook heb ik m'n CO2 heel ietsjes terug geschroeft.
Iemand een idee wat deze sterfte kan hebben veroorzaakt?
Plotselinge garnalensterfte (Japonica)
Re: Plotselinge garnalensterfte (Japonica)
Heb je niks aan je inrichting veranderd? Aan de verlichting kan het niet liggen... Garnalen zijn heel kwets baar. heb je andere planten of stenen in het aquarium gedaan? japonica garnalen worden rond de 1.5 jaar dus het kan niet zo zijn dat deze al 6 jaar oud zijn..
'The eye is useless, if the mind is blind'
Heb toch echt al jaren geen nieuwe garnalen gekocht. Misschien voortgeplant? Of misschien toch een ander model garnaal...
Aan de inrichting is niet veranderd. Kan het er mee te maken hebben dat de led strips op een alu strip zitten? De strips raken het water echter niet aan.
Aan de inrichting is niet veranderd. Kan het er mee te maken hebben dat de led strips op een alu strip zitten? De strips raken het water echter niet aan.
nee daar kan het niet aan liggenRvL schreef:Heb toch echt al jaren geen nieuwe garnalen gekocht. Misschien voortgeplant? Of misschien toch een ander model garnaal...
als er niks is veranderd en je waardes goed zijn kan het lijkt mij alleen zuurstof tekort zijn..ik zou een 50 procent water wissel doen
Zijn er (betrouwbare) druppeltesten voor zuurstof? Waterwissel is natuurlijk geen enkel probleem maar ik zou het ook graag kunnen meten en het in de gaten kunnen houden.
Kan zuurstoftekort veroorzaakt worden door het ontbreken van een magneetventiel? Brengt 's nachts beluchten dan een oplossing?
Kan zuurstoftekort veroorzaakt worden door het ontbreken van een magneetventiel? Brengt 's nachts beluchten dan een oplossing?
Laatst gewijzigd door RvL op 02 mei 2016 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe dik is je bodem? Misschien dat je daar per ongeluk iets hebt omgewoeld terwijl er iets te veel lag af te breken? (bladeren o.i.d.) Dan wil er nog wel eens wat zwaveldioxide vrijkomen.
Anders lijkt het mij dat het de hoeveelheid zuurstof in je water is.
Anders lijkt het mij dat het de hoeveelheid zuurstof in je water is.
Bodem (bestaande uit caviar) is voorin zo'n 2 a 3cm dik. Zou kunnen dat ik met het snoeien misschien wat omgevormd heb.
En belichten in m'n vorige bericht moet uiteraard beluchten zijn.
En belichten in m'n vorige bericht moet uiteraard beluchten zijn.
2 á 3 cm dik is over het algemeen niet dik genoeg om zwaveldioxide te vormen. (behalve bij de dichtere bodems)
Bij caviar schat ik zo in dat die grens zo'n beetje op 6 á 7 cm ligt.
Ik zou er momenteel even sowieso beluchting op zetten... voor het geval dat.
Bij caviar schat ik zo in dat die grens zo'n beetje op 6 á 7 cm ligt.
Ik zou er momenteel even sowieso beluchting op zetten... voor het geval dat.
Na m'n maatregelen van gisteren vandaag toch eens naar de LFS hier in Nijmegen geweest om het een en ander door hun te laten testen. Waterwaardes is niets mis mee.
Ze vermoeden dat er toch teveel CO2 in de bak is gekomen omdat ik geen magneetjes had. Inderdaad had, want ik heb er direct een meegenomen. Dat stond sowieso nog op t lijstje.
Ook m'n uitstroom heb ik iets anders gezet zodat er iets meer stroming is.
Vooralsnog lijkt alles goed te gaan. De twee resterende garnalen leven nog en lijken zich ook weer te vermaken.
Ze vermoeden dat er toch teveel CO2 in de bak is gekomen omdat ik geen magneetjes had. Inderdaad had, want ik heb er direct een meegenomen. Dat stond sowieso nog op t lijstje.
Ook m'n uitstroom heb ik iets anders gezet zodat er iets meer stroming is.
Vooralsnog lijkt alles goed te gaan. De twee resterende garnalen leven nog en lijken zich ook weer te vermaken.
Goedzoo!
Hopen dat het nu goed blijft gaan!