Led
Led
Hoi.
ik wil mijn huidige aquarium van led verlichting voorzien aangezien ik mijn huidige tl verlichting aan het testen was en er totaal geen reactie uit krijg ook niet met nieuwe starters en buizen.
Mijn aquarium is 116 breed 36 diep 46 hoog ( binnenmaten )
Het liefst wil ik verlichting over heel de lengte . ( komen nogal wat planten in )
Ik wil het kunnen dimmen net zoals met een flora-mate. ( zon op en ondergang )
Dus ik heb liever teveel licht dan te weinig.
Zelf had ik deze gevonden. Echter zijn daar de meningen nogal over verdeeld.
https://www.kitelight.nl/aquarium-led/c ... 110-140cm/
Wie geeft mij een schopje in de goede richting?
ik wil mijn huidige aquarium van led verlichting voorzien aangezien ik mijn huidige tl verlichting aan het testen was en er totaal geen reactie uit krijg ook niet met nieuwe starters en buizen.
Mijn aquarium is 116 breed 36 diep 46 hoog ( binnenmaten )
Het liefst wil ik verlichting over heel de lengte . ( komen nogal wat planten in )
Ik wil het kunnen dimmen net zoals met een flora-mate. ( zon op en ondergang )
Dus ik heb liever teveel licht dan te weinig.
Zelf had ik deze gevonden. Echter zijn daar de meningen nogal over verdeeld.
https://www.kitelight.nl/aquarium-led/c ... 110-140cm/
Wie geeft mij een schopje in de goede richting?
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina
Re: Led
Ik moet eerlijk zeggen dat sinds ik ze zelf heb gehad, ik geen fan meer ben van Kitelight.
Na 8 á 9 maanden begonnen ze duidelijk minder fel te branden en na iets meer dan een jaar ben ik overgestapt op Econlux solarstinger. Deze branden nu al 2 jaar en hebben voor zover met het blote oog te zien is niks ingeleverd aan lichtsterkte.
Ik heb zelf 2 balken (1 daylight + 1 coral/plant) aangesloten op de Flora-mate, maar helaas wordt die niet meer gemaakt. Econlux heeft ook een eigen programmeerbare dimmer waar je even naar zou kunnen kijken. Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Na 8 á 9 maanden begonnen ze duidelijk minder fel te branden en na iets meer dan een jaar ben ik overgestapt op Econlux solarstinger. Deze branden nu al 2 jaar en hebben voor zover met het blote oog te zien is niks ingeleverd aan lichtsterkte.
Ik heb zelf 2 balken (1 daylight + 1 coral/plant) aangesloten op de Flora-mate, maar helaas wordt die niet meer gemaakt. Econlux heeft ook een eigen programmeerbare dimmer waar je even naar zou kunnen kijken. Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
okay thanks ga er morgen even naar kijken. Ik heb een flora-mate dus dat zou dan wel een mooie oplossing zijn.
* Heb jij een interessante website gevonden, voeg hem dan aub toe aan onze Linkpagina
Veel van de betere LEs komen met een eigen programma, hier ook geen goede ervaringen met Kite light net als stefan eigenlijk.yabado schreef:okay thanks ga er morgen even naar kijken. Ik heb een flora-mate dus dat zou dan wel een mooie oplossing zijn.
binnen 2 jaar is alles op de recycle hoop gegaan.
Kijk vooral dat je goede kwaliteits LEDs hebt, bv Philip, Cree, Epistar SSC oid.
De mensen die deze LEDs verwerken hebben meestal ook een goede driver want die willen kwaliteit leveren.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
Hartenheer
- 200-400

Kan alleen toevoegen.
Kijk eens op de sites waar ze zeewater verkopen.
Daar zijn ze verder met de led verlichting, en verkopen ook voor een beplant aquarium.
Dat ze niet populair zijn, komt door de prijs.
Deze leds zijn vaak regelbaar en en stuk duurden dan de tropische aquariumwinkel aandurft.
De kwaliteit is wel bijzonder goed.
Kijk eens op de sites waar ze zeewater verkopen.
Daar zijn ze verder met de led verlichting, en verkopen ook voor een beplant aquarium.
Dat ze niet populair zijn, komt door de prijs.
Deze leds zijn vaak regelbaar en en stuk duurden dan de tropische aquariumwinkel aandurft.
De kwaliteit is wel bijzonder goed.
Met vriendelijke groeten,
Willem
Willem
zoals deze bv?
http://www.jmbaqualight.nl
Ziet er wel erg goed uit moet ik zeggen.
JMB Community Ledunit 8.000K 4 wit/1 blauw, 100 cm 30 watt dimbaar
JMB Community Ledunit 4.500K 4 wit/1 rood, 100 cm 30 watt dimbaar
JMB Adapter 12V / 8Amp
JMB Verlengsnoer, 2 meter JMB Verlengsnoer, x 2
JMB Led Controller L, dimmer
Zomaar een willekeurige webwinkel komt uit op Totaal (incl BTW): €341,70
http://www.jmbaqualight.nl
Ziet er wel erg goed uit moet ik zeggen.
JMB Adapter 12V / 8Amp
Zomaar een willekeurige webwinkel komt uit op Totaal (incl BTW): €341,70
LED's zijn erg gevoeling voor oververhitting, dus het belangsrijkste van een ledbalk is de aluminium achterkant die als heatsink fungeert.
JMB heb ik positieve verhalen over gehoord. Ze zien er ook goed en degelijk uit. Al is 8000K wel heel wit...
JMB heb ik positieve verhalen over gehoord. Ze zien er ook goed en degelijk uit. Al is 8000K wel heel wit...
Ja de flora-mate is een 10V dimmer en die doet het prima met de econlux. De adapter daarvan heeft een 10V input die de LEDs regelt.yabado schreef:okay thanks ga er morgen even naar kijken. Ik heb een flora-mate dus dat zou dan wel een mooie oplossing zijn.
Ze hebben ook JMB Community Ledunit 4.500K 4 wit/1 blauw, 90 cm 27 watt dimbaar alleen 10 cm korter
Misschien volgend weekend even wat zaken af rijden kijken of ze iets hebben waar 8000k op lijkt ik heb geen idee hoe wit het is.
Misschien volgend weekend even wat zaken af rijden kijken of ze iets hebben waar 8000k op lijkt ik heb geen idee hoe wit het is.
8000K zit nog zelfs boven de kleurtemperatuur van volspectrum (±5500-6500K), leuk voor een zee aquarium waar je veel blauw in wil hebben, als je het mij vraagt te blauw voor een zoetwateraquarium als je niet voor Malawi/Tanganyika of een Hollandse plantenbak gaat. Blauw licht is namelijk perfect voor algengroei.
de kleurtemperatuur van volspectrum is vergelijkbaar met de kleurtemperatuur buiten in de zon. (alleen de kleurtemperatuur, niet de hoeveelheid licht)
8000K oogt dus nog 'witter' (blauwer oogt wit) dan zonlicht.
de kleurtemperatuur van volspectrum is vergelijkbaar met de kleurtemperatuur buiten in de zon. (alleen de kleurtemperatuur, niet de hoeveelheid licht)
Jij zou helemaal niet voor een combinatie wit/blauw gaan?
maar bv 2 x JMB Community Ledunit 4.500K 4 wit/1 rood, 100 cm 30 watt dimbaar.
maar bv 2 x JMB Community Ledunit 4.500K 4 wit/1 rood, 100 cm 30 watt dimbaar.
8000K is helemaal niet zo verkeerd, ja het is witter dan 6500K (daglicht) maar absoluut niet storend.Stefan schreef:8000K zit nog zelfs boven de kleurtemperatuur van volspectrum (±5500-6500K), leuk voor een zee aquarium waar je veel blauw in wil hebben, als je het mij vraagt te blauw voor een zoetwateraquarium als je niet voor Malawi/Tanganyika of een Hollandse plantenbak gaat. Blauw licht is namelijk perfect voor algengroei.
Dat blauwlicht algen veroorzaakt, kunnen we een hele boom over opzetten, het klopt niet.
Planten hebben mn blauw en rood licht nodig want daar zitten de beide par pieken, dat je daar vervolgens alg door krijgt klopt niet.
Blauw licht is gewoon intensiever wij vergissen ons daar in want wij zien het niet goed, onze ogen zijn minder gevoelig voor blauw.
Door meer blauw gaan je planten dus harder groeien, ze blijven wel lager, dus bv ideaal voor HC
In het eerste stukje staat, liever te veel licht dan te weinig ?? te veel licht is altijd fout !
Je gaat algen kweken, meer licht is prima maar dan ook CO2 en sporen elementen toedienen anders gaat het fout en ontstaat er een algen poel en dat vind niemand leuk.
Bedankt voor de informatie allemaal.
JMB Adapter 12V / 8Amp
Staat op mijn lijstje.
Ik bedoel meer ik zou liever de mogelijkheid hebben teveel licht te kunnen gebruiken dan uiteindelijk te weinig licht te hebben.
Dus dat ik de mogelijkheid heb om de verlichting wat op te schroeven.
En deze kan ik altijd nog weer is gebruiken mocht de bak maat die ik nu heb mij niet aanstaat
Ik ga zeker ook zeker c02 gebruiken echter weet ik nog niet in welke vorm daar ga ik mijn nog in verdiepen, alles op zijn tijd.

JMB Adapter 12V / 8Amp
Staat op mijn lijstje.
Ik bedoel meer ik zou liever de mogelijkheid hebben teveel licht te kunnen gebruiken dan uiteindelijk te weinig licht te hebben.
Dus dat ik de mogelijkheid heb om de verlichting wat op te schroeven.
En deze kan ik altijd nog weer is gebruiken mocht de bak maat die ik nu heb mij niet aanstaat
Ik ga zeker ook zeker c02 gebruiken echter weet ik nog niet in welke vorm daar ga ik mijn nog in verdiepen, alles op zijn tijd.
Prima
ik zeg het er altijd maar even bij, mensen kopen vaak te veel licht zeker met LED en vergissen zich dan in de extra kosten van een CO2 set, want dat komt er wel bij
zonder is geen optie.
je LED kleuren lijken vrij veel op wat ik heb, rood,blauw en wit
ik heb 10.000 K wit, alle kanalen apart regelbaar dus je kan zelf mengen op wat je mooi vind.
JBM zijn goede LEDs, ze werken met epistar LEDs en die zijn gewoon goed, geen ervaring met hun drivers maar volgens mij zit dat wel goed.
dus geen flora-mate meer nodig
je LED kleuren lijken vrij veel op wat ik heb, rood,blauw en wit
JBM zijn goede LEDs, ze werken met epistar LEDs en die zijn gewoon goed, geen ervaring met hun drivers maar volgens mij zit dat wel goed.
dus geen flora-mate meer nodig
hmm ik zie eigenlijk nergens of je bij deze LED wel apart de kanalen kan regelen.
weet jij dat ander ga ik even bellen/mailen.
weet jij dat ander ga ik even bellen/mailen.
-
Hartenheer
- 200-400

Klopt helemaal, maar ik heb qua verlichting altijd veel te sterke genomen.stylz schreef: In het eerste stukje staat, liever te veel licht dan te weinig ?? te veel licht is altijd fout !
Je gaat algen kweken, meer licht is prima maar dan ook CO2 en sporen elementen toedienen anders gaat het fout en ontstaat er een algen poel en dat vind niemand leuk.
Als je die dimt en uiterst op 70% laat branden, doe je langer met de led omdat je niet altijd het uiterste vergt.
Met vriendelijke groeten,
Willem
Willem