Gebroken staart?

ijsselmeer
200-400
200-400

Re: Gebroken staart?

Bericht door ijsselmeer »

Ik had 15 blauwoogjes ,ik heb nu nog 4 over allemaal gingen ze 1 voor 1 dood ingevallen buikpartij en kromme rug en ze werden dun en aten niet om dat ze het voedsel niet kunnen doorslikken dank ik want ze nemen het voedsel wel op maar spuwen het gelijk weer uit .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Oei, dat klinkt als de neonziekte, Henk. Dat heb ik ook gehad. Een gemene en besmettelijke ziekte waar je helaas niks aan kan doen. Als het niet vanzelf over gaat, kun je alleen nog maar je bak leeghalen en helemaal opnieuw beginnen. Geen medicijn dat er tegen werkt.
Bij mij is het gelukkig al anderhalf jaar niet meer opgedoken.
De kenmerken in de juiste volgorde waren bij mij: bleek worden, afzonderen van de rest, minder eten, mager worden, krom groeien, helemaal niet meer eten, verstoppen, niet goed meer kunnen zwemmen en regelmatig zich maar laten drijven op de stroming (op de zij of of de rug), en dan uiteindelijk gingen ze dood. Na de eerste 2 ben ik ze al in een hel vroeg stadium eruit gaan halen en euthanasie gaan plegen, want het is een echte lijdensweg voor ze.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

ijsselmeer
200-400
200-400

Hoi karin,

Het is zoals je het hier neerzet de andere vissen hebben er geen last van gelukkig ,dus of ik de bak leeg moet halen daar wil ik toch zo lang mogelijk mee wachten eerlijk gezegd en ze voortijdig dood maken kan ik eigenlijk niet hoewel het een walgelijk gezicht is .

Kan ik ook wachten met leeg halen denk je want de Aphyosemions en Nothobranchius hebben nergens last van? ik zou niet weten waar ik de visjes moet laten om de bak leeg te halen om de bak schoon te maken en met welk spul moet dat gebeuren,ik dacht weer blauwoogjes bij te halen maar daar wacht ik toch maar mee ,hoe komt die zooi in je bak die dit veroorzaakt ??

Bedankt Karin voor je berichtje nu weet ik tenminste wat er aan de hand is .

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik weet zo snel niet wat je andere vissen zijn, maar deze ziekte schijnt alleen voor te komen bij tandkarpers.
Voor zover ik weet wordt het veroorzaakt door een parasiet die de vis aantast. De meest voorkomende manier waarop je bak ermee besmet kan worden, is door middel van levend voer. Denk daarbij ook aan diepvriesvoer, want deze parasiet overleeft gewoon in de diepvries. Helaas. Maar het kan ook zijn dat een van je dieren het al bij zich droeg voor je hem kocht. Een goede gezonde vis hoeft er niet ziek van te worden, hij kan de parasiet heel lang bij zich dragen zonder dat jij of de vis er iets van merkt. Maar een wat zwakker dier, bijvoorbeeld door stress, is er erg gevoelig voor. Om de een of andere reden lijkt het wel, als je een zieke vis hebt, de andere tandkarpers er ook gevoeliger voor zijn maar ze hoeven er dus niet perse ziek van te worden.

Ik heb mijn bak ook niet leeg geruimd. Ik had 1 schooltje tandkarpertjes, een stuk of 12. Daarvan zijn er 8 doodgegaan, de laatste 4 zijn niet ziek geworden. Omdat de ziekte soms na maanden ineens weer de kop kan opsteken, heb ik meer dan een half jaar gewacht met aanvullen van dat schooltje. Niet dat dat garantie geeft dat je geen zieke dieren meer krijgt, maar bij mij bleef het gelukkig weg. Mijn corry's en mijn garnalen hadden nergens last van, daar is er niet eentje ziek van geworden. Wat dus weer de theorie sterkt dat het echt alleen tandkarpers kan beïnvloeden, want deze parasiet schijnt vooral op de bodem en planten te leven en zou dus juist gevaarlijk moeten zijn voor bodembewoners, maar niet dus.

Dus ik zou als ik jou was nog even wachten met je bak leeg halen. Doe er alles aan om je water zo stabiel mogelijk te houden om zoveel mogelijk stress te voorkomen, en leg eventueel catappablad in je aquarium. Dat schijnt de weerstand te versterken. Misschien helpt het iets om je nu nog gezonde vissen gezond te houden. Ook zou je je bodem regelmatig extra goed kunnen schoonzuigen, misschien dat je daarmee een hoop parasieten er uit haalt. Hoewel ze natuurlijk niet alleen op de bodem leven maar ook op de planten.
En ook zou ik zieke dieren er toch zo snel mogelijk uit halen, want hoe langer ze in je bak zitten, hoe groter de kans is dat ze andere vissen besmetten. Ik weet dat het heel naar is om vissen dood te maken, maar er zijn vrij goede manieren voor en het voorkomt een hoop lijden voor de vis.
Zelf doe ik de vis in een klein bakje water in de vriezer, ik heb me laten vertellen dat dat een van de snelste en meest vriendelijke manieren is voor de vis. Dat betekent niet dat het niet minder rot voelt maar het is voor de vis wel het beste.

Succes ermee. Ik weet hoe frustrerend het is om een ziekte te hebben waar je niks tegen kunt doen, waarbij je gewoon maar moet afwachten wat er gebeurt.
Laatst gewijzigd door karinD op 02 apr 2016 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

ijsselmeer
200-400
200-400

GEWELDIG Karin ,ik zal die advies met graagte tot mij nemen, alleen de blauwoogjes hebben er last van het is mij wel opgevallen dat de Kaap lopez gold s`avonds laat op de bodem gaan liggen maar dat kan mijn inziens ook wel vermoeidheid zijn door heel de dag rond te zwemmen en de vrouwtjes het hof te maken , ik geef de vissrn speciaal voor de blauwoogjes microwormpjes en voor de rest diepvries voer zoals rode muggenlarven ,nu is het mij opgevallen dat bij de diepvries muggelarven soms iets wat grijs en wit is er de larve bij elkaar houd ,misschien dat het daar mee te maken heb? ik hoop dat die parasieten toch het hazenpad kiezen bij het stofzuigen zie ik zeer weinig bruin stof dus weinig vervuiling denk ik zo ,wel had ik een kaap lopez gold die een wit pluimpje aan zijn borstvin had en een paar uur in een zoutbadje had gedaan en toen weer terug in de bak gedaan en het pluimpje ging weg en nu zwemt de kaap lopez weer parend rond .

Nu zijn blauwoogjes wel snel gestrest ,dus daar zou et ook aan kunnen liggen denk ik, maar ik wacht toch even om nieuwe blauwoogjes te kopen .
bedankt Karin voor je berichtje.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Graag gedaan. En nogmaals heel veel succes ermee, ik hoop dat het snel verdwijnt en je er daarna geen last meer van hebt.

ijsselmeer
200-400
200-400

Ja laat ik het hopen karin,wat er allemaal mis kan gaan ook al doe je 50% water ververst elke week .maar dat diepvriesvoer vertrouw ik toch niet met die lichten vlokjes tussen de rode mugge larven.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet meer durf te voeren de laatste 2 jaar. Maar er zijn zo veel mensen die het zonder problemen wel voeren. Maar mijn vissen krijgen het niet meer.