Gebroken staart?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Gebroken staart?

Bericht door karinD »

Ik heb een maculata met een knik in zijn staart. Geen idee wat er met hem aan de hand is, het ziet er heel anders uit dan de neon-ziekte die mijn maculata's 2 jaar terug kregen dus dat zal het niet zijn.
Het eerste wat ik zag, was dat hij op 1 zijkant ineens een extra zwarte vlek had. Die vlek groeide, maar bleef duidelijk aan 1 kant, hij loopt nu van buik naar rug maar is aan de andere kant niet zichtbaar. Daarna viel me ineens op, dat er een knik in de staart zat. Precies op de plek van die zwarte vlek, en ook die kant op gebogen.
Hij oogt niet ziek, hoewel zie ik nu, zijn ruglijn niet zo mooi is als van de anderen. Maar hij eet goed, is actief en gewoon heel erg snel.
Daarnet is het me eindelijk gelukt om hem op de foto te krijgen.
Heeft iemand enig idee wat er met hem aan de hand is?

Afbeelding
Afbeelding
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Re: Gebroken staart?

Bericht door stylz »

vermoedelijk een vorm van scoliose, komt ook bij mensen voor, kan een kwestie van inteelt zijn, maar hoeft absoluut niet.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Misschien een soort van tumor die de wervelkolom krom trekt?

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Als het scoliose zou zijn (heb ik zelf ook in lichte vorm) dan zou het toch aangeboren moeten zijn en niet later pas gaan kromtrekken? Toen ik hem kocht was hij nog mooi recht.

Linda, dat zou ook nog kunnen.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

karinD schreef:Als het scoliose zou zijn (heb ik zelf ook in lichte vorm) dan zou het toch aangeboren moeten zijn en niet later pas gaan kromtrekken? Toen ik hem kocht was hij nog mooi recht.

Linda, dat zou ook nog kunnen.
Ja, ik had ooit eens gelezen/gehoord dat de zwarte plekken bij vissen een soort van kanker is..Vast niet bij alle vissen en heus niet alle zwarte vlekken maar daarom dacht ik daaraan..Zal eens googlen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

scorliose treed pas op tijdens het uitgroeien, ik plak er maar een etiket op wat ik ken, weet niet of het ooit onderzocht is bij vissen, krom trekken gebeurt gewoon af en toe in mijn beleving.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ok, dank je.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Karin, ik vond dit..
Mycobacteriën of vistuberculose
Ziektebeeld:
Het ziektebeeld van deze ziekte is sterk variërend. Zowel ingevallen alsook opgezwollen buiken kunnen we bij
de vissen observeren. Ze verliezen hun kleur en eetlust. Buiten op de vis kunnen in enkele gevallen huidzweren
ontstaan en de rug kan krom groeien. Vistuberculose is een inwendige bacteriële infectie die aan knobbeltjes of
puntjes (tuberkel) in inwendige organen te herkennen is. Ander bacteriële infecties, zoals buikwaterzucht
kunnen door Vistuberculose ontstaan. Een indicatie voor vistuberculose is, dat regelmatig gedurende een
langere periode een vis doodgaat. Deze ziekte komt vaker bij gekweekte vissen voor, dan bij wildvangvissen.
De parasiet:
Mycobacteriën zijn de oorzaak van Vistuberculose. Dit zijn gram-positieve zuurvaste bacteriën in de vorm van
staafjes, die niet bewegen. De ziekte kan een heel snel of een zeer langzaam verloop hebben afhankelijk van de
soort Mycobacteriën. De vissen kunnen via opname door de kieuwen of door wonden besmet worden. In ieder
geval is deze ziekte erg besmettelijk.
Onderzoek:
De inwendige organen worden op Tuberkels onderzocht bij een vergroting van 100 -200 maal. Bij een
vergroting van ca. 600 maal kunnen we de bacteriën als staafjes herkennen. Maar onderscheiden van andere
bacteriën kunnen we ze niet.
Bestrijding:
Een bestrijding is tot nu toe niet mogelijk, omdat de bacteriën in de tuberkel zitten en deze door de medicijnen
moeilijk te doordringen zijn. Indien een geval van Vistuberculose optreedt, dient het complete vis- en
plantenbestand gedood te worden en het aquarium en het gereedschap gedesinfecteerd te worden. Door
langdurig gebruik van antibiotica kan men deze ziekte eventueel bestrijden.

Bron: http://www.aquarium-vijver-probleem.nl/ ... vijver.pdf Hier zijn ook foto's op te zien. Je moet een stukje naar beneden scrollen..

mard0
0-200
0-200

Bericht door mard0 »

Oei dat zou zuur zijn. Alle planten en vissen eruit en overnieuw beginnen.....

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

mard0 schreef:Oei dat zou zuur zijn. Alle planten en vissen eruit en overnieuw beginnen.....
Zeker :shock:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Niet te snel, kromme vissen komen ook gewoon voor als afwijking in een enkele vis, natuurlijk passen er ook andere ziektes op, maar als de rest niets mankeert is er nix aan de hand.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Het is ook niet gezegd dat dat het is. Zolang de andere vissen niet dezelfde symptomen vertonen zal het zeker geen tbc zijn. Maar kwam het tegen.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Hij ziet er heel anders uit dan de kromme vis op de site. Hij is maar naar 1 kant geknikt, en het is echt meer een knik dan een kromming. Precies op die grote zwarte vlek dus. Daar lees ik ook niks over, maar ik heb het idee dat die 2 in mijn geval dus met elkaar te maken hebben. Verder is de eetlust en de activiteit prima, en hij is ook niet verkleurt, op die vlek na. Verder oogt hij ook echt niet ziek, er is verder niks aan hem te zien. Geen vinnen tegen zijn borst gedrukt maar gewoon losjes open, zoals altijd. Geen plotselinge bewegingen, geen verstoppertje spelen
Ik denk toch dat dit wat anders is, iets individueels. Ik hou het denk ik gewoon maar op scoliose of een tumor.
En daarnaast hoop ik ook een beetje op geluk: hoe vaak zal het voorkomen dat je in 2 jaar tijd 2 verschillende onbehandelbare, zeer besmettelijke ziekten in je bak krijgt, waarbij je bij allebei je complete vis- en plantenbestand moet ruimen? Heb ik overigens bij de neonziekte niet gedaan, en daar heb ik geen nieuwe gevallen van gevonden.

Onderwerp auteur
karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Na het plaatsen van de foto's heb ik geen verandering meer gezien. Hij ziet er nog hetzelfde uit, zwemt en eet nog even fanatiek en ook de andere vissen lijken er niet mee besmet te zijn. Nou ja, zolang hij er geen echte last van lijkt te hebben, mag hij van mij door blijven zwemmen.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

dat heb je goed bekeken zolang hij nog "gezond" eruit ziet en goed eet. zou ik hem ook gewoon lekker z'n gang laten gaan
'The eye is useless, if the mind is blind'