Er zijn steeds meer mensen die hun vissen halen bij hobby (thuis) kwekers. Zou er voor dergelijke kwekers een soort van keurmerk moeten zijn? Zo ja, wie zou dat moeten handhaven? Aan wat voor criteria zou iemand moeten voldoen?
Het is een multiple choice vraag, maar ik hoop eigenlijk op wat uitgebreidere antwoorden en discussie
Ik heb natuurlijk voor ja gestemt alleen dit keurmerk zou niet alleen voor (hobby) kwekers en verkopers moeten gelden maar ook voor de detail handel, want juist in die laatse groep zit de meeste rommel en de slechte kwekers die worden er vanzelf er wel uit gefilterd als er maar genoeg tam tam gemaakt wordt op internet en forums.
Dus het heeft zeker zin om een stichting keurmerk aquarium zaken of iets dergelijks in het leven te roepen.
Daar heb je over nagedacht een keurmerk brengt ook weer extra kosten en romslomp met zich mee en wie moet dat gaan betalen dan. Denk dat de lol er dan snel vanaf is.
Let goed op Rob zijn woorden, dit zal vooral gedaan worden en betaald moeten worden door de detailhandel, uiteraard draait een hobbykweker wel mee in de kwaliteitseis.
Ik koop liefst bij hobbykweker en mijn eerste ervaring was minder prettig, jullie begrijpen dan waarschijnlijk ook wel dat ik op Ja gestemd heb, hoewel ik ook de nadelen ervan zie en me nedenk dat het erg lastig word in het land van de keurmerken...komo-, kemakeur en de vele andere die ik alleen al in mijn proffessie heb zal ik maar niet noemen, en dit is dan wéér een keurmerk erbij.
Juist wel...Vis moet zwemmen ook als ze tussen de uitjes of uit het frituurvet komen.....en juist op die vochtwaardes moet je letten.....bier mag b.v. niet te warm zijn of te koud en te teveel aangelengt met water ( festiviteiten bier)
Als het om levende wezens gaat en keurmerken, in combinatie met mensen, dan zal er altijd ergens wel eens gesjoemeld worden. Het zal het daarentegen wel meer binnen de perken houden.
Er zijn er weergenoeg die een harinkie hebben genomen.
De hamvraag is; wie controleert dat? Ik denk dat de internetmaatschappij waarin we leven voldoende criticasters heeft die de slechte kwekers aan de schandpaal nagelen....
Heb je gelijk in denk ik Patrick, maar het voornaamste is dat ook een detailist wordt gecontroleerd, voorbeeld ik ben erg tevreden over LFS in Barendrecht, maar heb geen kennis genoeg om te oordelen of alle vissen wel naar behoren zijn weg gezet, kan dat inmiddels wel al bij een discus......
Maar ik kan dan wel lovend zijn of kritisch, maar zal dan op internet misschien een verkeerde indruk kunnen geven, dus een keurmerk zou ook in het voordeel van een groot aantal LFS en kwekers kunnen zijn, de meeste échte hobbykwekers zullen niets te vrezen hebben, die zijn met ziel en zaligheid bezig met hun vissen.
Maar er zitten hobby"brood"kwekers tussen die alles verkopen wat onderwater kan blijven........
Het blijft een lastig punt...ik zie er ook hoop nadelen in maar ook wel de voordelen.
Lastig hé. Ik denk dat het keurmerk op zich wel wenselijk is, maar vraag is dan hoe dat gecontroleerd wordt, en wie de criteria opstelt. Criteria moeten meetbaar zijn, dus iets als "de kweker moet met hart en ziel ermee bezig zijn" valt al af, hoewel we allemaal wel weten wat daar mee bedoeld wordt. Wat dan wel? Een aantal liters water per vis? Bepaalde soorten voer die wel of niet gebruikt mogen worden? Erg lastig, want dat soorten zaken verschilt per soort....
Zou dit iets moeten zijn dat door de overheid reguleerd en gecontroleerd wordt? Of door verenigingen? Of zou het een onafhankelijk iets moeten zijn, zoals een KemaKeur?
Denk dat in de eerste plaats de topic opening verkeerd is "keurmerk voor kwekers" het gaat hier niet alleen om kwekers maar ook om verkopers en aquarium zaken.
We praten dus over een landelijk gezien hele grote groep van winkels, speciaalzaken enz daarnaast hebben we de groep partikuliere verkopers en hobby kwekers en dan de grote kwekers en importeurs. We spreken dus niet van een handje vol mensen. Ik denk dat deze groep vele malen groter is dan bij voorbeeld tuincentra's.
Dan is het natuurlijk vreemd dat er voor deze toch grote groep nog geen landelijk orgaan is die hier toezicht ophoud we spreken wel over de handel en wandel van levende dieren.
Dat is de reden dat ik vindt dat er een landelijk orgaan moet komen die daar controlle over uit oefend en dan aan bedrijven een keurmerk toe kennen die zich aan de regels houden die door dit landelijk orgaan zijn opgesteld.
Dit om de niet alleen de consument in bescherming te nemen maar ook de dieren.
Zag eergisteren nog een reportage over een hondenkweker in België ik kan je zeggen het ging er daar honds aan toe. Met heel veel gedupeerden.
Ja, die heb ik ook gezien, schandalig. Het nadeel van een keurmerk is dat het vaak vrijblijvend is, en de toegevoegde waarde lang niet altijd even duidelijk. Denk aan Max Havelaar of Fair Trade. Die liggen ook al geruime tijd onder voor omdat het lang niet altijd zeker is dat het extra geld goed terecht komt. Dat zal bij een keurmerk als dit niet veel anders zijn.
Maar begrijp me niet verkeerd: ik ben helemaal vóór, ik wil alleen aangeven dat de praktijk vaak erg lastig is bij dit soort zaken.