Visbestand voor 450L aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gudatjuh
0-200
0-200

Visbestand voor 450L aquarium

Bericht door Gudatjuh »

Hallo Allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb jullie hulp hard nodig.

Na 3 jaar te hebben genoten van een Juwel Rekord 80, ben ik overgestapt naar een Juwel Rio 400 (450L, 150x51x66cm). Hier heb ik gewoon mijn oude visbestand in gedaan, dit is:

1 Rasbora Kubotai (overgebleven van mijn oude schooltje)
2 grote borstelneuzen + 3 kleintjes
4 Kuhli's
9 Neon Tetra's
een x aantal Red Cherry garnalen

Ik wil graag een aziatisch visbestand in mijn aquarium, met het liefst zoveel mogelijk verschillende kleuren.
Soorten die ik mooi vind:

Barbus Titteya
Rasbora Espei (eigenlijk alle Rasbora soorten)
Sumatraantje
Paarse/blauwe appelslakken
Siamese algeneters
Dwerggourami's
Hemigrammus Erythrozonus
Labeo bicolor
Farlowella Acus
Crossocheilus Denisonii (deze zijn alleen niet echt goedkoop volgens mij)

Verder sta ik open voor suggesties (ik heb liever een mooi evenwichtig visbestand dan dat ik alleen vissen kies die ik mooi vind).

Alvast ontzettend bedankt!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand voor 450L aquarium

Bericht door amber98 »

Ikzelf vind sumatranen helemaal geweldig en zou in zo'n bak 2 grote groepen sumatranen zetten (1 in de gewone kleur en een groep groene) maar dat klikt niet echt met de vissen die je nu erin hebt zitten. Wil je die allemaal hoiden/aanvullen of wil je daar ook wat van wegdoen?

Onderwerp auteur
Gudatjuh
0-200
0-200

Bericht door Gudatjuh »

amber98 schreef:Ikzelf vind sumatranen helemaal geweldig en zou in zo'n bak 2 grote groepen sumatranen zetten (1 in de gewone kleur en een groep groene) maar dat klikt niet echt met de vissen die je nu erin hebt zitten. Wil je die allemaal hoiden/aanvullen of wil je daar ook wat van wegdoen?
In principe wil ik alleen de Kuhli's, borstelneuzen (hier twijfel ik nog over, ik wil in ieder geval wel een algeneter in mijn bak) en de garnalen houden. En dan aanvullen met een of misschien 2 leuke schooltjes 'nieuwe' vissoorten.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik denk dat de denisoni en de siamezen in neem aan deze (Crossocheilus oblongus) wel wat fors zijn voor je bak, ik kies liever kleiner dan lijkt je bak groter.
sumatranen kan maar dan je bestand daar op aanpassen.
een labeo vind ik prachtig, maar raad in niemand aan, ze worden vaak erg vervelend op den duur.
De Farlowella Acus zou ik niet bij sumatranen stoppen, die kleine pestkoppies geven ze geen rust.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Label bicolor kan een pestkop zijn maar dat komt meestal omdat hij met verkeerde medebewoners zit of in een te kleine bak. Ik heb hem zelf gehad en zoubjem niet snel meer willen. Hoewel ik het wel eens zou willen proberen in een bak van 150cm of groter icm sumatranen.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik ben zelf niet zo'n voorstander van het telkens weer uit proberen met vissen waarvan we weten dat er scherpe kantjes op zitten.
De labeo is ook zo'n vis die slachtoffer is van zijn uiterlijk, als hij lelijk zou zijn zou niemand er maar over denken ze te houden vanwege hun gedrag.
Ook in ene grotere bak gaat het makkelijk fout, maar met veel schuilplaatsen kan het goed gaan, hoewel andere algen eters......
deze vis kan je beter afraden dan er een half positief verhaal over houden, want dan gaan er weer mensen in de fout, want we willen zo graag dat hij te houden is.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Hem volledig afraden vind ik gemeen. Het is een prachtige vis die als hij op de juiste manier gehouden wordt, zich zal gedragen. Sumatranen worden ook vrijwel altijd afgeraden omdat het zulke pestkoppen kunnen zijn, vandaar dat ik een zo'n grote bak deze combinatie wel weer eens zou willen proberen. (Sumatranen zijn waarschijnlijk wel brutaal genoeg voor een labeo)

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Ik wilde ook weer Lobeo omdat ik die vroeger heb gehad bij mijn Aphyosemions en dat ging goed ,maar nu heb ik er 1 die is HEEL anders verjaagd alles wat in zijn buurt komt en is heer en meester k`heb hem apart gezet en breng hem naar een kweker als ik daar weer visjes gaat halen vlakbij Stylz.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Hem volledig afraden vind ik gemeen. Het is een prachtige vis die als hij op de juiste manier gehouden wordt, zich zal gedragen. Sumatranen worden ook vrijwel altijd afgeraden omdat het zulke pestkoppen kunnen zijn, vandaar dat ik een zo'n grote bak deze combinatie wel weer eens zou willen proberen. (Sumatranen zijn waarschijnlijk wel brutaal genoeg voor een labeo)
Ik raad hem niet volledig af ik dat je deze vis beter kan afraden, waarom dat gemeen is begrijp ik niet :? ,
Ik zeg dat in belang van de vis, ik probeer te bereiken dat mensen niet te makkelijk zo'n mooi visje scoren.
Het gaat wel maar je moet wat geluk hebben met de vis en de bak en bewoners aanpassen, of er een stuk of 10 nemen bv, vandaar dat ik hem niet aanraad voor het gemiddelde aquarium van vaak onder de 250 liter zit.
Waarom het gemeen is voorlichting te geven snap ik echt niet.

Je ziet gelijk daaronder een reactie van Ijselmeer dat de vis terug gaat vanwege zijn gedrag, dat overkomt veel labeo's op den duur gaat het niet.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het is niet gemeen om voorlichting te geven, maar ik vind het gemeen tegenover de vis. Hier heb in hem ook weggedaan omdat hij ongewenst gedrag had. Maar toen zat hij wel met de verkeerde vissen in mijn 80cm bak. Als iemand zich er goed over in leest en weet waar hij aan begint, een grote bak heeft met de juiste medebewoners, zouik hem niet afraden.

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Inderdaad Amber wij moeten ons allemaal inlezen :P ik had vroeger geen nare ervaring met de lobeo ,dus inlezen heb ik niet gedaan dus ik zal toen een zeer rustige Lobeo hebben gehad, maar deze is zo anders hij drijf alles na wat beweegt zelfs in mijn bak van 150x60x50,maar wees niet ongerust hij gaat naar een zeer grote bak bij een kweker, maar het blijft een zeer mooie vis en dus toch een afrader want niet iedereen kan zijn lobeo kwijt aan een kweker als het helemaal niet meer gaat .
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT