Wat is er aan de hand met onze goudvis?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Mariena
0-200
0-200

Wat is er aan de hand met onze goudvis?

Bericht door Mariena »

Als leek op dit vlak heb ik een vraag voor jullie. Wij hebben al 3 jaar in goede gezondheid 2 goudvissen in een kom. Een paar weken geleden is er een plots dood gegaan, het leek mij dat dit ook wel een flinke leeftijd is voor een goudvis. Maar daarna is de andere vis erg ziek geworden. Hij kreeg in eerste instantie een steeds langer wordende "draad" uit z'n anus hangen. Deze is de kleur van rood-wit afzet lint. Op een gegeven moment laat dit los of raakt het verstrikt en vormt zich een nieuwe. Daarna werd hij vanaf de staart zwart, is z'n buik opgezet, z'n ogen puilen uit, z'n buik is opgezet en hij zwemt schuin gekanteld, traag en veel langs de bodem.
Met wat ik vond op internet kom ik niet verder dan de diagnose SVC, maar dat verklaart niet de sliert.
Dit duurt nu al bijna 4 weken, het ziet er erg zielig uit. Kan ik hier nog iets mee of kan ik hem beter uit z'n lijden verlossen?

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Wat is er aan de hand met onze goudvis?

Bericht door Tim »

hallo mariena! eigelijk hoor je jezelf eerst voortestellen in het voorstel topic.

goud vissen kunnen wel 20 jaar worden en wel 30cm.
en hiren in een vijver van 1meter thuis of een aquarium van 1.50m

dus goudvissen horen zeker niet in een kom thuis.
waarschijnlijk zijn ze vergroeid en zijn de organen bekneld waardaar ze raare aandoeningen kunnen krijgen.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Welkom.
Sorry hoor begrijp me niet verkeerd, maar als ik jouw bericht lees vraag ik me ten zeerste af waarom je het beestje eerst 4 weken laat lijden, voordat er ook maar enige actie komt. Je gaat zelf toch ook naar de dokter als je iets mankeert, of blijf je er ook 4 weken mee rondlopen.
Ik denk dan ook dat alle hulp te laat komt en het beter is om het beestje uit zijn lijden te verlossen.

Daarnaast horen goudvissen (zoals Tim al zei) niet in een kom thuis.
Greetings...

Hartenheer
200-400
200-400

Bericht door Hartenheer »

Roy H schreef:Daarnaast horen goudvissen (zoals Tim al zei) niet in een kom thuis.
Helaas weten velen niet beter. Ze zijn hier mee opgegroeid.
Het is de taak van de winkelier die dit soort dieren verkoopt om de mensen goed voor te lichten.
Dat werd vroeger ook in mijn winkel gedaan, ook al koste dat omzet.
Met vriendelijke groeten,
Willem

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De zwarte staart komt door nitriet. Dit word normaal door bacterien omgezet in nitraat wat planten nodig hebben. De nitriet is echter giftig en het zwarte wat jij ziet is eigenlijk het wegbranden van de huid. De andere symptomen komen doordat de organen zijn bekneld, zoals al gezegd werd. Goudvissen stoppen aan de buitenkant met groeien in een te kleine omgeving, maar de organen groeien gewoon door. De organen van een 30cm vis in een vis van 5cm, gaat niet goed. Door de te kleine huisvesting en de enorme vervuiler, hebben de bacterien het niet bij kunnen houden.

Een gewone goudvis heeft een minimale zwemruimte nodig van 4m en dan moet er 200L per vis gerekend worden, echt alleen geschikt voor een vijver dus. De sluierstaart variant kan een stuk kleiner gehouden worden. Minimaal een bak van 120cm en dan moet er minimaal 50L (liever meer) per vis worden gerekend. Die kun je dus wel in een aquarium houden, maar alleen liefhebbers van de soort zullen dit er voor over hebben.

het beste is de vis zo snel mogelijk uit zijn lijden verlossen, deze heeft al te veel problemen om nog gered te worden. Doe dit op een humane manier, met bijvoorbeeld kruidnagelolie (of als je het durft, de kop eraf hakken. Let op dit moet snel en goed gebeuren anders leeft ie nog) en vervolgens geen goudvissen meer kopen zolang je de juiste huisvesting niet hebt. ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Sorry marienna,

Je krijgt uiteraard het idee dat iedereen op je nek springt, dat verdien je als beginner ook weer niet :P

Alles wat gezegd is klopt, het houden van goudvissen in kommen is een wijd verbreide vorm van dierenmishandeling, waar goed bedoelende mensen, vissen op aanraden van een winkelier op een totaal verkeerde manier huisvesten.

Normaal voor een goedvis is een cm of 35 te worden en ongeveer ook 35 jaar oud worden, alleen in nederland worden al vele duizende goudvissen per jaar verkocht om hoogt uit ene jaar of 3 mee te gaan, dan sterven ze aan vergroeiingen, of eerder door slecht water, je hebt het dus nog niet eens zo slecht gedaan.

Wij springen daar nogal op omdat elke zoveel tijd, dit dieren leed voorbij komt op ons forum van een nieuwe onschuldige dierenliefhebber.

Wie weet snap je hierna waarom wij niet denken oh wat schattig een goudvis in een kom.
Dit dierenleed moet de wereld uit.

dus niets persoonlijks maar goudvissen in kommen ligt hier gevoelig :)
Laatst gewijzigd door stylz op 24 feb 2016 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Vlekkie2016Pipi
0-200
0-200

Bericht door Vlekkie2016Pipi »

Idd Stylz, lief gezegd. Marienna, iedereen heeft helaas gelijk. En ik weet zeker dat je alle beste bedoelingen heb voor je goudvissen anders ga je deze hulpvraag niet plaatsen. Het is ook moeilijk als je verkeerde signalen krijgt vanuit je omgeving, dierenwinkels die vol staan met te kleine kommen en geen goed geschoold personeel heeft die de juiste informatie kan geven bij het aanschaffen van deze lieve kleine kanjers. Ik heb ook sinds sept'15 twee sluierstaarten gekocht in een 20liter aquarium met pomp etc. Ik was er gelukkig snel zelf achter dat dit niet juist was. Omdat ik ze goed observeerde, ben ik nu ook drie aquarium en pompen verder en een vele euro's lichter. En nog ben ik er niet. Ik vind het héél erg voor je en wens je sterkte. Hopelijk kun je met jou vraag, nog iets goed betekenen voor andere die in dezelfde situatie gaan komen. Nogmaals sterkte. Gr Louise