overstappen groter aquarium?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: overstappen groter aquarium?

Bericht door Linda »

Ik wil niet te veel planten en het mag niet te druk worden.
Dit is jouw eigen opmerking Toby ;)
Ik zou dus een paar planten uitzoeken en daar wat meer van bestellen. Anders wordt het wel te druk. Misschien een stuk of 4 soorten met verschillende bladvormen en kleuren.

Ludwigia, Corymbosa en vaantjesplanten doen het bij mij, met matig licht en zonder toegevoegde co2, prima in mijn nanobak.. Waarom zou dit niet in Toby zijn bak kunnen?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Toby het gaat niet om hoelang je er licht op zet, maar hoe intensief het licht is, meer dan 10 uur licht heeft niet veel zin.
wat ik bedoel is hoeveel energie je er op gooit om te groeien, meer energie is meer groei, net als de zon die in de zomer meer energie levert aan de planten dan in de winter zeg maar.

ik weet niet of jij matig licht hebt Linda, de soorten die Toby voorstelt zijn soorten die veel licht vragen om het echt goed te doen, vandaar mijn opmerking.
veel licht vraag CO2 toevoeging, geef je dan matig licht dan zullen je planten niet gelijk dood gaan, maar wel langzaam steeds minder gaan groeien, je loopt gewoon meer kans op minder mooie planten.
Het is dan eenvoudiger minder licht vragende soorten te nemen.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Linda schreef:
Ik wil niet te veel planten en het mag niet te druk worden.
Dit is jouw eigen opmerking Toby ;)

dat weer ik, ik sta ook open voor sugesties. Want zoals ik al zei, weet ik echt helemaal niks over planten. :P

Ik zou dus een paar planten uitzoeken en daar wat meer van bestellen. Anders wordt het wel te druk. Misschien een stuk of 4 soorten met verschillende bladvormen en kleuren.

Ludwigia, Corymbosa en vaantjesplanten doen het bij mij, met matig licht en zonder toegevoegde co2, prima in mijn nanobak.. Waarom zou dit niet in Toby zijn bak kunnen?
Dan neem ik zoiezo de vaantjesplant en ludwigia. Corymbosa lijkt mij iets te groot, mijn bak is maar 30 cm hoog. Morgen ga ik naar de maanvis om planten te halen. Daar zal ik het nog een keer navragen. In ieder geval bedankt voor je hulp! :D

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Weet je wat het ook is, iedereen kan wel zeggen dat een plant niet in jouw bak kan..Maar dit kun je alleen weten door het te proberen. Zo doe ik het ook. Want, hoe kunnen wij weten of je wel of niet genoeg licht hebt voor die plant?
Mocht één van deze planten het niet doen dan heb je het geprobeerd en dan weet je dat. :)
Bij mij doen ze het iig goed zonder co2. En ja naar mijn mening beperkt licht...Maar misschien valt dat nog mee? :kwnie:
Mijn lamp brand 9 uur. Maar zoals Stylz al zei, het gaat om de intensiteit, niet de duur.
Ik zou ook zeker gaan voor de anubias. Zet deze niet te licht. Het is een langzame groeier en heeft snel last van puntalg in teveel licht.
En geef de ludwigia wat klei bij de bodem. (geld voor alle moerasplanten)

toekietoekie
0-200
0-200

Bericht door toekietoekie »

Linda schreef:Weet je wat het ook is, iedereen kan wel zeggen dat een plant niet in jouw bak kan..Maar dit kun je alleen weten door het te proberen. Zo doe ik het ook. Want, hoe kunnen wij weten of je wel of niet genoeg licht hebt voor die plant?
Mocht één van deze planten het niet doen dan heb je het geprobeerd en dan weet je dat. :)
zelfs als je 2 aquariums exact hetzelfde zou inrichten en verzorgen zou in de ene bak een plant wel goed groeien terwijl die in de andere wegkwijnt. ikzelf heb ook een rode tijgerlotus en ik geef geen CO2 en toch is het een prachtige plant
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

een tijgerlotus haalt ook de meeste voeding uit de bodem en niet uit het water..
'The eye is useless, if the mind is blind'

toekietoekie
0-200
0-200

Ik geef ook geen bodemtabletten :D

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je kan natuurlijk alles zelf uitproberen, maar de licht behoefte van planten is redelijk vaak uitgeprobeerd :)
Je loopt dus meer kans dat een plant wegkwijnt onder te weinig licht als je naar planten gaat die bewezen veel licht nodig hebben.
verder gebeurt er niet veel je planten staan er dan gewoon minder bij en gaan langzaam weg,
dat zal je dan moeten accepteren.

Ik probeer alleen maar te helpen door je er op te wijzen dat er andere planten zijn die minder licht nodig hebben.
Die planten zullen eerder goed aanslaan in een bak met minder licht.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

toekietoekie schreef:Ik geef ook geen bodemtabletten :D
waarom wil je niet een stickie of een tabletje bij plaatsen?

toekietoekie
0-200
0-200

Om 3 redenen
-ik geef vloeibare plantenvoeding
-ik weet van mijzelf dat ik het of vergeet of gewoon niet doe omdat het teveel gedoe is
-mama word kwaad als ik een beetje mors :D

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

toekietoekie schreef:Om 3 redenen
-ik geef vloeibare plantenvoeding
-ik weet van mijzelf dat ik het of vergeet of gewoon niet doe omdat het teveel gedoe is
-mama word kwaad als ik een beetje mors :D
dan moet je geen moeras planten nemen... maar laten we zijn topic vrij houden voor zijn vragen :D

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Help! Dit heeft eigenlijk niks met deze topic te maken, maar dit is een spoedvraag!
Ik had 4 guppen. Vorige week kregen 2 guppen vinrot, die heb ik genezen. Juist de andere twee waren de volgende dag dood. :cry:
Ik had er dus nog 2 over. Gister deed 1 gup een beetje raar, maar ik kon verder niks zien. Vanmorgen lag ook hij dood in de bak...
Nu heb ik nog 1 gup over, maar kan ik wel 1 gup (en 5 neon tetras) houden? Of is het een schoolvis? Omdat ik de vissen over een paar dagen overzet, wil ik nog geen nieuwe vissen kopen, om te veel stress te voorkomen. Maar nu zwemt mij gup de hele tijd heen en weer, wat hij nog nooit heeft gedaan. Wat moet ik doen?

toekietoekie
0-200
0-200

Guppen houd je best wel in een schooltje waarbij je voor ieder mannetje 3 vrouwtjes moet nemen. Je neons kan je trouwens best ook met minimum 10 houden

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Oke het eindresultaat:

Afbeelding
(Sorry het is niet echt een mooie foto)

Ik wil iedereen bedanken die mij hier mee heeft geholpen: dank jullie wel!!!! Ik ben er echt blij mee!!

Nog éên laatste vraag:
Heb net de waardes opgemeten uit beide aquariums, en die zijn precies hetzelfde. Ook de tempratuur is gelijk. Kan ik dan de vissen al overzetten of zal ik nog een dag wachten?

nogmaals iedereen duizend maal dank!

toekietoekie
0-200
0-200

Misschien heb je het al ergens gezecht en heb ik het gemist maar van waar haal je eigenlijk je filterbacterien?