Led verlichting

Onderwerp auteur
Hartenheer
200-400
200-400

Led verlichting

Bericht door Hartenheer »

Na jaren een zeewateraquarium te hebben gehad, ben ik door mijn slechte gezondheid toch genoodzaakt om weer terug te gaan naar een gewoon aquarium.

Nu ben ik al een tijdje uit het gewone aquarium gebeuren, en ben aan het uitzoeken wat er aan techniek is verbeterd.

Nu de uiteindelijke vraag :D

Wat zijn de praktijk ervaringen met ledverlichting in een beplant aquarium.
Fabrikanten kunnen wel alles beloven, maar geloof de personen met persoonlijke ervaring eerder.
Met vriendelijke groeten,
Willem

stylz
1000+
1000+

Re: Led verlichting

Bericht door stylz »

LEd verlichting mits je goede LEDs koopt, fabrikanten Philips, epistart of cree bv zijn superieur aan T5.

ze geven meer par per watt, gaan veel langer mee, veel controllers doen gelijk zons op en onder gang, zijn dimbaar overdag.
ze zijn duurder in aanschaf dan T5 maar dat verdien je terug over de levensduur van 10 jaar of meer.

uiteindelijk betaald de LED zich zelf terug via je energie rekening en in vervangings kosten.

vermogen aan T5 kijk je met fel verlicht naar rond de 1 watt per liter met LED is fel verlicht rond de 0.5 watt per liter.
voor het zelfde effect heb je dus ongeveer de helft van het vermogen in LED nodig.

dit zijn allemaal maar vuistregels, mijn bak draait al jaren goed op 0,1 w/l Cree LED's in een orphek atlantic.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Noomii
200-400
200-400

Bericht door Noomii »

Ik durf het nog niet te zeggen. Straks als de vloer er ligt en de trigon 350 in de hoek staat ga ik zelf ervaren hoe LED verlichting is. Ik heb ze al wel aangeschaft. :lol:

Onderwerp auteur
Hartenheer
200-400
200-400

stylz schreef:LEd verlichting mits je goede LEDs koopt, fabrikanten Philips, epistart of cree bv zijn superieur aan T5.

ze geven meer par per watt, gaan veel langer mee, veel controllers doen gelijk zons op en onder gang, zijn dimbaar overdag.
ze zijn duurder in aanschaf dan T5 maar dat verdien je terug over de levensduur van 10 jaar of meer.

uiteindelijk betaald de LED zich zelf terug via je energie rekening en in vervangings kosten.

vermogen aan T5 kijk je met fel verlicht naar rond de 1 watt per liter met LED is fel verlicht rond de 0.5 watt per liter.
voor het zelfde effect heb je dus ongeveer de helft van het vermogen in LED nodig.

dit zijn allemaal maar vuistregels, mijn bak draait al jaren goed op 0,1 w/l Cree LED's in een orphek atlantic.
Bedankt voor je reactie.
Heb wel ervaring met led in de zeewater verlichting.
Maar had nog geen idee hoe de ontwikkelingen waren in de zoetwateraquaria
Willem

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

is eigenlijk redelijk het zelfde, een iets ander spectrum, maar verder beter dan T5 en goedkoper, mits je geen goedkope rommel koopt.

wilwi
0-200
0-200

Bericht door wilwi »

stylz schreef: dit zijn allemaal maar vuistregels, mijn bak draait al jaren goed op 0,1 w/l Cree LED's in een orphek atlantic.
Ik heb Ledlampen van JMB aangeschaft, 2 balken van 36 watt, voor een vision 450 (een 380 liter water) is 0.2 w/l. Op 100% is het aquarium hel verlicht.
Vermoed dat de balken waar de leds enkel naar onder gericht zijn meer licht afgeven in het aquarium dan de lampen die in het T5 armatuur passen.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

ik ben ook opzoek naar led verlichting voor mijn juwel vision 180 met controller voor zons opgang en ondergang. het lieftst ook met een nacht verlichting functie dat ik daar ook 2 uurtjes van mee kan genieten iemand mischien een aanraderer of een site waar ze goed spul verkopen. wil geen troep kopen.

ik wil deze gaan inbouwen als ik mijn co2 instalatie compleet werkend is en alles goed draaid
'The eye is useless, if the mind is blind'

wilwi
0-200
0-200

Bericht door wilwi »

Ik persoonlijk zou voor JMB gaan met controller welke zonsop- en ondergang simuleren + nog 6 extra stappen indien gewenst.
Ken iemand met een prachtig plantenaquarium en meer dan 2 jaar ervaring met deze leds.
Zeker niet de goedkoopste, maar wel kwaliteit.
Ondanks dat ik veel via internet koop heb ik dit in een aquariumzaak gekocht omdat ik voor deze dure dingen een beetje feedback en gemakkelijke garantieservice wens.
Ik weet niet hoe de lampen in een juwel 180 gemonteerd zijn, maar ik heb in mijn vision 450 de lichtbalken moeten verwijderen (de ledbalken konden niet tussen de lichtbalken liggen) en zelf een nieuwe afdeksysteem moeten maken. Dat is wel een nadeel.

wilwi
0-200
0-200

Bericht door wilwi »

Aqua026 schreef:ik ben ook opzoek naar led verlichting voor mijn juwel vision 180 met controller voor zons opgang en ondergang. het lieftst ook met een nacht verlichting functie dat ik daar ook 2 uurtjes van mee kan genieten iemand mischien een aanraderer of een site waar ze goed spul verkopen. wil geen troep kopen.

ik wil deze gaan inbouwen als ik mijn co2 instalatie compleet werkend is en alles goed draaid
Weet niet of je hoeft te wachten op een goed draaiend CO2 systeem. Als je van verlichting verandert dan zal je ook verandering in je CO2 systeem zien.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

wilwi schreef:
Aqua026 schreef:ik ben ook opzoek naar led verlichting voor mijn juwel vision 180 met controller voor zons opgang en ondergang. het lieftst ook met een nacht verlichting functie dat ik daar ook 2 uurtjes van mee kan genieten iemand mischien een aanraderer of een site waar ze goed spul verkopen. wil geen troep kopen.

Weet niet of je hoeft te wachten op een goed draaiend CO2 systeem. Als je van verlichting verandert dan zal je ook verandering in je CO2 systeem zien.
Het is denk ik heel verstandig eerst je CO2 goed aan de gang te hebben, LED is al snel te veel licht wilwi draait op 0.2 w/l ik op 0.1 w/l goede LEDs geven veel meer PAR af dan een T5 en voor je het weet kweek je algen als je CO2 niet goed is.
Ik raad je ook aan laag te beginnen en langzaam meer licht te geven, kijk vooral naar je planten en je CO2 checker, hel verlicht zegt totaal niets onze ogen zijn niet geschikt om planten licht te meten.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

stylz schreef:
Het is denk ik heel verstandig eerst je CO2 goed aan de gang te hebben, LED is al snel te veel licht wilwi draait op 0.2 w/l ik op 0.1 w/l goede LEDs geven veel meer PAR af dan een T5 en voor je het weet kweek je algen als je CO2 niet goed is.
Ik raad je ook aan laag te beginnen en langzaam meer licht te geven, kijk vooral naar je planten en je CO2 checker, hel verlicht zegt totaal niets onze ogen zijn niet geschikt om planten licht te meten.
hey stylz. ik ga zeker eerst zoregn dat mijn c02 compleet op peil is. wat ik al eerder aangaf. ik ga pas led inbouwen als ik zeker weet dat mijn nieuwe co2 instalatie perfect werkt. ik ga fan vaak in de gaten hluden hoeveel mg co2 er in het water zit. als alles goed is. steeds meer licht tegeven. ligt natuurlijk ook aan wat voor plantem ik er dan in gaa doen.

weet jij een goede site of een goed merk waar ik naar kan kijken

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Goede merken LEDs zijn epistart,cree, SSC en philips, ga niet voor merkloos chinees spul, dat gaat meestal maar kort mee en geeft niet meer licht dan een T5.
goedkoop is duurkoop in LED land, fabrikanten van armenturen weten ook wat wel en niet goed is, dus verwerken ze merk LEDs dan vermelden ze dat echt wel, staat er nix ga dan uit van gebruik van goedkope LEDs.

zelf heb ik 2 orphek atlantics https://nl.orphek.com/orphek-atlantik-v2-wifi/ maar dat zijn vrij dure lampen, werken met cree LED's, maar is meer voor erg diepe aquaria, over de top voor de meeste aquaria.
ik heb HC groeien op 90 cm diepte en dan staan mn LEds niet eens echt hun best te doen.
JBM hoor ik goede dingen over, die werken met epistarr LEDs zo ver ik weet.
deze LEDs zijn erg goed in prijs kwaliteit, maar moet je wel in amerika bestellen http://www.buildmyled.com/freshwater-products/ zijn werken met Cree LEDs das eigenlijk de beste die er zijn.
betellen is net zo makkelijk als hier bestellen en stekkers zijn aangepast, goede service ook.
Dit is ook nog een mooie kwalitiet http://www.azaqua.nl/52-Daytime-eco-LED ... erlichting werken met SSC LEds, voorheen epistar, gewoon goed spul.

je kan heel langzaam opvoeren, planten gaan langzamer groeien met minder licht, maar echt niet opeens dood.
hou je licht zo dat nog net alles het doet, meer is niet beter.
Laatst gewijzigd door stylz op 21 jan 2016 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
Hartenheer
200-400
200-400

stylz schreef:Goede merken LEDs zijn epistart,cree en philips, ga niet voor merkloos chinees spul, dat gaat meestal maar kort mee en geeft niet meer licht dan een T5.
goedkoop is duurkoop in LED land, fabrikanten van armenturen weten ook wat wel en niet goed is, dus verwerken ze merk LEDs dan vermelden ze dat echt wel, staat er nix ga dan uit van gebruik van goedkope LEDs.

zelf heb ik 2 orphek atlantics https://nl.orphek.com/orphek-atlantik-v2-wifi/ maar dat zijn vrij dure lampen, werken met cree LED's, maar is meer voor erg diepe aquaria, over de top voor de meeste aquaria.
ik heb HC groeien op 90 cm diepte en dan staan mn LEds niet eens echt hun best te doen.
JBM hoor ik goede dingen over, die werken met epistarr LEDs zo ver ik weet.
deze LEDs zijn erg goed in prijs kwaliteit, maar moet je wel in amerika bestellen http://www.buildmyled.com/freshwater-products/ zijn werken met Cree LEDs das eigenlijk de beste die er zijn.
betellen is net zo makkelijk als hier bestellen en stekkers zijn aangepast, goede service ook.
Dit is ook nog een mooie kwalitiet http://www.azaqua.nl/52-Daytime-eco-LED ... erlichting werken met SSC LEds, voorheen epistar, gewoon goed spul.

je kan heel langzaam opvoeren, planten gaan langzamer groeien met minder licht, maar echt niet opeens dood.
hou je licht zo dat nog net alles het doet, meer is niet beter.
Sluit me hier helemaal bij aan.
Ook al wordt ruim 90% van de leds in China gemaakt. Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Goedkope leds beloven veel, maar geven vaak veel minder licht dan ze opgeven.
Willem

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Ik ben dan waarschijnlijk de zondaar onder jullie... Ja,ja,ja, die zijn d'r ook... :D
Hierzo bij alle bakken zitten op zich geen dure armaturen laat staan prijzige leds (in wat voor vorm dan maar ook). Mijn huidige verlichtingen zouden door menig commercieelbewust aquariumzaak als streng taboe worden gezien. Nu kom ik van origine zelf uit de electronicawereld en ben zelf altijd technisch-commercieel actief geweest zowel binnen- als buitendienst en in-zowel verkoop. Ik heb mij uit ervaring niet laten leiden om naar naar de duurdere merken te kijken.
Tot op heden draaien mijn bakken goed wat het licht aangaat. Ieder mag dat uiteraard voor zichzelf bepalen wat hem/haar goed lijkt doch ik ben ontzettend tevreden over de verlichtingen boven mijn bakken. Zowel de vissen als de planten doen het er goed onder.

Ik heb laatst weer wat mede-beheerders van een guppengroep bij me gehad en die hebben nu hun mening bijgesteld over het gebruik van goedkope ledverlichtingen. Maar uiteraard blijft het wel een gegeven om altijd de leds te checken eer je tot de koop overgaat. Spreekt voor zich...

Maar bij deze wil ik hierbij even afgeven dat ik wel een tevreden gebruiker van goedkopere ledverlichting ben. En dat goedkopere ledverlichting niet per definitie troep behoeft te wezen. En ik ben ook heel erg happy met mijn energierekening zoals het er nu bijstaat.

Maar nogmaals, een ieder mag het voor zichzelf bepalen wat hem/haar goed dunkt om tot de juiste verlichtingskeuze te komen.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

emeraldking schreef:Ik ben dan waarschijnlijk de zondaar onder jullie... Ja,ja,ja, die zijn d'r ook... :D
Hierzo bij alle bakken zitten op zich geen dure armaturen laat staan prijzige leds (in wat voor vorm dan maar ook). Mijn huidige verlichtingen zouden door menig commercieelbewust aquariumzaak als streng taboe worden gezien. Nu kom ik van origine zelf uit de electronicawereld en ben zelf altijd technisch-commercieel actief geweest zowel binnen- als buitendienst en in-zowel verkoop. Ik heb mij uit ervaring niet laten leiden om naar naar de duurdere merken te kijken.
Tot op heden draaien mijn bakken goed wat het licht aangaat. Ieder mag dat uiteraard voor zichzelf bepalen wat hem/haar goed lijkt doch ik ben ontzettend tevreden over de verlichtingen boven mijn bakken. Zowel de vissen als de planten doen het er goed onder.

Ik heb laatst weer wat mede-beheerders van een guppengroep bij me gehad en die hebben nu hun mening bijgesteld over het gebruik van goedkope ledverlichtingen. Maar uiteraard blijft het wel een gegeven om altijd de leds te checken eer je tot de koop overgaat. Spreekt voor zich...

Maar bij deze wil ik hierbij even afgeven dat ik wel een tevreden gebruiker van goedkopere ledverlichting ben. En dat goedkopere ledverlichting niet per definitie troep behoeft te wezen. En ik ben ook heel erg happy met mijn energierekening zoals het er nu bijstaat.

Maar nogmaals, een ieder mag het voor zichzelf bepalen wat hem/haar goed dunkt om tot de juiste verlichtingskeuze te komen.
wat voor led verlichting gebruik jij dan?