Kempvis man kaalgevreten

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Kempvis man kaalgevreten

Bericht door amber98 »

Ik zou geen kardinalen wegdoen. Deze gaan zich met 6 veel te bang gedragen, dan zie je ze niet meer en een grotere groep zal rustiger ogen. Als je de cacatouides wil houden, zul je er een partner voor erbij moeten halen en alle bettas wegdoen. Ook raad ik je aan de kreeften weg te doen, deze horen niet in een gezelschapsbak, vroeg of laat knippen ze in vinnen enz.
de pimelodis pictus vraagt een bak van minimaal 120 voor 1 exemplaar. Die kun je dus ook beter beide wegdoen.
verder het ligt eraan wat voor algeneter je hebt, sommige worden veel te groot. ;)
Ook de indische glasmeerval(glaswels zoals jij ze noemt) kun je beter in een groter aquarium houden.
dan hou je dus uiteindelijk over: school kardinalen en koppel cacatouides eventueel algeneter.

het zal lastig worden om de 2 mannelijke bettas weg te doen. De nieuwe is heel erg beschadigd en er is een grote kans dat die vinnen voorlopig niet meer teruggroeien. Ook de andere heeft erg gescheurde vinnen en meeste mensen willen die niet (winkels nemen die ook vaak niet meer terug) maar ik hoop dat je ze toch kwijt kunt.

Rasbora
0-200
0-200

Bericht door Rasbora »

amber98 schreef:Ik zou geen kardinalen wegdoen. Deze gaan zich met 6 veel te bang gedragen, dan zie je ze niet meer en een grotere groep zal rustiger ogen. Als je de cacatouides wil houden, zul je er een partner voor erbij moeten halen en alle bettas wegdoen. Ook raad ik je aan de kreeften weg te doen, deze horen niet in een gezelschapsbak, vroeg of laat knippen ze in vinnen enz.
de pimelodis pictus vraagt een bak van minimaal 120 voor 1 exemplaar. Die kun je dus ook beter beide wegdoen.
verder het ligt eraan wat voor algeneter je hebt, sommige worden veel te groot. ;)
Ook de indische glasmeerval(glaswels zoals jij ze noemt) kun je beter in een groter aquarium houden.
dan hou je dus uiteindelijk over: school kardinalen en koppel cacatouides eventueel algeneter.

het zal lastig worden om de 2 mannelijke bettas weg te doen. De nieuwe is heel erg beschadigd en er is een grote kans dat die vinnen voorlopig niet meer teruggroeien. Ook de andere heeft erg gescheurde vinnen en meeste mensen willen die niet (winkels nemen die ook vaak niet meer terug) maar ik hoop dat je ze toch kwijt kunt.

Mag wat tussen door vragen jullie hebben over terug brengen van vissen en weg doen
Maar kun je de vissen dan terug brengen naar de winkel ? En accepteren ze dat moet je dan anderen vis nemen of krijg je geld terug Ik heb geen idee hoe dat werkt

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Sommige winkels nemen bepaalde vissen aan. Het ligt aan de winkel en aan de vissen. Als je gekweekt hebt met bettas en je de jongen kwijt moet, ze je er gewoon betaald voor krijgen. Breng jij vissen terug omdat ze toch niet helemaal zijn wat je dacht dat het zou zijn, krijg je vaak niks. Dat had je van te voren moeten weten. Soms kun je ook vissen ruilen. Ik lees vaker dat iemand gewone goudvissen een weekje later om ruilt voor sluierstaarten omdat deze wat minder plaats nodig hebben. (Gewone goudvissen zijn niet geschikt voor aquariums) enz. Het ligt dus aan de winkel.

ikzelf heb al eens vaker vissen weggedaan via marktplaats, vaak voor niks of heel weinig.

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Vissen gratis weg geven op mp zou ik nooit doen je weet niet waar ze terecht komen. Ik kan hier bij de maanvis in nijmegen alle soorten vissen gratis weg brengen krijg je niks voor terug. Of het moet veel waarde hebebn en verkoopbaar zijn krijg je vast wel wat korting bij je volgende aankoop. Een beetje degelijke winkel neemt ook visswn aan die beschadigd zijn. Deze vissen worden vaka weg geveven aan bekende mensen die ddat soort vissen juist willen hebben. Om ze een laatste kans tegeven op ene mooi huis.
'The eye is useless, if the mind is blind'

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

amber98 schreef:Ik zou geen kardinalen wegdoen. Deze gaan zich met 6 veel te bang gedragen, dan zie je ze niet meer en een grotere groep zal rustiger ogen. Als je de cacatouides wil houden, zul je er een partner voor erbij moeten halen en alle bettas wegdoen. Ook raad ik je aan de kreeften weg te doen, deze horen niet in een gezelschapsbak, vroeg of laat knippen ze in vinnen enz.

Ik kan niet anders dan het eens zijn met Amber.
En als je dan toch alle betta's weg doet kun je net zo goed twee dames erbij kopen voor je Cacatouide man.

Onderwerp auteur
VinnyG
0-200
0-200

Bericht door VinnyG »

Ik ben vandaag naar de winkel geweest de cacatouide met de betta's is geen probleem
Moet er wel nog een vrouwtje bij halen.
Cacatouide is meer een bodem bewoner hij jaagt de betta man alleen weg
Doet verder niks..

Heb de kale betta man en andere betta 'man' ook terug gebracht
En 1 pimelodis terug gebracht.

Heb hiervoor een nieuw vrouwtje en man voor terug gekregen
Dat het allemaal in grote Aquariums moet is onzin ze passen zich aan de bak aan
En heb korte termijn zal ik toch een groter aquarium nemen.

Betta's kunnen willekeurig door alle vissen aangevreten worden.
De colisa gaat morgen nog wel terug naar de winkel

En volgens de winkel is mijn bak groot genoeg en heb ik op dit moment ook
Meer schuilplaatsen drijvende planten etc.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan her gedrag van het mannetje dat ik nu heb
Is mild aggressief dus durft ban zich af te bijten zowel naar de cacatouide als colisa

Onderwerp auteur
VinnyG
0-200
0-200

Bericht door VinnyG »

En als ze niet zeker van hun zaak zouden zijn hadden me zeker weten niet nog een betta man meegegeven..
Ik ben vaste klant en woonachtig in dezelfde stad dus zal altijd terug komen bij hun!

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Tim »

Ik vindt het onverstandig van je om op het winkel advies te vertrouwen. Hier hebben mensen echt wel verstand van vissen. En dat je zegt dat het onzin is wat mensen hier zeggen. En dat het onzin is dat grote vissen in een grotere aquaria horen. Klinkt alsof je blind op die winkel vetrouwd en als jij dat wil moet je dat doen. Maar als je al zegt dat de winkel zegt dat je betta is aangevreten door een meerval heb ik nog nooit eerder gezien of gehoord
'The eye is useless, if the mind is blind'

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Zoals ik al zei, haast niks hoort in jou bak thuis van wat je hebt. Een winkel wil verdienen. Er zijn maar enkele die echt goed advies geven. Vaste klant zijn maakt ook niks uit, ik kom al 10 jaar bij de aquariumzaak hier. En ook hij geeft me gewoon alles mee waar ik om vraag. Als ik een vraag stel en de volgende keer opnieuw, is het antwoord anders.. ik vertrouw op de kennis van forumleden, die verdienen niet. Het is je eigen keuze. Maar ik verwacht dat je binnen 2 maanden (of al eerder) een nieuw topic opent met het volgende probleem. Vissen passen zich niet aan aan de bak, die moeten simpel weg de juiste huisvesting krijgen zodra ze van de verkoper af komen.

Dat ze je een bettaman hebben meegegeven wil niet zeggen. Blijkbaar ging het niet goed, zet maar weer een nieuwe erin. Gaat het weer niet goed? Ja dan moet je dit en dit proberen, of koop wat meer vrouwtjes. Voor alles kunnen ze iets bedenken om later winst mee te maken. de 2 gewonde mannen die jij hebt gebracht zullen wel gewoon gedood zijn, kost veel geld en tijd voor die weer goed zijn voor de verkoop, voor dazelfde geld kopen ze 10 nieuwe mannen die wel vinnen hebben. Klinkt hard, maar zo gaat het nu eenmaal in die wereld.

Cacatoides is braaf zolang ze geen nest hebben. Zodra deze er is, zul je zien dat je vissen niet dichter dan 20cm in de buurt mogen komen, als ze willen blijven leven... meeste vissen accepteren dit, bettas vaak niet. Net zoals dat 2 mannen elkaar doodvechten, zal dit met een dwergcichlide niet anders zijn. (Beide territoriaal en houden van een vechtpartij)

Vissen die ik gratis weg heb gegeven via marktplaats waren 2 garra rufa's en een vuurstaart labeo. (Ja ook die heeft de lfs aan me verkocht terwijl hij weet dat dit niet kon in mijn aquarium)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Vinny, ik vind het heel jammer dat je onze adviezen in de wind gooit terwijl we je hebben gewaarschuwd voor winkeliers.. :nope:
Je komt op dit forum om ons advies te vragen waarschijnlijk omdat je toch twijfels hebt over de adviezen van de verkoper, anders had je dit ook allemaal aan hem gevraagd en niet aan ons.
Wat het is, is dat mensen vaak horen wat ze willen horen. Dat een visje wel in een bepaalde maat bak kan of dat twee vissen wel samen kunnen omdat die mensen dat graag willen. Sommige mensen zoeken informatie op internet over een vis en staat het ze niet aan wat er geadviseerd wordt, dan zoeken ze gewoon verder tot er één iemand is die er anders over denkt.
Dit is absoluut geen kritiek maar ik vind het wel vreemd dat je ondanks onze adviezen alsnog naar de winkelier luistert...
Als alle winkeliers wisten waar ze het over hadden, hadden deze forums niet hoeven bestaan.
Heb zelfs meegemaakt in een aquariumspeciaalzaak dat een vriendin van mij twee vissen heeft meegekregen die absoluut niet geschikt waren voor haar bak en ook nog eens in een grotere groep gehouden moesten worden. Die konden dus uiteindelijk terug naar de winkel.
Er zijn zeker verkopers die weten waar ze het over hebben maar de meeste helaas niet... :kwnie:

En dat vissen zich aanpassen aan de bak, dat is pas onzin. Net als wanneer je je bak maar vol genoeg propt met vissen ze elkaar niets doen. Die hoor ik ook vaak genoeg voorbij komen. Nee omdat ze door alle stress en drukte niet meer hun natuurlijke gedrag kunnen laten zien.

Is het niet veel leuker om van de vissen die je hebt, de leukste voor jou uit te kiezen als hoofdvis en je daarop te richten? Je zult verbijsterd staan van hun mooie gedrag. Ik denk dan sowieso dat je beter voor de betta's kunt gaan want de Cacatouides heeft eigenlijk een bak nodig van 80 cm omdat zowel de man als alle 2-3 vrouwen een eigen territorium willen en dat lukt niet in een 60 cm bakje. Dat word vechten tussen de dames en de man.
En de man die je nu hebt zal geen natuurlijk gedrag laten zien want hij heeft geen harem...

Ik hoop dat je alsnog iets met onze adviezen doet..