Betta's kweken

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Jorim
0-200
0-200

Betta's kweken

Bericht door Jorim »

Ik heb een vraag naar aanleiding van een artikel op hobbykwekers.nl.
Ik heb de afgelopen dagen de opbouw en alle mooie dingen mogen meemaken van het paren van mijn betta's (mannetje is een crowntail black orchid, vrouwtje is voor mij een onbekend type). Na het baltsen en ei afzetting heb ik de vrouw apart gezet en het mannetje de eitjes laten verzorgen.
Nu (een kleine 48 uur later) kijk ik net bij de bak waar het mannetje in zit met de eitjes en zie ik geen eitjes meer. Ook het schuimnest wat het mannetje had gemaakt is er niet meer.
Uit het artikel kon ik alleen niet helemaal begrijpen hoe het nu zit met het uitkomen van de eitjes en het opgroeien van de jongen.
Mijn volgende vragen:
Hoe kun je zien of de eitjes zijn uitgekomen?
Als de eitjes zijn uitgekomen, wordt (volgens het artikel) de bak nog 3 dagen dicht gelaten. Mag je het mannetje dan wel gewoon voeren? En zo ja, wat wordt geadviseerd? Ik geef ze normaal gesproken diepvries voer.
Als je het mannetje uitvangt, kan deze dan weer bij de vrouwtjes? Ik heb namelijk geen bak waar hij op dit moment in kan.

Eventuele extra vragen volgen nog :)
Alvast bedankt voor jullie informatie.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Betta's kweken

Bericht door amber98 »

De eieren komen na 24-36 uur uit. 2 dagen later gaan de jongen zwemmen. Dan moet je de vader weghalen en de jongen gaan voeren. Aangezien het schuimnest weg is, denk ik dat er geen jongen zijn. (Ik weet het niet zeker, heb geen ervaring met kweken)

Als je geen plaats hebt voor de vader, waar ga je dan de jongen laten? Het kunnen 50 tot soms wel 300(!) jongen zijn en alle mannen moeten vrij vroeg apart gezet worden, veel eerder dan dat je ze kunt verkopen.

Ga niet uit van 1 artikel. Lees vele artikels en topics over het kweken door voor je begint. Kweken is moeilijker dan de meeste mensen denken ;)

Floor
200-400
200-400

Bericht door Floor »

http://www.bettaterritory.nl/

Hier ga je het allemaal vinden.
'You can be what ever you resolve to be'

Jolanda
0-200
0-200

Bericht door Jolanda »

De man kan ook weleens zijn eieren op eten, en meestal als er eitjes uitkomen zie je de jongen meestal hangen als speldenknopjes. Dat er nu niets meer Is hoeft niet te zeggen dat er niets zwemt want ze zijn echt inimini. Kijk nog goed in je bak, en in je plantjes. Zodra je niets vind zou je je paar opnieuw kunnen conditioneren ( 2 weken) en opnieuw proberen.
Bettaholic in hart en nieren!