Linda schreef:stylz schreef:er is maar een groene puntalg de andere is een andere soort, staat ook in het artikel zo volgens mij

"De groen puntalg is een alg die je heel vaak ziet bij aquariums die nog onvoldoende gerijpt zijn.
De alg komt in twee vormen voor: een gemakkelijk te verwijderen variant die er wat “mistig” uitziet (“Green Dust Algae” of GDA) en een variant die veel harder is en zich ook vasthecht aan de bladeren van traag groeiende planten (“Green Spot Algae” of GSA)."
Groene stofalg dan...

Is geen probleem we kunnen het prima met elkaar oneens zijn toch
Ik doe het uit eigen ervaring/studie, ik ben het vaak wel met Gilles eens we komen uit de zelfde school, dus dat zal niet verbazen

ik vind het prima dat je veel linkt naar de site van Gilles er staan veel goede dingen op.
maar ik praat Gilles niet na zoals jij doet, ben het ook niet altijd met hem eens.
Waar het mij om gaat is dat je 2 verschillende dingen door elkaar haalt, de dust alg zie je veel in onvoldoende gerijpte aquaria, staan je waardes goed dan zal hij meestal uitwoekeren na de start.
De punt alg is een ander verhaal deze groeien zeer traag, dat was ook mijn reden om te reageren punt alg zie je niet in een opstartende bak, simpel omdat ze te traag groeien.
ook moet je anders met beide algen omgaan, door te roepen puntalg maak je dus een fout in mijn ogen en ik ga dan willen helpen

harde groene puntalg ja ben het eens met Gilles fosfaat is belangrijk, maar niet alleen dat het is ook een kwestie van licht.
eigenlijk kan je groene puntalg niet echt wegkrijgen met je water waardes ook in perfect water zal hij groeien, mn op anubias e.d. als ze te veel licht krijgen, ook in goed bemest water incl CO2 zal je dus op je ruiten enz af en toe puntalg vinden, maar niet binnen een week