Help

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.
Gesloten

stylz
1000+
1000+

Re: Help

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Nitraat en fosfaat komt toch al in het water door de belasting van vissen?

van wat ik gemerkt heb tot nu toe, is Stylz de algenexpert hier op het forum :lol:
er komt met je voer en gewoon door je vissen, nitraat en fosfaat in je water, maar in verhouding te veel fosfaat.

in een goed draaiende planten bak meestal minder dan er verbruikt wordt, op den duur raakt dan het nitraat op en je fosfaat gaat oplopen, planten stagneren, lekken suikers ze krijgen hun fotosynthese niet rond en lekken suikers dus krijg je alg.

Dus de mensen meten hey fosfaat is te hoog dat is de oorzaak van de alg, zo is het jaren gegaan.

Maar het is niet de hoge fosfaat het is het ontbreken van nitraat wat voor de algen zorgt.

door te vertrouwen dat je voer voldoende nitraat en fosfaat levert maak je een wankel evenwicht, door te doseren voorkom je dat er iets ontbreekt, voorkom je het lekken van suikers dus voorkom je alg.

wat Cruyff zegt je ziet het pas als je het door hebt :)

was echt niet vreemd om eerst te denken dat de hoge fosfaat de dader was :P
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

amber98 schreef:Nitraat en fosfaat komt toch al in het water door de belasting van vissen?

van wat ik gemerkt heb tot nu toe, is Stylz de algenexpert hier op het forum :lol:
Klopt!
Eigenlijk zijn algen niet heel erg moeilijk in het algemeen. Hij zijn altijd dezelfde fouten eigenlijk. Te weinig co2 of te weinig planten voeding. Stylz weet het wel telkens goed uit te leggen, maar het komt eigenlijk op hetzelfde neer iedere keer.
:)
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Stefan schreef: maar het komt eigenlijk op hetzelfde neer iedere keer.

En dat komt denk ik omdat wij het nog steeds niet helemaal doorhebben hoe wij het precies goed moeten doen ,het is ook niet eenvoudig voor mij precies zo, het gaat mij boven mijn pet ,maar ik hoop het eens toch door te hebben nitriet ,nitraat, suikers etc etc .dus ik blijf lezen misschien gaat bij mij het lampje ook eens branden.

Toch fijn mensen met kennis ,ik kan er alleen maar van leren.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Henk eigenlijk hoef je het helemaal niet precies te weten :)

Weet jij wat er gebeurt als je de TV aanzet ? of weet de gemiddelde verzorgen van kamerplanten waarom er hoeveel pokon bij moet en wat dat dan doet ?

Je volgt gewoon de gebruikt aanwijzing en EI is eigenlijk net zo.
Alleen mensen willen zelf dingen regelen, wel geen CO2, meer minder licht enz.

Het sporen elementen deel is moeilijk, maar eigenlijk alles wat je moet weten is hoeveel gooi ik op welke dag in mijn bak, een keer in de week 50% verversen en klaar.
CO2 is lastig maar met flessen CO2 valt het wel mee, je doseert steeds meer CO2 per min tot de checker licht groen wordt je houd de vissen in de gaten gaan die niet happen naar lucht zit je goed.
Hoe de CO2 werkt in de plant is achtergrond info, ik raak ook de weg kwijt als ik alle moeilijke processen begin te volgen.

Het komt er op neer de plant heeft alle sporen elementen nodig in balans met de hoeveelheid licht en hij doet het.
komt de plant ergens iets te kort dan krijgt de plant de nieuwe stukjes plant niet af, die half af zijnde stukjes plant veroorzaken alg.

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

ijsselmeer schreef:Stefan schreef: maar het komt eigenlijk op hetzelfde neer iedere keer.

En dat komt denk ik omdat wij het nog steeds niet helemaal doorhebben hoe wij het precies goed moeten doen ,het is ook niet eenvoudig voor mij precies zo, het gaat mij boven mijn pet ,maar ik hoop het eens toch door te hebben nitriet ,nitraat, suikers etc etc .dus ik blijf lezen misschien gaat bij mij het lampje ook eens branden.

Toch fijn mensen met kennis ,ik kan er alleen maar van leren.
Was ook niet negatief bedoelt hoor :) Je kan het makkelijk uitleggen, door de dingen zo op te schrijven die je gebruijt. Maar het kan ook veel en veel moeilijker, met reacties etc. Dan snapt bijna niemand er wat van :)
Natuurlijk als je wat meer scheikundig/biologisch bent aan gelegd is het makkelijker te begrijpen :D

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Nee Stefan scheikundig/biologisch aangelegd ben ik niet wel met auto/scheepsmotoren ,lakspuiten noem maar op op b.v. autosite`s kan ik raad geven en dingen uitleggen zeker merk gericht , maar daar heb ik hier op de site niets aan ,dus is het voor mij niet makkelijk en duurt het langer voor dat het kwartje valt ALS het valt. :roll:

En negatieve bedoelingen geloof ik niet in op een forum dus geloof ik je 100%
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

ijsselmeer schreef:Nee Stefan scheikundig/biologisch aangelegd ben ik niet wel met auto/scheepsmotoren ,lakspuiten noem maar op op b.v. autosite`s kan ik raad geven en dingen uitleggen zeker merk gericht , maar daar heb ik hier op de site niets aan ,dus is het voor mij niet makkelijk en duurt het langer voor dat het kwartje valt ALS het valt. :roll:

En negatieve bedoelingen geloof ik niet in op een forum dus geloof ik je 100%
:D
Je zou mijn opmerking negatief op kunnen vatten, maar dat bedoelde ik niet ;)

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200

Bericht door Pascal112 »

Ik heb me deze besteld http://www.ebay.de/itm/Eheim-pH-Control ... Sw3ydV5Zkg

Ook omdat me budget het niet anders toelaat en wil toch een beetje controlle en plezier houden

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Pascal112 schreef:Ik heb me deze besteld http://www.ebay.de/itm/Eheim-pH-Control ... Sw3ydV5Zkg

Ook omdat me budget het niet anders toelaat en wil toch een beetje controlle en plezier houden
Eheim is nooit rommel, ziet er netjes uit voor die prijs.

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200

Bericht door Pascal112 »

Ik ben wel blij met stylz zn uitleg heb wel daardoor een hoop uitgegeven nu hahah plantenvoeding heb ik bested stylz

wel wat ik zelf moet afwegen etc dat moet dan ook wel lukken

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Het is minder moeilijk dan het lijkt, gewoon doen, in eerste instantie is het wat vreemd maar je raakt er snel mee vertrouwd :)
Komt ook niet op 3 cijfers achter de komma.

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

stylz schreef:Het is minder moeilijk dan het lijkt, gewoon doen, in eerste instantie is het wat vreemd maar je raakt er snel mee vertrouwd :)
Komt ook niet op 3 cijfers achter de komma.
Minstens 5toch? of 6... :?:
:P

Ei werkt met het principe een overmaat aan voeding te geven. Je zou het zelfs met wat minder kunnen proberen. Zo krap komt het niet. Ei is standaard al berekent op meer dan nodig

Onderwerp auteur
Pascal112
0-200
0-200

Bericht door Pascal112 »

Ook jij Stefan super dat je me helpt ik wil het misschien te goed doen ma wil er een leuke hobby aan hebben bak draaid sinds donderdag dus morgen ff fotos maken water verversen wanneer zouden jullie dat doen?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Zou het water gewoon 1x per week verversen. Dus donderdag weer :)

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Kies even een vaste dag uit met verversen/onderhoud. Is ook makkelijker voor jou werken. Als je nu een laar dagjes langer laat draaien voordat je ververst is het geen ramp. Het gaat erom dat je waardes stabiel blijven.

Probeer te helpen waar.ik kan, is leuk om te doen :D