LED verlichting met LED controller

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: LED verlichting met LED controller

Bericht door Roy H »

Graag gedaan. :lol:
Greetings...

robin6833
0-200
0-200

Bericht door robin6833 »

Ik heb ook een vraag over de TC420 led controller. ik heb hem vandaag los besteld.

Welke ledstrips kan ik het beste hier bij doen? heb een aquarium van 80breed en 40 diep.

Kan ik dan bijvoorbeeld het beste 2 rgb led strips hebben, of een rgb en een witte led strip. iemand die mij hier mee verder kan helpen? wil graag dat het goed voor de vissen en planten is. zons opgang en ondergang ed nabootsen.

Ben benieuwd, wil helemaal LED gaan gebruiken en de TL verwijderen.

Groeten, Robin

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik wil tzt ook overstappen van TL naar LED in mijn 80cm bak, het liefst met maanlicht, zonsopgang en zonsondergang enz, maar kom er ook niet echt uit.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik wil tzt ook overstappen van TL naar LED in mijn 80cm bak, het liefst met maanlicht, zonsopgang en zonsondergang enz, maar kom er ook niet echt uit.
zons op en ondergang is, prima, ook dat je je dagverlichting goed kan regelen is heel fijn met LED zo kan je aanpassen aan je CO2 en hoef je niet alleen aan de CO2 kant te regelen, het geeft meer controlle over algen op die manier.

maanlicht is listig, een uurtje schemeren, kan maar onderschat blauwlicht niet, het is intensiever dan wij met onze gebrekkige ogen denken.
Bakken die de hele nacht maanlicht gebruiken, vragen om algen, je planten doen dan immers niets van na 12 uur stopt hoe dan ook de fotosynthese.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De lampen staan 10 uur aan, dus dan zou ik nog een uurtje daarna kunnen kijken naar het maanlicht. Als het goed is, zonder problemen

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

Ik gebruik de leds enkel en alleen om de zons opgang en zons ondergang te simuleren.
Ik gebruik dus alleen tl (t5) voor de verlichting.
Omdat ik niet overtuigt ben van de werking van leds op dit moment.
Iedereen die graag leds wil, moet dat zelf beslissen natuurlijk. Maar ik gebruik ze voorlopig nog niet.
Ook omdat ik mijn tl's ga ombouwen om te kunnen dimmen.

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

En een lamp achter je aquarium, voor een backlight effect. Gewoon een witte spaar/gloeilamp. Dit activeert de fotosynthese toch niet?

Sorry dat ik door het topic ga :oops:
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Henton schreef:Ik gebruik de leds enkel en alleen om de zons opgang en zons ondergang te simuleren.
Iedereen die graag leds wil, moet dat zelf beslissen natuurlijk. Maar ik gebruik ze voorlopig nog niet.
Mijn bak draait al jaren op enkel LED, het is net welke LED je koopt, de goede LED (merken Philips,Cree,Epistar bv ) met goede drivers zijn ver uit beter dan T5's.
Ga je voor merkloze chinese LEDs dan kan je vermoedelijk beter je aquarium T5's houden.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

stefan99 schreef:En een lamp achter je aquarium, voor een backlight effect. Gewoon een witte spaar/gloeilamp. Dit activeert de fotosynthese toch niet?

als het intensief genoeg is, natuurlijk wel, licht is licht planten denken niet van oh dit is het zonnetje of dit is backlight ik doe maar geen fotosynthese :P
maar waarom zou je een backlight aanzetten als de verlichting uit is ?

Onderwerp auteur
Henton
200-400
200-400

Bericht door Henton »

stylz schreef:
Henton schreef:Ik gebruik de leds enkel en alleen om de zons opgang en zons ondergang te simuleren.
Mijn bak draait al jaren op enkel LED, het is net welke LED je koopt, de goede LED (merken Philips,Cree,Epistar bv ) met goede drivers zijn ver uit beter dan T5's.
Ga je voor merkloze chinese LEDs dan kan je vermoedelijk beter je aquarium T5's houden.
Ik zeg ook niet dat het niet werkt met led, maar ik wil er nog niet aan. Slechte ervaringen met goedkopere leds is daar een reden voor.
Als je echt goede led wilt dan is de aanschaf vrij hoog, dit verdien je misschien terug, maar voorlopig blijf ik bij mijn T5 lampen.
Heb net geinvesteerd in dimbare ballasten :?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Henton schreef:
stylz schreef:
Ik zeg ook niet dat het niet werkt met led, maar ik wil er nog niet aan. Slechte ervaringen met goedkopere leds is daar een reden voor.
Als je echt goede led wilt dan is de aanschaf vrij hoog, dit verdien je misschien terug, maar voorlopig blijf ik bij mijn T5 lampen.
Heb net geinvesteerd in dimbare ballasten :?
Ik weet het probeer ook iedereen te waarschuwen voor de goedkope LEDs het is rommel zonde van je geld.

een goede LED, gebruikt hoog uit de helft van een T5 heeft zons op en onder gangen en gaat 10 jaar mee, je verdient ze altijd terug.

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

stylz schreef:
stefan99 schreef:En een lamp achter je aquarium, voor een backlight effect. Gewoon een witte spaar/gloeilamp. Dit activeert de fotosynthese toch niet?

als het intensief genoeg is, natuurlijk wel, licht is licht planten denken niet van oh dit is het zonnetje of dit is backlight ik doe maar geen fotosynthese :P
maar waarom zou je een backlight aanzetten als de verlichting uit is ?
Waarom? ?
Denk mee. Je zet je lamp achter je aquarium op een tijdschakelaar. Om 7uur gaat je wekker, zet je het lampje een 10minuten eerder aan. Wordt je zo wakker, dan ga je al blij naar school/werk. :D

Hoe intensief moet ik dan denken?
Dacht misschien is het een wat ander spectrum of door de breking van het licht in het glas. :mrgreen:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Maar als om 7 uur het backlight aangaat, jij gaat naar school/werk, staat er een lamp te branden terwijl er niemand naar kijkt en wanneer gaat deze uit dan? En dan komt daar op een gegeven moment ook nog de overige verlichting bij. Lijkt mij wat veel licht niet :?:
En hoelang staat dan alles in totaal aan?
Maar als je hier serieus over nadenkt kun je misschien beter een apart topic erover aanmaken, tenzij je backlight van LEDs gaat maken ;)

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Linda schreef:Maar als om 7 uur het backlight aangaat, jij gaat naar school/werk, staat er een lamp te branden terwijl er niemand naar kijkt en wanneer gaat deze uit dan? En dan komt daar op een gegeven moment ook nog de overige verlichting bij. Lijkt mij wat veel licht niet :?:
En hoelang staat dan alles in totaal aan?
Maar als je hier serieus over nadenkt kun je misschien beter een apart topic erover aanmaken, tenzij je backlight van LEDs gaat maken ;)
Als ik weet wat max intensiviteit is weet ik genoeg, backlight gaat niet heel veel aan enkel in de ochtend om mee wakker te worden.