de koperzalm
de koperzalm
In mijn juwel rekord 800 bak ( 110 ltr) heb ik een week of wat geleden een 10-tal koperzalmen geplaatst; 5 man en 5 vrouw maar er zijn 3 volwassen mannetjes bij en twee volwassen vrouwtjes. De rest is nog "klein spul " en heb ik er gister bijgezet. . Het valt me op dat twee van de volwassen mannetjes zich best wel agressief gedragen; niet alleen naar hun eigen soortgenoten maar ook t.o.v. andere vissen in mijn bak zoals de rode phantoomzalm en enkele plaatjes. De corydorassen, black mollies en betta's worden met rust gelaten. Gelukkig heb i een flinke begroeiing waar de vissen zich terug kunnen trekken maar toch, het wordt soms een beetje oorlog in de bak. Temp. 25 gr. Duurt deze situatie voort of komt er nog rust in de bak. Vooral de phantomen hebben het zwaar. Koperzalmen worden doorgaans omschreven als vredelievend, nou bij mij lijkt het er niet op. Oplossing? mannetjes omruilen/verplaatsen?
Re: de koperzalm
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar wat je vaak hoort bij scholenvissen die met te weinig gehouden worden (in dit geval maar 2 volwassen mannen) ze ook andere aquariumbewoners gaan lastig vallen. Zet je er meer volwassen mannen bij dan gaan ze het onderling meer uitvechten.
Er bestaat dus een kans dat wanneer de kleintjes groter worden het wat rustiger wordt..
Maar dit is maar een vermoeden.
Er bestaat dus een kans dat wanneer de kleintjes groter worden het wat rustiger wordt..
Maar dit is maar een vermoeden.
Bedoel je dat ik er meer volwassen vrouwtjes bij zou moeten zetten?
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Ik heb hier ook koperzalmen gehad, zodra ze volwassen worden gaan ze vechten. Ook met andere vissen! Zeker bettas jagen ze de dood in. Hier was het dat de mannen elkaar en vrouwen vermoord hebben en de vrouwen hebben mijn betta man, 2 betta vrouwen en een schuberti vermoord. Uiteindelijk was er nog 1 vrouw over die er letterlijk voor zorgde dat zelfs mijn zwaarddrager vrouw van 10cm niet meer naar voren durfde te komen. Zelfs niet met eten. Alle vissen hongerde zichzelf uit en het enige wat ik zag was een piranha achtige koperzalm. De andere vissen waren gewond en bang. Zo'n monster aan iemand kado doen, doe ik niet. Maar in mijn bak wilde ik haar ook niet meer. Zal wel negatieve reacties krijgen: ik heb de laatste ingeslapen met kruidnagelolie, want dit kon ik niet langer aanzien.
ik denk dat je koperzalmen in een hele grote school moet houden met veel vrouwen in een grote, volgeplante bak als je wil dat ze zich gedragen. De informatie op sites vind ik niet altijdnterecht dat het vredelievende beestjes zouden zijn. Ik heb al vaker dezelfde ervaringen gehoord als ik heb.
ik denk dat je koperzalmen in een hele grote school moet houden met veel vrouwen in een grote, volgeplante bak als je wil dat ze zich gedragen. De informatie op sites vind ik niet altijdnterecht dat het vredelievende beestjes zouden zijn. Ik heb al vaker dezelfde ervaringen gehoord als ik heb.
Ben het met Amber eens dat ze het in een grotere groep waarschijnlijk beter doen.
Maar het risico dat ze je andere vissen lastig vallen blijft.
Ik zou er meer mannen én vrouwen bijzetten. De mannen willen onderling concurreren anders gaan ze andere vissen plagen....
Maar het risico dat ze je andere vissen lastig vallen blijft.
Ik zou er meer mannen én vrouwen bijzetten. De mannen willen onderling concurreren anders gaan ze andere vissen plagen....
Het valt mij op dat de reacties en ervaringen met koperzalmen vaak heel verschillend zijn.
In mijn bak laten ze de 3 betta's met rust en ook de 2 grote black mollies hebben niets te duchten. Ik ga nu maar eens kijken hoe het afloopt; 3 volwassen mannetjes, 2 volwassen vrouwtjes en nu daarbij geplaatst uit een nieuwe aanschaf 6 kleinere koperzalmpjes w.v. zover ik kan zien 4 vrouw en 2 man. We zullen zien. Verdere opmerkingen blijven zeer welkom.
In mijn bak laten ze de 3 betta's met rust en ook de 2 grote black mollies hebben niets te duchten. Ik ga nu maar eens kijken hoe het afloopt; 3 volwassen mannetjes, 2 volwassen vrouwtjes en nu daarbij geplaatst uit een nieuwe aanschaf 6 kleinere koperzalmpjes w.v. zover ik kan zien 4 vrouw en 2 man. We zullen zien. Verdere opmerkingen blijven zeer welkom.
Heb een schooltje van 12 koperzalmen gehad. Krijg het idee dat ze in een wat kleinere bak zich snel vervelen en dan wat agressief gaan worden. Gelukkig was ik ze zo kwijt en heb er de Muskiet Rasbora (schooltje van 20 stuks)voor in de plaats genomen. Geeft meteen meer rust in de bak.