Wie kan helpen? Planten zijn bruin!!!

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Elzaboth
0-200
0-200

Wie kan helpen? Planten zijn bruin!!!

Bericht door Elzaboth »

Wie kan me helpen?
Op 1 plant na is alles bruin.. En de takken zijn slijmerig en slap en de bladeren laten zomaar los.
Ik gebruik sinds 4 dagen carbo, is er nogmeer wat ik kan doen?
Moet ik de (rotte?) Planten eruit halen en gewoon nieuwe plaatsen?
Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes,
Elza Both.
Afbeelding

toekietoekie
0-200
0-200

Re: Wie kan helpen? Planten zijn bruin!!!

Bericht door toekietoekie »

welke planten heb je en wat gebruik je verder nog van voeding? welke verlichting heb je?
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

Alleen easy carbo is niet genoeg. Dit is alleen een koolzuur bron.
Zo aan je plant te zien heeft het een tekort of meerdere tekorten. Dit zal je moeten aan vullen. Met het Ei, easy life heeft nog wat voedings stoffen en Je hebt tegenwoordig ook kant en klare plantenbemesting. Deze plant red je niet meer met dit.toevoegen denk ik. Je kan de dode bladeren weg knippen.
Op.dit moment voeg je maar een klein deel toe. Vergelijk het met mensen. Je kan niet leven zonder warer, zuurstof en voeding. Krijg je van iets te weinig binnen ga je dood. Krijgt een plant te weinig binnen gaat hij ook dood. Alleen door het ene tekort ga je eerder dood dan het ander.

Trouwens welkom op Aquafora :D
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Je kan ook profito gaan toevoegen in combinatie met de easycarbo als je net als ik geen EI wil gaan gebruiken. ik heb ervaring dat sommige planten die voor dood opgeschreven zijn alsnog tot prachtige planten kunnen uitgroeien. Ik laat ze meestal eerst de vieze bladeren houden,alleen de echte dode weg anders hebben ze niks meer maar knip na een tijdje elke keer een paar weg. Ik heb ook een soort kleibolletjes bij de wortels gedaan. Dit zal ook al een verschil maken, als je die nog niet hebt. De planten weggooien kan altijd nog, ik probeer ze hier altijd nog erboven op te krijgen.

aquabobber
0-200
0-200

Bericht door aquabobber »

Heb hetzelfde probleem gehad.
Advies, voor mijn bak althans, meer licht, even kort meer carbo erbij 1-2 wkn.
Net iets langer licht of net iets meer intensiteit licht(reflexie bovenkant).
Bladeren waar echt geen spikkeltje groen meer aanzit en wat week zijn, weghalen, niet te veel,
want de plant moet nog kunnen herstellen.
Ik zit zelf nu in week 2 en het herstel zet langzaam in, er komt steeds meer jong groen blad bij gelukkig.
Enkele plantjes die het niet meer redden, worden vervangen, die zijn niet groot en waren gelukkig niet duur.
Wanneer verbetering uitblijft of stagneert, zal ik over moeten gaan op CO2-gas in de bak.
Ik heb een relatief hoge bak, waarschijnlijk is bij mij het licht misschien wel de belangrijkste factor.
Kan alleen maar proberen en positief blijven :lol:

Wat zijn bij jouw de omstandigheden?
Bv lichturen, hoogte bak/liter/afmeting, plantbemesting, hoeveelheid easycarbo?
Dit geeft de overige forummensen ook wat meer info en misschien reden om te reageren
Succes!

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

stefan99 schreef:Alleen easy carbo is niet genoeg. Dit is alleen een koolzuur bron.
Koolstof bron Stefan :P koolzuur is de natuurlijke koolstof bron voor planten :lol:

Hoi Elza,
Ging eigenlijk over jou maar moet stefan ff plagen :)
Ja plaatje ziet er redelijk hopeloos uit, het begint altijd met ons heel veel info geven, wat doe je wat doe je niet, hoe ziet je systeem er uit met een plaatje, kan ik niet veel.
Mijn antwoord zou zijn stop met toilet reiniger in je bak gooien ehhhh dat moet ik uitleggen, ik zie een puinhoop maar hoe je daar komt en vooral hoe je daar weer uit komt is ff wat anders.

in algemene zin, beperk je verlichting tijdsduur ongeveer 10 uur voeg voldoende sporen elementen toe zorg voor voldoende stroming en een goed filter, voer niet te veel , niet te veelvissen.

je gebruikt 4 dagen corbo, volgens de gebruiks aanwijzing ? en wat nog meer ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

stefan99
600-800
600-800

Bericht door stefan99 »

stylz schreef:
stefan99 schreef:Alleen easy carbo is niet genoeg. Dit is alleen een koolzuur bron.
Koolstof bron Stefan :P koolzuur is de natuurlijke koolstof bron voor planten :lol:

Hoi Elza,
Ging eigenlijk over jou maar moet stefan ff plagen :)
Ja plaatje ziet er redelijk hopeloos uit, het begint altijd met ons heel veel info geven, wat doe je wat doe je niet, hoe ziet je systeem er uit met een plaatje, kan ik niet veel.
Mijn antwoord zou zijn stop met toilet reiniger in je bak gooien ehhhh dat moet ik uitleggen, ik zie een puinhoop maar hoe je daar komt en vooral hoe je daar weer uit komt is ff wat anders.

in algemene zin, beperk je verlichting tijdsduur ongeveer 10 uur voeg voldoende sporen elementen toe zorg voor voldoende stroming en een goed filter, voer niet te veel , niet te veelvissen.

je gebruikt 4 dagen corbo, volgens de gebruiks aanwijzing ? en wat nog meer ?
Detail.. Wees blij dat ik geen co2 opschreef :P
Plagen moet niet hoor :D

Inderdaad de plant ziet er slecht uit, hij mist overduidelijk voeding aangezien je wel koolstof toevoegt.

Heb je misschien wat meer informatie:
hoe groot is je bak
Welke vissen
Waterwaardes
Wat voeg je toe
Welk filter

Als we dit weten is het wat makkelijker om je te helpen. Nu zouden er zoveel dingen fout kunnen zijn... maar met een paar gegevens is dit misschien maar een klein foutje :lol:
Je zal moeten vallen om daarna op te staan anders zal je nooit leren ^-^

De weg naar succes lijdt door dalen om vervolgens een top te bereiken.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hallo Elza, Allereerst welkom hier :)

Je krijgt nu al een hoop infomatie naar je toe geworpen. Hartstikke fijn natuurlijk maar er komen nu al wat tegenstrijdige berichten voorbij..

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt en wat je nu al doet aan je bak qua plantenvoeding en lichturen ed..Maar ik ga je gewoon wat dingen uitleggen..

BTe beginnen bij EI. .EI (Estimative index) is een manier van plantenvoeding toevoegen. Deze methode gaat uit van een overschot aan plantenvoeding zodat je nooit een tekort hebt. Hier lees je er meer over: http://www.aquascaping-blog.com/194/estimative-index

Dan het licht...Er word al geroepen dat je het meer/minder moet zetten.
In jouw huidige situatie (en dan ga ik er even van uit dat je alleen Easy Carbo toevoegt) is minder licht beter. Lampen moeten nooit langer aanstaan dan 12 uur omdat dan de planten stoppen met voeding opnemen en algen lekker gaan groeien, en nooit korter dan 8 uur. In een bak waaraan geen CO2 (en dan bedoel ik niet Easy Carbo) wordt toegevoegd kun je je lampen beter tussen de 8 en 10 uur aan laten staan en dan liefst gedimt door bv drijfplanten. Planten groeien dan nog wel, alleen niet zo snel en dat is prima.

Hoe lang draait je bak nu?
Een bak moet eigenlijk ongeveer 3-4 weken indraaien voor je er vissen bij zet. Dat indraaien kun je het beste doen met flink wat planten die je ook meteen plantenvoeding geeft. Hetzij in de vorm van zelfmeng poeders of reeds gemengd in een flesje zoals bv Profito (zelfde merk als Carbo)
Zet ook wat snelgroeiers in je bak zoals belgisch groen of vaantjes planten om de algen weinig/geen kans te geven.

Verder kan ik alleen maar mee gaan met de rest wat betreft informatie. Hoe meer hoe beter! :)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Blijkbaar heeft elza zelf niet zo'n haast :mrgreen: :mrgreen:
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0