Wie herkent deze meerval ?
Wie herkent deze meerval ?
Hoi weet iemand welke vis dit is ?

-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Re: Wie herkent deze meerval ?
De foto is niet heek erg duidelijk, heb je nog meer fotos? (Hopelijk duidelijker)
-
toekietoekie
- 0-200

is dat geen L-177?
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]
-
amber98

De streep op de staart lijkt wit en onderbroken, het wit op de rugvin is niet echt breed en er lijkt een bruine streep aan het begin van de staartvin te zitten. Met deze foto denk ik niet dat het een L177 is. Maar het kan dat de foto bedriegt
-
toekietoekie
- 0-200

de rugvin zie je wel van boven dan lijkt het smaller.
misschien een kruising?
misschien een kruising?
[center]Onderschat de waarde van slakken niet[/center]
-
amber98

Ik denk dat het een ancistrus temminckii is, maar weet het niet zeker.
kruising kan, maar hoeft niet.
kruising kan, maar hoeft niet.
-
Michella
Of een ancistrus dolichopterus
Nee alweer van gedachten veranderd, een ancistrus cf. cirrhosus
Nee alweer van gedachten veranderd, een ancistrus cf. cirrhosus
-
amber98

De cirrhosus heeft vaak bruine vlekken erbij, Aqua026 heeft er 1. Het is wel mogelijk zonder vlekken, maar komt haast niet voor
-
Patrick K.
- 0-200

De aanduiding "cf." (con forma) betekent dat het gaat om een groep van nog niet exact beschreven soorten of ondersoorten gaat die onderling zo sterke overeenkomen dat het ook om één soort zou kunnen gaan.
In het geval van Ancistrus cf. cirrhosus wordt er in het algemeen vanuit gegaan dat het gaat om meerdere (onder-)soorten die op elkaar lijken.
Bovendien kunnen de kleur en het patroon variëren naar gelang de omstandigheden of de stemming van de vis.
Daarop gelet betekenen een paar bruine vlekjes eigenlijk niet zo heel veel.
Voor zover ik zie lijkt me dit toch ècht een Ancistrus cf. cirrhosus. Lijkt sprekend op de mijne.
Op de echte A. dolichopteris, A. leucostictus of A. temmincki lijkt deze vis in ieder geval totaal niet.
Zo te zien is het een nog vrij jong exemplaar, in ieder geval is het typisch mannelijke 'gewei' (nog) niet te zien.
Dit is dan wel geen L-nummer, maar wèl een hele mooie en hele leuke vis, die bovendien aardig wat algen wegwerkt. Hoewel het geen "echte algeneter" is, maar een omnivoor die ook dierlijk voedsel nodig heeft. Èn bovendien kienhout; ze schrapen daar kleine beetjes af die een absolute must voor hun spijsvertering zijn.
Ik ben heel blij met deze vis, die ik trouwens al 8 jaar heb.
In het geval van Ancistrus cf. cirrhosus wordt er in het algemeen vanuit gegaan dat het gaat om meerdere (onder-)soorten die op elkaar lijken.
Bovendien kunnen de kleur en het patroon variëren naar gelang de omstandigheden of de stemming van de vis.
Daarop gelet betekenen een paar bruine vlekjes eigenlijk niet zo heel veel.
Voor zover ik zie lijkt me dit toch ècht een Ancistrus cf. cirrhosus. Lijkt sprekend op de mijne.
Op de echte A. dolichopteris, A. leucostictus of A. temmincki lijkt deze vis in ieder geval totaal niet.
Zo te zien is het een nog vrij jong exemplaar, in ieder geval is het typisch mannelijke 'gewei' (nog) niet te zien.
Dit is dan wel geen L-nummer, maar wèl een hele mooie en hele leuke vis, die bovendien aardig wat algen wegwerkt. Hoewel het geen "echte algeneter" is, maar een omnivoor die ook dierlijk voedsel nodig heeft. Èn bovendien kienhout; ze schrapen daar kleine beetjes af die een absolute must voor hun spijsvertering zijn.
Ik ben heel blij met deze vis, die ik trouwens al 8 jaar heb.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.
Ervaring is wat je hebt, kort nadat je het nodig had.