Java varen kwijnt weg

Plaats reactie

Onderwerp auteur
WillemvanDelft
0-200
0-200

Java varen kwijnt weg

Bericht door WillemvanDelft »

Afbeelding goede dag allemaal,

Ik zit met een probleem.
Anderhalve maand geleden heb ik van mijn dochter, Karin D., een paar Java varens gekregen.
De eerste weken stonden ze er nog goed bij, maar nu kwijnen ze helemaal weg.
Karin heeft de waterwaardes opgemeten en de volgende waardes kwamen daar uit;
Ph = 7 Kh = 2 Co2 = 7,5 GH = 1 Po4 = hoger dan 6 en NO3 = 0,5.
Verder voeg ik volgens de voorschriften Easy life Profito en Eysy Carbo toe.
Het water dat ik bij vul na het stofzuigen van de bodem haal ik uit de regenton welke ik zo'n 3X per jaar goed schoon maak. Het regen water dat ik zo opvang komt van mijn serre dak. ook dat maak ik regelmatig schoon.
Nu is de PO4 te hoog en NO3 te laag. Is dat de oorzaak van het wegkwijnen van de varens. of zouden daar nog andere oorzaken voor kunnen zijn. Als iemand een oplossing heeft zou ik daar graag deelgenoot van worden.
Ik heb er ook een foto van de varen bij gedaan.

Willem van Delft

stylz
1000+
1000+

Re: Java varen kwijnt weg

Bericht door stylz »

ik zou hooguit een deel regen water gebruiken en liever helemaal niet, het bevat veel te weinig calcium en magnesium en planten hebben dat heel echt nodig.

meng dus minimaal kraan water bij tot je op 10 mg/l magnesium en 30 mg/l calcium komt.

Je GH van 1 geeft wel aan dat je deze stoffen vrijwel niet aanbied, planten kwijnen dan weg, wat ze kunnen letterlijk niet groeien.
je fosfaat zou ik lekker zo laten, maar nitraat zou ik gaan toevoegen, liefst in de vorm van kaliumnitraat, vermoedelijk zit je kalium ook veel te laag.
het is niet zo zeer je fosfaat wat het probleem is, in voer zit meer fosfaat dan nitraat, omdat je nitraat niet meer beschikbaar is, loopt je fosfaat op.
dat geeft uiteindelijk dat, je planten kunnen niet meer kunnen groeien, je nitraat is immers nul en in jou geval ook geen magnesium en calcium :P je hebt letterlijk veel stoffen weg gehaald die planten nodig hebben om te groeien.
Dan meten mensen en zeggen je fosfaat is te hoog, nee de rest is te laag :P

CO2 is aan de lage kant, weet niet hoe je die bepaald hebt, maar je KH kan eenvoudig niet hoog zijn, dus is een tabel lastig te hanteren.

op zich is elk van de te korten genoeg om je plant te laten wegkwijnen, jij hebt er een aantal volgens mij.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik heb dat ook gehad en na een discussie met Gilles van de bemesting heb ik mijn po4 verlaagd omdat dat voor problemen kan zorgen met de ijzeropname van de planten en andersom. Toen ik dit verlaagd had ging het weer beter.

Maarja net wat stylz zegt met zon lage GH mis je natuurlijk ook meer voedingstoffen wat ook voor problemen zorgt.

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Stylz, de Co2 heb ik gewoon bepaald aan de hand van de tabel. De druppeltest gaf de PH exact de kleur van 7 aan, dus dat zal niet heel veel afwijken, ik heb hm nog nooit zo mooi precies de goede kleur gezien. De KH kleurde al met het tweede druppeltje direct, dus kan zijn dat de KH 1,5 is. Maar ik heb dus de Co2 berekent aan de hand van PH 7 en KH 2.

Ik wist niet dat een lage GH betekent, dat er te weinig sporenelementen in het water zitten. Ik dacht juist, dat een lage GH en een lage KH alleen maar gunstig was ;)
Ik vond het erg vreemd, dat de plant het bij mijn vader totaal niet doet, terwijl de moederplant bij mij er heel mooi bij staat. Maar ik vul bij met kraanwater, dus mijn GH is een stuk hoger. Ik dacht dat het probleem voornamelijk bij de te hoge fosfaat (in combinatie met de te lage nitraat) zou zitten, wat waarschijnlijk weer een gevolg zou zijn van te veel voeren. Maar dat is ook weer niet heel logisch eigenlijk, omdat ik hier om de een of andere vage reden hetzelfde probleem, mijn fosfaat was zondag ook ineens 6, en mijn nitraat 0,5. Dat heb ik gelijk aangepakt met een paar grote waterwissels en toevoegen van nitraat, maar dan had mijn javavaren dus ook bruin moeten gaan worden.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

jou javavaren wordt niet bruin omdat hij nog groeit, dus nog net de stoffen krijgt die hij nodig heeft.

Je moet sporen elemeneten net zien als zuurstof,water en eten voor mensen haal elke van deze stoffen totaal weg en je gaat dood, het duurt bij de ene alleen wat langer dan bij de andere :)
3 min,3 dagen of 30 dagen maar het resultaat is in alle gevallen gelijk.
Lage GH en KH wordt vaker geadviseerd en kan ook, maar de stoffen moeten wel beschikbaar zijn, planten kunnen niet totaal zonder calcium en magnesium.
Fosfaat wordt typisch hoog omdat je in voer meer fosfaat da nitraat toevoegd dit terwijl je 30 x meer nitraat verbruikt dan fosfaat.
Daarom kan een bak zonder water wissels en alleen bemesting uit het voer uiteindelijk ook nooit werken.
Kan je dat verhelpen door fosfaat te verlagen nee !
Er is dan immers nog steeds geen nitraat en nul nitraat is nul groei.
Planten blijven dan wat kwijnen, telkens komt er iets nitraat en dan doen ze het weer ff, maar dan krijg je kommer vormen.
ik zou gaan verversen mat kraan water en iets niraat toe dienen, bv nitro als je kaliumnitraat eng vind.
De bepaling voor CO2 zo laag in de tabel is erg onzeker, eigenlijk zijn deze tabellen daar niet geschikt voor, maar er is blijkbaar CO2 dus is dat goed :)

Ik hoop dat ik met mn verhaal wat duidelijkheid breng, anders gewoon door vragen :)

het gaat er om er voor te zorgen dat de plant niets te kort komt, overdaad maakt niet zo uit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Liebig

Onderwerp auteur
WillemvanDelft
0-200
0-200

Bericht door WillemvanDelft »

Hartelijk dank voor de adviezen.
Ik ga eerst een gedeelte van het water vervangen door kraanwater, hoewel de PH waarde daarvan wel hoog is in Voorschoten nl 8,5. Daarom ben ik indertijd overgestapt op regenwater. Maar dat is dus ook niet alles.
Verder ga ik jullie advies zo goed mogelijk opvolgen.
Willem van Delft.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik zou me niet te druk maken oven een pH van 8.5 Willem, bij mij komt ook 8.5 uit de kraan en ik ververs daar al jaren mee :mrgreen:

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Ik ververs ook altijd met puur kraanwater, maar toch blijft mijn PH keurig onder de 7. Hij zit ergens tussen de 6,5 en de 7 in. Dus dat is niet zo'n probleem, ik denk dat het bij jou gewoon 7 zal blijven.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen