Ik dwaal inderdaad een eindje af hier...
Het bouwen van een paludarium
Re: Het bouwen van een paludarium
Da geef niet, maar mensen die hier het fijne van weten lezen niet altijd alle topic door natuurlijk. 
Nou, het was me het dagje wel vandaag.
We zijn vanmorgen om 11:30 richting nijmegen vertrokken en om 12:00 uur waren we op bestemming en hebben we 2 jonge volwassen en twee echt jonge Apistogramma cacatuoides vrouwtjes opgehaald en zijn met ruim 140 km/ph weer naar huis gevlogen om de nieuwe aanwinsten te laten wennen aan hun nieuwe omgeving. De volwassen vrouwtjes zitten samen met het "oude" koppel (zijn ook nog jong maar deze had ik al) in het paludarium en tot nu toe doen ze het allemaal uitstekend!!!
Ze zwemmen veel bij elkaar en het mannetje zie je gewoon glunderen met al die dames om zich heen.
De nog echt jonge vrouwtjes zitten nu in het oude bakje van de caca's omdat ik die nog wat groter wil laten worden voor ik ze aan het oversexte puberale ventje voor ga stellen.
Ik ben al een hele tijd foto's aan het maken maar er zit tot nu toe nog geen foto bij waarop je de visjes ook echt kunt zien
Zodra ik een goede foto heb zal ik hem gelijk laten zien!
We zijn vanmorgen om 11:30 richting nijmegen vertrokken en om 12:00 uur waren we op bestemming en hebben we 2 jonge volwassen en twee echt jonge Apistogramma cacatuoides vrouwtjes opgehaald en zijn met ruim 140 km/ph weer naar huis gevlogen om de nieuwe aanwinsten te laten wennen aan hun nieuwe omgeving. De volwassen vrouwtjes zitten samen met het "oude" koppel (zijn ook nog jong maar deze had ik al) in het paludarium en tot nu toe doen ze het allemaal uitstekend!!!
De nog echt jonge vrouwtjes zitten nu in het oude bakje van de caca's omdat ik die nog wat groter wil laten worden voor ik ze aan het oversexte puberale ventje voor ga stellen.
Ik ben al een hele tijd foto's aan het maken maar er zit tot nu toe nog geen foto bij waarop je de visjes ook echt kunt zien
Zodra ik een goede foto heb zal ik hem gelijk laten zien!
gr, Rico
-
Rob Bosman
Mooie bak hoor Rico, als ik een keer in de buurt ben kom ik kijken
-
jari4now
Zakelijk kan je daar niet komen hoor Rob....die snelweg is al dicht voor hij open is....Whahahaha
Sorry Rico, was gezellig en koffie was goed!!!!
Sorry Rico, was gezellig en koffie was goed!!!!
-
Rob Bosman
pffff vertel mij wat heb er afgelopen zaterdag ruim 3 uur op gereden vanaf bergen op zoom. aardappel boer op zijn kant op de rondweg bij afslag 32 en ik moest er bij 35 af

ja, is redelijk in de buurt ja... half uurtje ongeveer, misschien iets minder
gr, Rico
Op een of andere manier willen de Echinodorussen in mijn paludarium niet groeien.
Toen ze er een weekje in stonden deden ze het nog goed, maar nu een paar weken verder krijgen ze in eens allemaal bruine bladeren.
De andere planten doen het wel goed en groeien hard. Ook het alg groeit nu al lekker....Er zit op een aantal plaatsen op de achterwand en op een paar blaadjes van de planten een bruine aanslag. Ik kan dit wel redelijk van de bladeren poesten. Ik heb toch het vermoeden dat er te weinig licht in de bak komt voor de "moeilijke" planten en ga daarom maar eens op zoek naar een paar spotjes.
Toen ze er een weekje in stonden deden ze het nog goed, maar nu een paar weken verder krijgen ze in eens allemaal bruine bladeren.
gr, Rico
Nou er hangen nu spotjes in de lichtkap. Dit gen helaas niet helemaal probleemloos.
Ik had nog een spotje wat je buiten in de vijver kon gooien zodat je onderwater ligt hebt. Heel leuk allemaal en ik dacht die zet ik even in mijn lichtkap om het effect van een spotje te zien. En ja er kwam meer ligt in de bak en dat was goed te zien. Maar de lamp werd een beetje te heet voor de afdekplaat die ik op mijn bak heb liggen en toen gisteavond de rest van de lampen uitgingen zei mijn vriendin heel grapopig "hey, nu heb je rood ligt in je bak
". Toen ik ging kijken zag ik direct wat er aan de hand was.....jawel volledig vastgesmolten in de afdekplaat.
Ik heb wel veel geluk gehad want het zou niet lang meer duren of hij was volledig door de afdekplaat heen gebrand. Ook de ombouw van de lamp is weggesmolten en de kans op kortsluiting of erger nog brand was heel sterk aanwezig
.
Maargoed, vanmiddag ben ik naar gamma geweest en heb me daar 3 spotjes van 50 watt meegenomen.
Deze heb ik nu ik boven in de lichtkap gemonteerd zodat er nu ongeveer 10cm. tussen de lamp en afdekplaat zit. Morgen kom ik erachter of dit wel genoeg is.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik had nog een spotje wat je buiten in de vijver kon gooien zodat je onderwater ligt hebt. Heel leuk allemaal en ik dacht die zet ik even in mijn lichtkap om het effect van een spotje te zien. En ja er kwam meer ligt in de bak en dat was goed te zien. Maar de lamp werd een beetje te heet voor de afdekplaat die ik op mijn bak heb liggen en toen gisteavond de rest van de lampen uitgingen zei mijn vriendin heel grapopig "hey, nu heb je rood ligt in je bak
Maargoed, vanmiddag ben ik naar gamma geweest en heb me daar 3 spotjes van 50 watt meegenomen.
Deze heb ik nu ik boven in de lichtkap gemonteerd zodat er nu ongeveer 10cm. tussen de lamp en afdekplaat zit. Morgen kom ik erachter of dit wel genoeg is.
Ik hou jullie op de hoogte!
gr, Rico
-
Coby
Jij maakt ook altijd wat mee he Rico,
je hebt echt wel geluk gehad, het had ook anders kunnen aflopen natuurlijk... 
Ja inderdaad Coby!
Ik weet nu wel, dat ik waarschijnlijk nooit meer zo'n groot paludarium ga bouwen
Er zitten toch wel veel meer haken en ogen aan dan wat je zo in eerste instantie zou denken.
Zo ben ik er nu ook achter dat er zich heel veel vuil ophoopt in de kleine slangetjes voor de achterwand bevloeiing en deze nu dus ook mooi verstopt zitten...
...en dit terwijl de pomp hiervoor het water aan de "schone" kant van het bioloog omhoog pompt. 
Ik weet nu wel, dat ik waarschijnlijk nooit meer zo'n groot paludarium ga bouwen
Er zitten toch wel veel meer haken en ogen aan dan wat je zo in eerste instantie zou denken.
Zo ben ik er nu ook achter dat er zich heel veel vuil ophoopt in de kleine slangetjes voor de achterwand bevloeiing en deze nu dus ook mooi verstopt zitten...
gr, Rico