welke grondkuiser

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

welke grondkuiser

Bericht door Divano »

hallo
Ik heb een aquarium met vuurgarnalen, guppies & flatys.
Welke grondkuiser past daar het beste bij.
Zonder dat ze elkaar verwonden/opeten.
MVG

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: welke grondkuiser

Bericht door Linda »

Dat ligt onder andere aan het formaat van je bak en hoeveel bodem er al in zitten. Evt zou een Corydora soort kunnen. Die zijn vriendelijk en in verschillende groottes te krijgen.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Wat voor bodem heb je? Corydoras hebben namelijk een zandbodem nodig. ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Wat voor bodem heb je? Corydoras hebben namelijk een zandbodem nodig. ;)
echt niet :lol: :lol: afgerond grind doen ze het ook prima op
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Hun baarddraden blijven daar wel heel mee, maar ze kunnen het niet of moeilijk door hun kieuwen naar buiten duwen. Daarom is zand eigenlijk beter

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Hun baarddraden blijven daar wel heel mee, maar ze kunnen het niet of moeilijk door hun kieuwen naar buiten duwen. Daarom is zand eigenlijk beter
Dat zeg je niet jij zegt ze hebben zand nodig :mrgreen: :mrgreen:
amber98 schreef:Wat voor bodem heb je? Corydoras hebben namelijk een zandbodem nodig. ;)
de visjes willen kunnen grondelen en dat lukt ze in fijn grind ook prima, dat zand beter is ben ik het mee eens, maar ik vind zand niet mooi en het geeft veel eerder krassen op je ruit.
Dus kies ik voor grind, ik ben in mn bak al aan de 4 generatie paleatus en panda, ze over heersen niet maar zo regelmatig zijn er opeeens mini's :P
wat dat aan gaat ook de waterhoogte wordt nog als een als kritisch aan gegeven, bij mij zitten ze 90 cm diep en dat gaat prima.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Het is niet alleen grondelen, ze nemen de hele dag zand in hun mond en filteren er voedsel uit. Voedsel slikken ze door en het zand gooien ze via hun kieuwen weer eruit. (Geld niet voor alle corydoras, wel voor de meeste) met grind neem je dus een stukje natuurlijk gedrag weg. ;)
ik heb nog geen krassen van het zand, terwijl ik met het grind in de andere bak alles vol heb zitten

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Het is niet alleen grondelen, ze nemen de hele dag zand in hun mond en filteren er voedsel uit. Voedsel slikken ze door en het zand gooien ze via hun kieuwen weer eruit.
dat is grondelen :?

en nee je neemt niet het hele natuurlijke gedrag weg, bij mij grondelen ze gewoon in fijn grind :mrgreen:

Je krijgt ook geen krassen van het zand dat doe je zelf :P maar met zand is de kans op krassen groter dan met grind omdat het makkelijker met poetsen tussen je poets ding en de ruit komt dan grind.

dat jij dat in een zand bak geen krassen hebt en in een grind bak wel zegt dus niets, het gaat over de kans op krassen.

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

Bericht door Divano »

Er zit momenteel fijn grind in.
Aquarium is 80x36x50.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Daar kun je een mooi groepje cory's in kwijt hoor. Persoonlijk zou ik voor een wat kleinere soort gaan. Daar kun je een mooi groepje van houden van een stuk of 10 minimaal.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Grondelen is in mijn ogen door de bodem wroeten opzoek naar voedsel en niet de bodem inslikken en het eten eruit filteren. Goudvissen grondelen ook, maar slikken alleen voedsel in.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

amber98 schreef:Grondelen is in mijn ogen door de bodem wroeten opzoek naar voedsel en niet de bodem inslikken en het eten eruit filteren. Goudvissen grondelen ook, maar slikken alleen voedsel in.
wil er geen eindeloze discussie van maken, maar grondelen doen meer dieren dan alleen vissen ook eenden bv eigenlijk is het zeven in de bek van zand,water enz op eetbare deeltjes.
alle dieren hebben de bedoeling alleen voedsel in te slikken, maar ja zeekomkommers denken daar dan weer anders over :)
onbedoeld krijgen corrys en goudvissen natuurlijk zanddeeltjes binnen, alle vissen doen dat en dan hebben ze ook nodig voor hun spijs vertering.
Het zand schuurt de celwanden van de planten delen stuk zodat ze ze kunnen verteren.
dat is ook waarom zand beter is, het scheiden van voedsel en grind is alleen maar makkelijker.
in beide grondelen ze :P

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:
amber98 schreef:Grondelen is in mijn ogen door de bodem wroeten opzoek naar voedsel en niet de bodem inslikken en het eten eruit filteren. Goudvissen grondelen ook, maar slikken alleen voedsel in.
wil er geen eindeloze discussie van maken, maar grondelen doen meer dieren dan alleen vissen ook eenden bv eigenlijk is het zeven in de bek van zand,water enz op eetbare deeltjes.
alle dieren hebben de bedoeling alleen voedsel in te slikken, maar ja zeekomkommers denken daar dan weer anders over :)
onbedoeld krijgen corrys en goudvissen natuurlijk zanddeeltjes binnen, alle vissen doen dat en dan hebben ze ook nodig voor hun spijs vertering.
Het zand schuurt de celwanden van de planten delen stuk zodat ze ze kunnen verteren.
dat is ook waarom zand beter is, het scheiden van voedsel en grind is alleen maar makkelijker.
in beide grondelen ze :P
Aha! Dus mijn hond grondeld ook :lachen:

Waterman90
0-200
0-200

Bericht door Waterman90 »

sommige mensen ook hoor linda :p

Tim Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid