Beste lezer,
Ik heb net een account aangemaakt op dit forum omdat ik helemaal niks kan terugvinden hierover op het internet. Zojuist hebben we een tweetal discussvissen gekocht voor ons aquarium (een 800liter aquarium). Na de gewenning hebben we ze losgelaten waarna ze direct werden aangevallen door ons trio Black Molly's. Als een gek begon het drietal de discusvissen te pikken en ze wilden ze niet met rust laten. Uit voorzorg de Black Molly's maar apart gestopt, maar vind het toch best wel sneu.
Het betreft een 800liter aquarium met daarin een 25-tal tetra's, 2 chinese algenetertjes, 3 skeletvissen, 1 garnaal, 2 kikkertjes, 1 l-nummer algeneter die zich nooit laat zien, 3 black molly's (de aggresievelingen) en 3 gouden molly's (die weer helemaal niets doen), 1 kempvis, 1 residente discusvis en dus de 2 nieuwe discusvissen.
Is dit normaal gedrag van de Molly's? Het is me sowieso al opgevallen in het verleden dat ze optreden als DE dominante vissen in het aquarium, maar zulk agressief gedrag had ik nog niet van ze gezien. Ik begin me zelfs af te vragen of de Molly's in het verleden niet hebben gezorgd voor de dood van 2 discusvissen nu ik ze zo heb bezig gezien (de residente discusvis zat niet voor niets uiteindelijk alleen). Is er iets dat ik kan doen? Nu wordt me hier gezegd: gewoon door de wc spoelen, maar dat krijg ik niet over mijn hart. Als er niets aan te doen is breng ik de Molly's liever terug naar de dierenzaak waar ik ze gekocht heb, maar zou niet weten of ze die gaan accepteren.
Sorry dat ik jullie forum zo direct met een vraag betreed, maar ik wist even nie meer zo snel wat te doen. Bedankt voor het lezen en eventuele antwoorden iig.
Black Molly's vallen nieuwe discusvissen aan
-
AquaMartin
- 400-600

Re: Black Molly's vallen nieuwe discusvissen aan
Hoi liberque,
Allereerst: hartstikke welkom op dit forum, hopelijk kan je hier een antwoord vinden op je vragen!
Wat vervelend dat je discussen meteen worden aangevallen en dat je molly's zo agressief zijn zeg. Ik heb zelf totaal geen ervaringen met deze vissen dus ik kan je hier helaas niet mee helpen.
Ik hoop oprecht dat je de molly's niet door de toilet gaat spoelen (en ik vraag me af wie dat zou adviseren!!), dat zou wel erg sneu zijn voor de dieren. Als je er graag vanaf wilt: kan je ze niet kwijt bij een lfs?
Ik hoop dat iemand op dit forum je verder kan helpen dan ik kan met de molly's/discussen
Allereerst: hartstikke welkom op dit forum, hopelijk kan je hier een antwoord vinden op je vragen!
Wat vervelend dat je discussen meteen worden aangevallen en dat je molly's zo agressief zijn zeg. Ik heb zelf totaal geen ervaringen met deze vissen dus ik kan je hier helaas niet mee helpen.
Ik hoop oprecht dat je de molly's niet door de toilet gaat spoelen (en ik vraag me af wie dat zou adviseren!!), dat zou wel erg sneu zijn voor de dieren. Als je er graag vanaf wilt: kan je ze niet kwijt bij een lfs?
Ik hoop dat iemand op dit forum je verder kan helpen dan ik kan met de molly's/discussen
Bedankt voor je reactie Aquamartin,
Ik heb de Molly's een nacht in een andere bak gestopt zodat de discusvissen tijd hadden om "gewend" te raken aan hun nieuwe omgeving. De volgende dag de Molly's terug bij de discusvissen gezet en ze gingen er gelijk weer op af.. alleen.. de discusvissen lieten het nu niet meer toe dat de Molly's hapten en draaiden zich nu resoluut om. Een paar minuten later lieten ze elkaar met rust en tot nu toe lijkt het vredig in de bak en doen de Molly's wat ze altijd doen: enkel elkaar lastig vallen. Zeer drukke vissen naar mijn mening die volgens mij alleen maar op sex uit zijn, maar goed.. Ik zie het een tijdje aan en hou ze goed in de gaten.
Wat betreft het doorspoelen ben ik blij om te horen dat ik niet de enige ben die het zielig vind voor de beestjes. Als er bij mij een vis doodgaat dan ben ik gewoon een hele dag chagrijnig, maar volgens mijn omgeving ben ik maar een watje. Je wilt niet weten hoe vaak ik voor gek uitgemaakt word als ik mijn kempvis toespreek met mijn vinger tegen het glas. Ik had ergens gelezen dat je er tegen moet praten en dat die je dan herkent... maar iedereen om me heen zegt dat ik teveel emoties in die beestjes leg... maar goed that's me...
Iig harstikke bedankt voor je reactie en als er zich nog wat afspeelt geef ik nog wel een vervolgverhaal.
Ik heb de Molly's een nacht in een andere bak gestopt zodat de discusvissen tijd hadden om "gewend" te raken aan hun nieuwe omgeving. De volgende dag de Molly's terug bij de discusvissen gezet en ze gingen er gelijk weer op af.. alleen.. de discusvissen lieten het nu niet meer toe dat de Molly's hapten en draaiden zich nu resoluut om. Een paar minuten later lieten ze elkaar met rust en tot nu toe lijkt het vredig in de bak en doen de Molly's wat ze altijd doen: enkel elkaar lastig vallen. Zeer drukke vissen naar mijn mening die volgens mij alleen maar op sex uit zijn, maar goed.. Ik zie het een tijdje aan en hou ze goed in de gaten.
Wat betreft het doorspoelen ben ik blij om te horen dat ik niet de enige ben die het zielig vind voor de beestjes. Als er bij mij een vis doodgaat dan ben ik gewoon een hele dag chagrijnig, maar volgens mijn omgeving ben ik maar een watje. Je wilt niet weten hoe vaak ik voor gek uitgemaakt word als ik mijn kempvis toespreek met mijn vinger tegen het glas. Ik had ergens gelezen dat je er tegen moet praten en dat die je dan herkent... maar iedereen om me heen zegt dat ik teveel emoties in die beestjes leg... maar goed that's me...
Iig harstikke bedankt voor je reactie en als er zich nog wat afspeelt geef ik nog wel een vervolgverhaal.
Te veel emotie in de vissen? Dat bestaat niet...Ik praat tegen al mijn vissen (niet de hele dag hoor!) dus dan ben ik ook gek 
Molly's zijn inderdaad erg actieve groepsdieren, maar dat ze zo maar discussen durven aan te vallen heb ik nog nooit van gehoord.
Je hebt een behoorlijk groot bak, dus daarom is deze situatie juist nog meer verbazend.
Mag ik je even vragen wat de parameters van je water zijn? Want je hebt voornamelijk zachtwatervissen (discussen, meeste tetra's, betta's), maar molly's hebben toch liever harder water, ook al doen ze eigenlijk nooit moeilijk.
Ik zie twee mogelijkheden om dit probleem op te lossen:
1. Risico nemen en de groep molly's groter maken, om te zorgen dat ze meer op elkaar focussen. Pas op, het kan het erger maken.
2. Molly's verhuizen. Ben blij, dat jij de wc ook niet als een optie ziet! Sommige mensen
Praat maar in ieder geval lekker verder met je visjes.
Mag ik je even vragen wat de parameters van je water zijn? Want je hebt voornamelijk zachtwatervissen (discussen, meeste tetra's, betta's), maar molly's hebben toch liever harder water, ook al doen ze eigenlijk nooit moeilijk.
Ik zie twee mogelijkheden om dit probleem op te lossen:
1. Risico nemen en de groep molly's groter maken, om te zorgen dat ze meer op elkaar focussen. Pas op, het kan het erger maken.
2. Molly's verhuizen. Ben blij, dat jij de wc ook niet als een optie ziet! Sommige mensen
Praat maar in ieder geval lekker verder met je visjes.
-
amber98
- Lid toezichthoudersteam

Zeker bettas kunnen erg aanhankelijk worden. Heb hier nog niet zo heel erg lang 9 dames en alles schiet weg zodra er iemand voor de bak staat, behalve bij mij (ik voer ze) de betta vrouwen komen met schoonmaken telkens langs mijn hand en eten ook diepvries voer uit mijn handen. Ik vind het ook naar als een vis overlijdt, het blijft een beestje met een leven. Af en toe moet ik een vis helpen met overlijden, omdat ik zo een hele lijdensweg bespaar. Vind ik al erg genoeg laat staan een gezonde vis.
je kan eigenlijk als je discusvissen wil beter meer dan 6 pakken en er een speciaal discusaquarium van maken (met een school tetras die erbij passen) als je er 2 houdt, is dat eigenlijk alleen maar geschikt wanneer het een uitzichzelf gevormd koppel is. Anders krijg je hier later ook problemen mee.
molly's willen sowieso graag wat zeezout toegevoegd aan het water. De combinatie is dus sowieso niet zo geschikt.
je kan eigenlijk als je discusvissen wil beter meer dan 6 pakken en er een speciaal discusaquarium van maken (met een school tetras die erbij passen) als je er 2 houdt, is dat eigenlijk alleen maar geschikt wanneer het een uitzichzelf gevormd koppel is. Anders krijg je hier later ook problemen mee.
-
AquaMartin
- 400-600

Fijn dat de rust vandaag weer is teruggekeerd, hopelijk blijft het zo! 
Haha, ook ik praat wel eens tegen de vissen hoor! Het zal wel onderdeel van de hobby zijn denk ik
Ik vind het vreselijk als mensen vissen door de wc spoelen omdat ik het idee heb dat ze dan een hele langzame dood hebben. Als ze dan toch 'geholpen' moeten worden zou ik er een andere manier voor zoeken. Gelukkig heb ik hier nog geen ervaring mee
Haha, ook ik praat wel eens tegen de vissen hoor! Het zal wel onderdeel van de hobby zijn denk ik
Ik vind het vreselijk als mensen vissen door de wc spoelen omdat ik het idee heb dat ze dan een hele langzame dood hebben. Als ze dan toch 'geholpen' moeten worden zou ik er een andere manier voor zoeken. Gelukkig heb ik hier nog geen ervaring mee