Marvis schreef:Het gekke is dat het water hier in de haarlemmermeer best hard is (8,4) en dat de zebra slak en olifantslak allebij gewoon mooie huisjes hebben. Nog steeds ligt het stukje kettlebone daar waar ik hem heb neergelegd. Niet aangeraakt door de appelslak. Die kroop er heel brutaal gewoon overheen. De kleine puntslakken lijken de kettlebone juist weer wel te waarderen maar dat is juist ongewenst.
Misschien ga ik met brocolli experimenteren aangezien dat bovengemiddeld calcium bevat.
Ik baal er wel echt enorm van. Want het ziet er niet uit en het zou zomaar kunnen dat de slak er zelf ook last van heeft.
Sorry kom dit topic pas wat laat tegen.
ik neem aan dat je 8.4 pH hebt, dat zegt maar beperkt iets over beschikbaar calcium en magnesium, op zich hoeft je slak geen kalk te eten als het maar beschikbaar is in het water dus zorg voor een goed KH hou je magnesium rond de 10 PPM en je calcium rond de 30 PPM, dat is ook beter voor je planten.
voor de slak is het nu te laat helaas, maar over het algemeen zitten veel bakken te laag op calcium en magnesium, omdat mensen denken dat dat in de natuur zo is dus is dat het beste, dat is voor de meeste planten zeker niet waar.