welke filter

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

welke filter

Bericht door Divano »

Hallo,
Ik heb een Karlie Flamingo Aquarium,, van 18L.
Ik heb die aquarium al bijna 3 maand.
Nu zat bij die aquarium ne filter bij
(efficiente filter met circulatiepomp.
voor de circulatie en stapfiltratie
mechanisch, biologisch, chemisch).
Nu komt er op het water, een witte waas.
Ik had er een foto van genomen en ermee naar de winkel geweest.
ze zeiden dat de filter, niet meer goed circuleerd.
De filter word grondig en goed uitgekuist.
Heeft iemand een idee, of het werkelijk van de filter komt,
of dat het van mijn vissen zijn. (enkel Betta vissen)
Iemand dat een goeie filter weet, voor mijn aquarium en mijn Betta/Vuurgarnalen.
(aankleding van foto, niet inbegrepen)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Re: welke filter

Bericht door stylz »

wat je op het water hebt drijven is een kaamlaag, dat is een stukje vervuiling, eiwitten vetten enz.

je filter gaat dat niet weg halen simpel omdat het niet het filter in gaat, je kan het weg krijgen met een skimmer, eheim verkoopt er een of het water oppervlak turbulent maken, maar dat kost je weer CO2.

ik weet niet hoe je filter in elkaar zit maar even het volgende mechanische filtratie betekend elke 24 uur dat pakket vervangen anders wordt het bio filtratie.
chemisch zal wel aktive kool zijn die is na 24 uur uitgewerkt en wordt dan biologisch, je hebt dus een biologisch filter.
je filter goed uitkuisen is niet goed om te doen, je dood er je bacterien mee en daarmee doe je meer kwaad dan goed.
wat uitspoelen in lauw water is prima, maar niet te veel.
je hebt 16 liter en enkel betta vissen ? hoeveel heb je er dan want voor 1 betta is dit al klein.

Je kaam laag komt dus niet van je filter, je filter kan je met stroming wel helpen de laag te breken waardoor het wel je filter in verdwijnt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Een kaamlaag kan ook ontstaan doordat planten te weinig voedingsstoffen krijgen. Geef je iets van plantenvoeding?
De kaamlaag kan, mits niet te dik (want dan kan er geen goede gaswisseling plaatsvinden tussen water en lucht), geen kwaad. Maar er is altijd een oorzaak voor en die moet gevonden worden. Een skimmer haalt de kaamlaag wel weg, m aar niet de oorzaak ervan.
Lees de tekst van deze link maar eens door :)
http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De oorzaak van een kaamlaag, mist normale opbouw plaats vind hoef je niet perse te vinden, dan is het net of er iets ernstig mis is, een kaamloog is een volkomen natuurlijk iets.

In elke aquarium vind opbouw van afvalstoffen plaats, de meest vettige afvalstoffen gaan makkelijk drijven en komen dan vaak niet meer in je filter.

zelfs met de best groeiende planten, voldoende sporenelementen en goed onderhoud voorkom je geen kaamlaag.

planten produceren nu eenmaal vettigheid, voer bevat vetten en eiwitten enz enz.

Je kan de opbouw eenvoudig niet stoppen, wat wel belangrijk is te herkennen als het meer dan normaal is, dan moet je wel iets doen.
een skimmer haalt idd de oorzaak niet weg, maar de oorzaak van een normale kaamlaag is het feit dat er leven in je aquarium zit :) die wil je niet weg halen.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:De oorzaak van een kaamlaag, mist normale opbouw plaats vind hoef je niet perse te vinden, dan is het net of er iets ernstig mis is, een kaamloog is een volkomen natuurlijk iets.

In elke aquarium vind opbouw van afvalstoffen plaats, de meest vettige afvalstoffen gaan makkelijk drijven en komen dan vaak niet meer in je filter.

zelfs met de best groeiende planten, voldoende sporenelementen en goed onderhoud voorkom je geen kaamlaag.

planten produceren nu eenmaal vettigheid, voer bevat vetten en eiwitten enz enz.

Je kan de opbouw eenvoudig niet stoppen, wat wel belangrijk is te herkennen als het meer dan normaal is, dan moet je wel iets doen.
een skimmer haalt idd de oorzaak niet weg, maar de oorzaak van een normale kaamlaag is het feit dat er leven in je aquarium zit :) die wil je niet weg halen.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens Stylz...Je zelf altijd dat planten voldoende voedingsstoffen moeten hebben omdat ze anders groeiachterstanden krijgen en suikers en eiwitten gaan lekken. Maar als dit zich uit in een kaamlaag dan is het niet erg? :P
Een kaamlaag wordt veroorzaakt door afgestorven bacteriën door een filter wat te lang heeft uitgestaan, plantenresten die lekker liggen te rotten of planten die eiwitten gaan lekken. dat betekend dat er iets niet goed is, het aquarium is niet stabiel, en dat moet opgelost worden. In het geval van het filter dat te lang heeft stilgestaan lost zich dat zelf op naarmate de bacteriecultuur zicht hersteld heeft. Plantenresten kun je handmatig verwijderen (kijk dit iedere week tijdens het onderhoud na) maar planten die eiwitten ed gaan lekken lost zich niet vanzelf op...
Ik heb ook een plantenbak (zonder EI tegenwoordig). Ik heb geen skimmer, en ook geen kaamlaag. ;)
Ik blijf erbij dat een kaamlaag een oorzaak heeft en moet worden opgelost..
Zorg voor een goed draaiend filter. Maak het niet te vaak te schoon, zo verwijder je continue de bacteriën die je juist nodig hebt in je aquarium.
Zorg voor een goede plantenvoeding/licht verhouding. Hoe meer licht hoe meer plantenvoeding je planten nodig hebben. (daar bedoel ik mee de lichtintensiteit en niet hoelang de lampen branden)
Verwijder op tijd plantenresten.
Ververs wekelijks ongeveer 30% van het water.
Zorg voor goede oppervlakte beweging.
Voer niet teveel.
Een opstartende bak heeft in het begin bijna altijd last van een kaamlaag.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Je hoeft het ook niet helemaal met me eens te zijn Linda en het mooie in aquariumland is dat er altijd wel weer uitzonderingen zijn.
Planten lekken suikers als ze onvoldoende voedings stoffen krijgen dat zeg ik idd steeds, alles wat je daarna zegt ben ik het niet mee eens :P
Eiwitten lekken dat heb je mij nooit horen zeggen :) ik zeg ook niet dat het goed is dat planten suikers lekken want dat geeft algen.
ik heb gezegd dat een kaamlaag normaal is en het gevolg is van biologische processen, pas als je een ergere aangroei van kaam krijgt moet je iets gaan doen.
Want dan pas is er ook iets mis, ook in jou bakje zonder kaamlaag heb je er een, maar normaal zie je dat niet, ik heb het als ik mn overloop uitzet na een paar uur ook heel licht, nix aan de hand.
Ik ben het niet met je eens als je stelt een kaamlaag heeft een oorzaak en moet worden opgelost, wat je verder beschrijft is gewoon onderhoud, doe je dat niet merk ja aan je kaamlaag dat je meer je best moet doen :)

Maar wil mensen geen angst aan praten voor wat kaamvorming.

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Ik had in mijn 1mtr bak ook een kaamlaag in het begin ,die heb ik weggehaald met keukenpapier een paar keer een vel op het oppervlak gelegd en de kaamlaag was weg .

Maar dit is natuurlijk middel om er even snel vanaf te zijn.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

keuken papier werkt het is gewoon vettigheid die vrijkomt bij de biologische processen in je aquarium, als keukenpapier ergens goed in is dan is het het opnemen van vettigheid :)

Dat er vettigheid ontstaan kan je eigenlijk niet voorkomen, goed onderhoud helpt enz maar dan praat je over meer dan de normale productie.
Vissen hebben voer, scheiden vetten uit, bacterien net zo,planten resten enz, goed groeiende planten kunnen dat niet allemaal voorkomen.
Daarnaast wil je je oppervlak ook weer niet turbulent hebben want dat kost je CO2, je aanzuig van je filter zit meestal laag, het vet komt daar gewoon niet.
dus wat er aan eiwitten en vuil op je oppervlak komt blijft daar vaak drijven en bouwt op dat kan je met keuken papier oplossen maar ook met een skimmertje.

Afbeelding

Daarmee haal je de laag van je oppervlak af en komt hij opnieuw in de kringloop van je filter, ik vind dat geen Symptoombestrijding zoals Linda stelt, dan kan je een filter net zo goed Symptoombestrijding noemen :)
Je speelt in op organische processen die er nu eenmaal zijn :P

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

Bericht door Divano »

Linda schreef:Een kaamlaag kan ook ontstaan doordat planten te weinig voedingsstoffen krijgen. Geef je iets van plantenvoeding?
De kaamlaag kan, mits niet te dik (want dan kan er geen goede gaswisseling plaatsvinden tussen water en lucht), geen kwaad. Maar er is altijd een oorzaak voor en die moet gevonden worden. Een skimmer haalt de kaamlaag wel weg, m aar niet de oorzaak ervan.
Lees de tekst van deze link maar eens door :)
http://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium
Bedankt,, aan de planten zal het zeker niet liggen.
Ik geef een speciaal middel voor mijn planten.
Mercii voor de link

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

Bericht door Divano »

stylz schreef:De oorzaak van een kaamlaag, mist normale opbouw plaats vind hoef je niet perse te vinden, dan is het net of er iets ernstig mis is, een kaamloog is een volkomen natuurlijk iets.

Bedankt,, dus het is eigenlijk dood normaal?
Is dan het beste dat ik het,, met iets bepaald weghaal?
of moet je er gewoon niets aandoen.
(Daar zit Betta visje in,, aangezien mijn vorig onderwerp zoals je wel weet)

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

Bericht door Divano »

stylz schreef:keuken papier werkt het is gewoon vettigheid die vrijkomt bij de biologische processen in je aquarium, als keukenpapier ergens goed in is dan is het het opnemen van vettigheid :)

Dat er vettigheid ontstaan kan je eigenlijk niet voorkomen, goed onderhoud helpt enz maar dan praat je over meer dan de normale productie.
Vissen hebben voer, scheiden vetten uit, bacterien net zo,planten resten enz, goed groeiende planten kunnen dat niet allemaal voorkomen.
Daarnaast wil je je oppervlak ook weer niet turbulent hebben want dat kost je CO2, je aanzuig van je filter zit meestal laag, het vet komt daar gewoon niet.
dus wat er aan eiwitten en vuil op je oppervlak komt blijft daar vaak drijven en bouwt op dat kan je met keuken papier oplossen maar ook met een skimmertje.

Afbeelding

Daarmee haal je de laag van je oppervlak af en komt hij opnieuw in de kringloop van je filter, ik vind dat geen Symptoombestrijding zoals Linda stelt, dan kan je een filter net zo goed Symptoombestrijding noemen :)
Je speelt in op organische processen die er nu eenmaal zijn :P
Bedankt,, dus het beste is dan voor te kijken voor een skimmer?
of is het beter een andere filter?
word het opgevolst met een andere filter? of krijg ik dan gewoon hetzelfde en is het beter gewoon een skimmer aanschaffen?

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

Bericht door Divano »

Hier even foto,, van filter.
Afbeelding
Afbeelding

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Het is niet mijn soort filter materiaal, zeoliet en aktivekool, zou ik beide niet gebruiken in een normaal planten aquarium, wel goed voor de verkoop want je blijft vermoedelijk cassetes kopen.
Ik denk dat je schrikt van wat dit filter per jaar kost.
De instroom zoals op het plaatje is niet handig dan strip je CO2 ik zou het filter lager plaatsten.

kan zijn dat dit filter juist je probleem veroorzaakt, het grootste deel is aktief filter materiaal, zeoliet en aktieve kool, beide zullen erg snel uit gewerkt zijn en dan heb je nog maar weinig filter capaciteit over, tenzij je dagelijks je cassete verwisseld, wat ik begrijp is de spons vrij grof in de beschrijving staat vangt grove stukken af, dus minimale biowerking want je hebt geen oppervlak.
Ik zou de hele inhoud vervangen door filterspons middel en het een lange standtijd geven, dus niet steeds grondig kuisen :)

Onderwerp auteur
Divano
0-200
0-200

Bericht door Divano »

stylz schreef:Het is niet mijn soort filter materiaal, zeoliet en aktivekool, zou ik beide niet gebruiken in een normaal planten aquarium, wel goed voor de verkoop want je blijft vermoedelijk cassetes kopen.
Ik denk dat je schrikt van wat dit filter per jaar kost.
De instroom zoals op het plaatje is niet handig dan strip je CO2 ik zou het filter lager plaatsten.

kan zijn dat dit filter juist je probleem veroorzaakt, het grootste deel is aktief filter materiaal, zeoliet en aktieve kool, beide zullen erg snel uit gewerkt zijn en dan heb je nog maar weinig filter capaciteit over, tenzij je dagelijks je cassete verwisseld, wat ik begrijp is de spons vrij grof in de beschrijving staat vangt grove stukken af, dus minimale biowerking want je hebt geen oppervlak.
Ik zou de hele inhoud vervangen door filterspons middel en het een lange standtijd geven, dus niet steeds grondig kuisen :)
Het is ook de eerste keer met zoon filter.
Die zat bij de Aquarium bij.
Nu heb ik al wat cassete liggen en kwa prijs valt het allemaal goed mee.
Als ik de cassete verwissel heb ik geen probleem.
Na 1 maand en/of iets meer,, begin ik er pas last van te krijgen
en dan krijg ik zo een witte waas.
Wss omdat ik het dan moet vervangen ofz.
Dat kan ik idd doen,, hele inhoud vervangen door filterspons.
Hopelijk word het probleem dan opgelost.
Dus gewoon het beste filterspons.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Wat je nu gebruikt zijn aktive filter media, die zijn vrij snel uitgewerkt, op zich zijn ze zo lang ze werken prima, maar dat is vaak maar een korte periode.
Zo maar over gaan is een risico, ik weet niet of dan je filter capaciteit nog genoeg is, ik neem aan dat er een reden is dat ze kunstgrepen gebruiken :P
Als je de prijs geen probleem vind kan je blijven wisselen, maar je periode klopt ergens niet, kool en zeoliet gaan geen maand mee.