Visbestand Ferplast Dubai 100

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Theoz
0-200
0-200

Visbestand Ferplast Dubai 100

Bericht door Theoz »

Beste Aquarianen,

Een aantal jaar geleden was ik ook actief op dit forum, daarna een redelijke poos niet actief geweest, lees als geen posts geplaatst. Nu heb ik sinds lange tijd weer eens echt tijd om met mijn hobby bezig te gaan en is mijn visbestand door het afstudeertraject van mijn opleiding aardig geslonken. Het huidige visbestand bestaat uit:

1x Hemigrammus bleheri (roodkopzalm)
1x Corydoras arcuatus (of Adolfoi)
2x Hemigrammus ocellifer (Lantaarndrager)
2x Gymnocorymbus ternetzi (Zwarte Tetra)
2 prachtige L-Nummers onder de naam Acanthicus Adonis.
Daarnaast zijn er nog een aantal jonge appelslakken in het aquarium te vinden.

Ik ben op zoek naar een aantal uitdagende (hoofd)vissen om het aquarium weer interessant te maken. Mijn moeder hoopt op een aantal discusvissen, maar ik weet niet of dit verstandig is, gezien de afmetingen van het aquarium (101x41x53, 190L).

Mijn vraag aan u, als lezers van dit bericht, wat zijn leuke (hoofd)vissen om het aquarium weer op te laten bloeien? Daarnaast zou ik graag meer meningen willen over de discus, gezien de verkoopster van de dierenspeciaalzaak er geen problemen in zag.

Onderstaand vind u een foto van het aquarium, in zijn huidige staat. Ik ben van plan om morgen een aantal (middelhoge) planten aan te schaffen, zodat de achterwand mooi gevuld wordt.
Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Visbestand Ferplast Dubai 100

Bericht door Linda »

Hé leuk dat je er weer bent en weer tijd hebt voor je hobby :duim:

Ik heb zelf geen ervaring met discussen maar jouw bak lijkt mij er te klein voor. Plus dat het niet de makkelijkste vissen zijn die wel wat kennis vereisen.
Je zou als hoofdvis kunnen kijken naar de goerami's of dwergcichliden. Beide zijn vaak in harems goed te houden.
Ik vind zelf de diamantgoerami en de diklipgoerami (Labiosa) erg mooi (de laatste niet verwarren met de gestreepte, Fasciata deze is agressiever) Een speciaalbak met chocoladegoerami's is misschien ook leuk.
Nannacara Anomala's kunnen ook in jouw bak. Zijn vrij vriendelijke cichliden en erg mooi. Alleen de dame is agressief wanneer ze een nest heeft.
Ga je je scholen weer uitbreiden of ga je die tzt vervangen?
Dit kun je dan beter aanpassen aan je hoofdvis wanneer je deze hebt gekozen (maar dat had je misschien zelf ook al bedacht :P )

Roy H
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Roy H »

Welcome back :D

Je zei uitdagend? Mss is dit iets?

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/it ... dijsvissen
Greetings...

Onderwerp auteur
Theoz
0-200
0-200

Bericht door Theoz »

Bedankt Roy en Linda!

Ik heb al eens eerder goerami's gehouden gehouden, volgens mij waren het diamant goerami's. Ondanks dat het hele mooie vissen zijn, vond ik toentertijd dat ze zich heel erg beperkten tot een klein gedeelte van het aquarium, vaak ook nog buiten het zichtveld.

Cichliden vind ik ook leuke vissen, had ik zelf ook al aan gedacht. Misschien ook een leuk opstapje naar een later discusaquarium, welke ik in de toekomst toch echt hoop aan te schaffen. Maar ik lees verder dat ook (dwerg)cichliden zich erg beperken tot een bepaald deel van het aquarium, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ben van plan mijn school Corydora's Arcuatus weer aan te vullen tot 6-8 stuks. De Bleheri, Ocellifer en de Ternetzi wil ik laten zitten, maar aanvullen met een nieuwe impuls voor boven/midden van het aquarium. De verkoper wees de Puntius Denisonii aan, maar na mij ingelezen te hebben in de soort (wordt met uitsterven bedreigd) en heeft eigenlijk een aquarium van 1.20 nodig, ben ik er niet zo zeker van. Al vond ik het wel een leuke actieve zwemmer, waaraan ik persoonlijk veel plezier beleef, weet iemand een mooie en actieve midden/boven bewoner?

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Zowel mijn goerami's als mijn cichliden maken gebruik van de volledige meter. Al zitten de cichliden wel wat minder bovenin. Momenteel heb ik diklipgoerami's en die zijn best actief :mrgreen:
Ze staan soms zelfs ondersteboven in het gras haha!
Prachtgoerami's misschien?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Voor een mooie groep discussen moet je eerder rond de 150cm denken. Zou het dus inderdaad bij de kleinere soortjes houden. ;)