Uitstroom (nog een discussie)

Plaats reactie

Onderwerp auteur
axelp
0-200
0-200

Uitstroom (nog een discussie)

Bericht door axelp »

Ik weet dat hier al meerdere malen gesproken is over de plaatsing van de uitstroom in t aquarium. Ik zelf heb links de uitstroom met een spraybar zitten en rechts de instroom (bij de bodem met een korfje). Nu houd het mijn aquarium goed schoon, planten groeien ook als kool maar ik heb last van grote stengel planten welke vrij hevig mee bewegen met de stroming.

Nu heb ik m'n spraybar al iets naar beneden geplaatst (zit nu 5cm onder water oppervlak) met een verleng stukje en naar boven gericht zodat de oppervlakte nog steeds beweegt. Maar m'n planten bewegen nog steeds (wel wat minder). Ik ben toen eens gaan zoeken hoe andere dit doen, ik las dat sommige mensen de spraybar vervangen door een uitlaat stukje en die dan van achter schuin naar het voorraam richten.

Ik vroeg me af wat dat doet voor de filtering van het aquarium, hoe jullie omgaan met bewegende klanten en als je voor zo'n set-up kiest mis je toch ook beweging van het oppervlakte water wat voor verminderde zuurstof opname zorgt? Kortom ik ben nieuwsgierig hoe jullie dit in je bak regelen. Alvast bedankt voor jullie reactie (en hulp) :)

ruuduitdegraaf
0-200
0-200

Re: Uitstroom (nog een discussie)

Bericht door ruuduitdegraaf »

Om het beter te begrijpen: waarom is het een probleem dat de planten bewegen?
gr. Ruud

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

je water oppervlak moet niet volledig stil staan maar wat stromen, heel rustig, planten zullen vast wel wat bewegen, tenzij ze in een soort orkaan staan is dat prima, dat zorgt dat de voedingsstoffen ook langs stromen en de plant die kan gebruiken.
Ik zou een de aanschaf van een lilypipe overwegen.
Afbeelding

de beste stroming krijg je door instroom en je aanzuig van je pomp aan een kant te zetten, je krijgt dan een stroming die rond draait, met jou opstelling heb je onder je instroom vrijwel geen stroming.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Starter72
0-200
0-200

Bericht door Starter72 »

Dat probleem had ik in het begin ook.
Je kan de uitstroom iets knijpen zodat je een minder sterke stroming krijgt en de planten er minder last van hebben.

Beter is om die spraybar over de lengte van de achterwand te maken. Op die manier is de stromings ´weg´ korter.
Ook is de oppervlakte veel gelijkmatiger in beweging.