Schrikkerige vissen
Re: Schrikkerige vissen
Net mijn waterwaardes weer gecontroleerd.
Nh3: 1.5mg/l
No2: 0,2
No3: 12,5mg/l
Zijn weer vrij hoog en heb gister 30% van mijn water ververst.
Heb dit gemeten na 2x voeren.
Lijkt mij niet dat dit alleen van het voeren kan zijn.
Is het slim om gewoon van die bactozym in mijn bak te gooien of heeft dit geen nut?
Of is er wat anders wat ik er aan kan doen?
Het hout ligt er nog steeds uit.
En als ik mijn hout wil koken hoelang moet ik dit dan koken voordat de zo genaamde bacterien binnen dood zijn?
Is het slim om gewoon van die bactozym in mijn bak te gooien of heeft dit geen nut?
En als ik mijn hout wil koken hoelang moet ik dit dan koken voordat de zo genaamde bacterien binnen dood zijn?
1x Juwel Vision 450. Discusbak.
Als je het hout uitkookt is het voldoende om dit 10 minuten te laten koken, maar dan ook echt met kokend water.Niels schreef:Is het slim om gewoon van die bactozym in mijn bak te gooien of heeft dit geen nut?
Het gaat er daarbij niet om de bacterien af te doden, maar de schimmel (Fungi)
Kienhout wat te groot is kun je gewoon doorzagen, (schuinsverband) en daarna weer aan elkaar maken.
Hoe, dat laat ik over aan de eigen inventiviteit van de aquariaan, maar er zijn vele manieren denkbaar.
Herman
-
jari4now
Nh3 kan komen door je diepvries voer.....spoel je dat na het ontdooien wel uit???Niels schreef:Net mijn waterwaardes weer gecontroleerd.
Nitraat is niet zo slecht hoor
Ik spoel mijn diepvries voer altijd na met kraanwater als het in een theezeef zit.
Dit is mij verteld bij de persoon die het verkocht aan mij.
Dit is mij verteld bij de persoon die het verkocht aan mij.
Vanavond mijn waardes van mijn bak gemten.
PH: 6,5 - 7
KH: 7
GH: 9
NO2:0.3
No3:12.5
NH3:2.5
PO4:0.25
Hier werd ik niet vrolijk van.
Mijn water blijft slecht ondanks dat ik mijn vissen niet veel te eten geef.
Is er iets wat ik kan doen om het te verbeteren behalve mijn water te verversen?
Is het toevoegen van bactozym een oplossing?
Meteen water ververst, van de 450l bruto zo'n 200l ververst.
De waardes gemeten na verversing.
PH: 7
GH: 8
NO2: 0.1 - 0,2
NO3: 0 - 12.5
NH3: 1.5
Lijkt mij dat het nog niet helemaal goed zit.
Of is het beter om een dag te wachten en dan nog een keer te meten?
En kijken wat dan de uitkomst is.
PH: 6,5 - 7
KH: 7
GH: 9
NO2:0.3
No3:12.5
NH3:2.5
PO4:0.25
Hier werd ik niet vrolijk van.
Mijn water blijft slecht ondanks dat ik mijn vissen niet veel te eten geef.
Is er iets wat ik kan doen om het te verbeteren behalve mijn water te verversen?
Is het toevoegen van bactozym een oplossing?
Meteen water ververst, van de 450l bruto zo'n 200l ververst.
De waardes gemeten na verversing.
PH: 7
GH: 8
NO2: 0.1 - 0,2
NO3: 0 - 12.5
NH3: 1.5
Lijkt mij dat het nog niet helemaal goed zit.
Of is het beter om een dag te wachten en dan nog een keer te meten?
En kijken wat dan de uitkomst is.
-
jari4now
Niels voorlopig ff om de 2 dagen verversen en kijken of het beter wordt, er is een oorzaak en die moet gevonden worden.
Nou kan het zijn dat het hout nog wat heeft achtergelaten van verkeerde bacterie, maar kan ook iets anders zijn.
Ergens een dode vis of stukken dode plant????
Voer je veel, want dan hebben de vissen ook veel ontlasting en dat zorgt ook voor vervuiling.
Ik voer veel en moet nog steeds 3x per week verversen, anders wordt nitriet ook te hoog, uiteindelijk moet er een goed evenwicht gaan ontstaan.
Nou kan het zijn dat het hout nog wat heeft achtergelaten van verkeerde bacterie, maar kan ook iets anders zijn.
Ergens een dode vis of stukken dode plant????
Voer je veel, want dan hebben de vissen ook veel ontlasting en dat zorgt ook voor vervuiling.
Ik voer veel en moet nog steeds 3x per week verversen, anders wordt nitriet ook te hoog, uiteindelijk moet er een goed evenwicht gaan ontstaan.
Ik ben nog geen dode vis tegen gekomen en probeer zoveel mogelijk dode bladeren en etensresten op te zuigen als ik mijn water ververs.
Het hout is er nu uit maar het water lijkt nog steeds slecht.
Waarschijnlijk heeft het een andere oorzaak.
Misschien het filter wat geen goede bacterie bezit.
Ik voer express wat minder dan je normaal zal doen omdat mijn discussen nog steeds bijna tot niks eten.
Of ze moeten eten als ik net weg ben.
Het hout is er nu uit maar het water lijkt nog steeds slecht.
Waarschijnlijk heeft het een andere oorzaak.
Misschien het filter wat geen goede bacterie bezit.
Ik voer express wat minder dan je normaal zal doen omdat mijn discussen nog steeds bijna tot niks eten.
Of ze moeten eten als ik net weg ben.
Het toevoegen van een bactie preparaat zou ik toch wel toevoegen om de boel op gang te krijgen, moet alleen even opletten dat je het er niet weer uit ververst. De komende dagen even flinke bijven verversen zeker voor wat betreft je nitriet, als dat onder controle is kun je aan de slag met bijv. bactozym van Tetra.
1 van mijn vissen hangt nu met zijn bek richting boven om zo gezegt lucht te happen.
Hij hangt de hele tijd aan het opppervlak maar doet verder niks tenzij ik in de buurt komt dan schiet hij naar beneden.
Is er iets met de vis aan de hand of haalt hij alleen adem via het oppervlak?
Hij hangt de hele tijd aan het opppervlak maar doet verder niks tenzij ik in de buurt komt dan schiet hij naar beneden.
Is er iets met de vis aan de hand of haalt hij alleen adem via het oppervlak?
Hoe hoog is je no2? dat is voorlopig je eerste zorg. Verversen zal je waarschijnlijk moeten doen.
Ik ga nu meteen mijn water verversen maar ik vind het raar want ik heb gister ook al 50% van mijn water ververst.
Meteen maar water wissel gedaan van een 240 liter.
De vissen lijken zich wel beter te voelen meteen want ze zwemmen nu weer door de bak heen.
en ze lijken ook op zoek naar eten te zijn.
Ze schrikken nog wel al ik beweeg maar ze zwemmen gewoon weer terug als ik niet beweeg.
Meteen mijn waardes weer gemeten.
Voor wissel:
No2: 0,1
No3: 12,5
Nh3: 1,5
Na wissel:
NH3: +/- 1
De vissen lijken zich wel beter te voelen meteen want ze zwemmen nu weer door de bak heen.
en ze lijken ook op zoek naar eten te zijn.
Ze schrikken nog wel al ik beweeg maar ze zwemmen gewoon weer terug als ik niet beweeg.
Meteen mijn waardes weer gemeten.
Voor wissel:
Nh3: 1,5
Na wissel:
NH3: +/- 1
-
jari4now
Morgen nog een keer verversen Niels, dan meten en dan moet ook je No 2 en je No 3 omlaag zijn
Heb net mijn vissen nog eten gegeven.
1 van de discusvissen at goed van het voer wat ik ze gaf de rest niet.
Nu viel me ook op dat er eentje was die de andere leek te bijten als ze te ver bij hun schuilplek vandaan gingen, de andere vis ging dan meteen terug.
Is dit nu "de baas" van het hele stel of is dit misschien een mannetje en de ander toevallig een vrouwtje?
Heb trouwens mijn sztukken hout uitgekookt.
Als mijn waardes van de bak goed zijn en ik wacht een week kunnen dan de stukken hout erin of moet ik langer wachten?
Neem aan dat de waardes niet extreem zullen veranderen door het hout of zie ik dat verkeerd.
1 van de discusvissen at goed van het voer wat ik ze gaf de rest niet.
Nu viel me ook op dat er eentje was die de andere leek te bijten als ze te ver bij hun schuilplek vandaan gingen, de andere vis ging dan meteen terug.
Is dit nu "de baas" van het hele stel of is dit misschien een mannetje en de ander toevallig een vrouwtje?
Heb trouwens mijn sztukken hout uitgekookt.
Als mijn waardes van de bak goed zijn en ik wacht een week kunnen dan de stukken hout erin of moet ik langer wachten?
Neem aan dat de waardes niet extreem zullen veranderen door het hout of zie ik dat verkeerd.