Nitraatwaardes, wat klopt nu daadwerkelijk?

Onderwerp auteur
Haida
0-200
0-200

Nitraatwaardes, wat klopt nu daadwerkelijk?

Bericht door Haida »

Zoals ik al eerder beschreven heb, heb ik last van een hoog nitraat gehalte.
Dit is gekomen door verkeerd reinigen van de filters.
Maar dat terzijde.
De hoge nitraat waarde blijft.
Nu ben ik op zoek gegaan naar wat nu de ideale nitraatwaardes zijn om aan te houden.
Ik ging er altijd vanuit dat je tussen de 25-50 mg/L moet zitten.
Maar mijn nieuwe testsetje NO3 van Colombo houdt het weer op 20 mg/L. Of is er een andere merk met flesjes wat ik beter zou kunnen gebruiken, want ik heb zo het idee dat deze nitraat test van Colombo alleen voor zeeaquariums is, of heb ik dat verkeerd? De test heb ik zojuist uitgeprobeerd, maar de verkleuring is 0,0 en dat klopt niet omdat ik weet dat het moet verkleuren vanwege de hoge nitraatwaarde.

Maar nu kom ik op de website van een niet nader te noemen aquariumvereniging onderstaande tabel tegen.

Nitraat :
< 50 mg/l ==> kraanwater.
< 200 mg/l ==> limiet van het aanvaardbare.
> 200 mg/l : verversen.

Ik weet inmiddels dat het niet giftig is voor vissen, maar het bevordert de algengroei en een veel te hoog nitraatgehalte kan weer tot een nitrietpiek komen.
En dat wil ik nu tegengaan, maar wat is de nu de ideaalste lijn die ik aan moet houden om het water met een zo optimaal mogelijke nitraatwaarde te krijgen?
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. (naar Jules Deelder)

stylz
1000+
1000+

Re: Nitraatwaardes, wat klopt nu daadwerkelijk?

Bericht door stylz »

Haida schreef:Zoals ik al eerder beschreven heb, heb ik last van een hoog nitraat gehalte.
Dit is gekomen door verkeerd reinigen van de filters.
Maar dat terzijde.
De hoge nitraat waarde blijft.
Nu ben ik op zoek gegaan naar wat nu de ideale nitraatwaardes zijn om aan te houden.
Ik ging er altijd vanuit dat je tussen de 25-50 mg/L moet zitten.
Maar mijn nieuwe testsetje NO3 van Colombo houdt het weer op 20 mg/L. Of is er een andere merk met flesjes wat ik beter zou kunnen gebruiken, want ik heb zo het idee dat deze nitraat test van Colombo alleen voor zeeaquariums is, of heb ik dat verkeerd? De test heb ik zojuist uitgeprobeerd, maar de verkleuring is 0,0 en dat klopt niet omdat ik weet dat het moet verkleuren vanwege de hoge nitraatwaarde.

Maar nu kom ik op de website van een niet nader te noemen aquariumvereniging onderstaande tabel tegen.

Nitraat :
< 50 mg/l ==> kraanwater.
< 200 mg/l ==> limiet van het aanvaardbare.
> 200 mg/l : verversen.

Ik weet inmiddels dat het niet giftig is voor vissen, maar het bevordert de algengroei en een veel te hoog nitraatgehalte kan weer tot een nitrietpiek komen.
En dat wil ik nu tegengaan, maar wat is de nu de ideaalste lijn die ik aan moet houden om het water met een zo optimaal mogelijke nitraatwaarde te krijgen?
Sorry ik heb even geen kort antwoord.

Maar even met het begin beginnen, je hebt last van hoog nitraat !
Buiten je test waar blijkt dat uit ? ik bedoel waar bestaat het last hebben uit ? als het niets anders is dan een nitraat bepaling die zegt dat je last hebt zonder verdere symtomen heb je in mijn ogen dus geen last, maar vertelt de meetset dat je last hebt.
Ik kan me niet voorstellen dat het verkeerd reinigen van je filters hoog nitraat veroorzaakt, jij hebt daar blijkbaar een theorie over, dus hoor graag hoe dat dat werkt, hoog nitriet kan best maar hoog nitraat kan in mijn ogen niet.
Nitraat moet niet onder de 10 PPM zijn, dan krijg je mogenlijk alg, boven de 50 is nergens voor nodig dus, moet je dan minder gaan toedienen.
Tegen de 200 PPM gaan verversen kan best kloppen, je moet je wel bedenken dat je niet zomaar iets op elke aquarium kan toepassen.
voorbeeld planten bakken hebben te maken met zakkend nitraat, er wordt meer gebruikt dan van nature wordt aangemaakt door je vissen, hier doseer je nitraat tot rond de 30 PPM, chichlide aquaria (aquaria zonder planten) hebben te maken met oplopend nitraat dus moeten verversen.
Pas tegen de 800 PPM wordt nitraat schadelijk, dat het dus geen kwaad kan klopt niet, het kan wel degelijk kwaad.
Je niet nader te noemen aquarium vereniging heeft dus gelijk.

Nu is nitraat niet giftig de concentraties moeten heel hoog zijn wil je er last van krijgen, vergelijk water is ook niet schadelijk drink 10 liter in een keer en je gaat dood.

Nitraat bevorderd de algengroei niet !!!!
een tekort aan nitraat bevorderd de algen groei anders zou mijn bak die altijd op 30 PPM zit alg moeten hebben en dat heb ik niet, dit is de meest algemene fout die gemaakt wordt.
Algen ontstaan uit te korten niet uit overschotten, overschotten moet je wel in de gaten houden want je vissen en garnalen kunnen er slecht tegen maar das pas boven de 800 PPM.

Lees ook hier eens http://www.aquascaping-blog.com/216/nit ... ijk-vissen

Waar je hebt gevonden dat nitraat omzet naar nitriet weet ik niet, maar de omzetting is nitriet naar nitraat niet anders om.

De meest optimale waarde is tussen de 20 en 40 PPM grofweg, het makkelijkst bereik je die door je meetsetjes weg te gooien !!!
Meten en zeker niet naukeurig meten zorgt alleen maar voor ellende en dat jij je nu afvraagt van ik heb een probleem help.

Ik ben fan van de Estimative index, een methode om zonder berekenen te bepalen waar je waardes ongeveer zitten en ze daar te houden.

Ik meet buiten mn temperatuur en pH niets, je eens in de x maanden fosfaat op een fototester die zijn op 2 cijfers achter de Komma naukeurig, wat blijkt mn fosfaat is altijd waar ik het wil hebben. (voor nitraat zijn er geen foto testers)

Hier meer over de estimative index en het bestellen van sporen elementen (mijn verhaal geldt voor een beplant aquarium) http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

Hier nog meer uitleg, scheelt mij bergen tik werk :)
http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... ige-uitleg

hoop dat je er wat aan hebt.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Haida
0-200
0-200

Bericht door Haida »

Thx, Stylz, ik ga straks de draadjes doorlezen.

Waaraan ik merk dat ik een hoog nitraat gehalte heb?
1. Door de vele bruinalg die in de Vision op de achterwand zit, op planten en zelfs op de huisjes van de Anatoma Helena's. Het reinigen van de sponsen in de filters deed ik voorheen gewoon met een straal kraanwater om alle bagger er uit te krijgen. Die bagger komt waarschijnlijk van overvoeren, maar dat weet ik niet zeker.
Nu knijp ik de sponzen uit in een emmer met aquarium water uit dezelfde bak.
2. Door de testset, zowel strip als flesjes.
3. En als laatste, iedere keer als we weer maanvissen in de bak erbij zetten, dan gaan ze om de haverklap dood.

Kortom, bij nummer 3, ik probeer oorzaken te vinden en kom dan bij de hoge nitraat waarde uit, hoewel dit niet de hoofdoorzaak zou mogen zijn.

Maar wat dan wel?

Net een nieuw testsetje gehaald, nu wel voor het zoetwateraquarium, en de NO3 waarde ligt daar nu tussen de 10-20 mg/L. ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Haida schreef:Thx, Stylz, ik ga straks de draadjes doorlezen.

Waaraan ik merk dat ik een hoog nitraat gehalte heb?
1. Door de vele bruinalg die in de Vision op de achterwand zit, op planten en zelfs op de huisjes van de Anatoma Helena's. Het reinigen van de sponsen in de filters deed ik voorheen gewoon met een straal kraanwater om alle bagger er uit te krijgen. Die bagger komt waarschijnlijk van overvoeren, maar dat weet ik niet zeker.
Nu knijp ik de sponzen uit in een emmer met aquarium water uit dezelfde bak.
2. Door de testset, zowel strip als flesjes.
3. En als laatste, iedere keer als we weer maanvissen in de bak erbij zetten, dan gaan ze om de haverklap dood.

Kortom, bij nummer 3, ik probeer oorzaken te vinden en kom dan bij de hoge nitraat waarde uit, hoewel dit niet de hoofdoorzaak zou mogen zijn.

Maar wat dan wel?

Net een nieuw testsetje gehaald, nu wel voor het zoetwateraquarium, en de NO3 waarde ligt daar nu tussen de 10-20 mg/L. ;)
Nitraat is gewoon pas heel laat schadelijk en zal de nooit de reden zijn dat je maantjes gaan hemelen.

Bruinalg is eerder kiezelwier dus ontstaat van uit verskraan water met kiezelzuur, meestal in een goed draaiende bak geen probleem maar met een opstart moet je r wel altijd even door heen, meer licht helpt, maar pas op dat helpt je zo van de regen in de drop.
Maar je nieuwe test setje bevestigd dus dat je geen hoog nitraat hebt, ik heb met testsetjes geexperimenteerd, maar je krijgt maar zelden de zelfde waarde en dan ook nog verschillende met verschillende testsetjes en verschillende waarde met de zelfde.
E.a. getest met een ijkvloeistof en een professioneel lab, maar ik gebruik dus geen test setjes meer, zonde van mn centjes :)
Overvoeren is altijd fout dus ja..... je filters uitwassen ik doe het ook onder de kraan, maar nooit alles tegelijk, gewoon 25 graden kraanwater werkt prima, geeft zeker geen nitraat mogelijk iets nitriet omdat je de bacterien dood.

Ik zou de reden van de dode maantjes in een andere hoek zoeken.

Hier een leuke bak met maantjes met 30 PPM nitraat.

Afbeelding

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Als ik het goed heb onthouden, word nitriet omgezet in nitraat. In dat geval kan het overvoeren de oorzaak zijn van de hoge nitraat. Te veel voer zorgt voor vervuiling, dus nitriet en bacterien zetten het om naar nitraat. Maar kan dat ik het verkeerd onthouden heb, weet ik niet zeker?

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Nitriet wordt idd omgezet naar nitraat, door de bacterien, te veel voer geeft naast nitraat veel meer andere ellende.
nitraat is eigenlijk geen probleem in een planten bak, eerder het gebrek aan nitraat, door te veel voeren loopt je fosfaat bv veel harder op den je nitraat.
Maar wat ik begrijp is er eigenlijk geen probleem behalve dat maanvissen overlijden.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

In het profiel van de TS staan dat er 4 maanvissen in een juwel vision 180 zitten. Neem aan dat het om dit aquarium gaat. Het kan dat de maanvissen, omdat ze met te weinig zitten en in een te kleine bak, onderling agressief zijn. Dat heeft dan niks met de nitraat te maken

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

De juwel vision 180 is niet geschikt voor maanvissen.

de bak is te laag, te smal en te kort, dus in alle opzichten ongeschikt voor maanvissen, jewel geeft zelf op 55 cm hoogte maar dat is inclusief lichtkap daar blijven dus nog geen 50 cm van over, terwijl een maanvis minimaal 60 cm water hoogte nodig heeft.
Of het de doodsoorzaak is weet ik niet, maar ik zou geen maantjes in een dergelijk aquarium zetten, ze zullen onherroepelijk vergroeien.
Maar kijk maar naar de afmetingen de bak is nog geen meter lang, onder de 40 cm breed en minder dan 50 cm hoog.

Afbeelding
Afbeelding

Onderwerp auteur
Haida
0-200
0-200

Bericht door Haida »

stylz schreef:Maar wat ik begrijp is er eigenlijk geen probleem behalve dat maanvissen overlijden.
In zoverre is de dood an de maanvissen slechts bijzaak, het was slechts een vermoeden dat het door nitraat zou kunnen komen. Het probleem wat ik eigenlijk er mee heb is dat ik die bruinalg niet zo "mooi" vind staan in die bak.
Maar het is met geen mogelijkheid weg te krijgen. Het stuk mopanihout wat er in zit is nu bruin fluwelig en voelt ook zo aan. Zoals ik al zei, de zelfs de slakkenhuizen zitten onder. En ja, het zit er al een tijdje in.

Gaat dit vanzelf weg?
amber98 schreef:In het profiel van de TS staan dat er 4 maanvissen in een juwel vision 180 zitten. Neem aan dat het om dit aquarium gaat. Het kan dat de maanvissen, omdat ze met te weinig zitten en in een te kleine bak, onderling agressief zijn. Dat heeft dan niks met de nitraat te maken
Nope, totaal niet agressief naar elkaar. Ze zitten soms bij elkaar en zijn totaal niet levendig. Blijven eigenlijk een beetje op dezelfde plek hangen en verder niet. Ja, op eentje na, die gaat wel lekker heb ik het idee. En ja, het betreft hier idd de Juwel Vision 180. (TS?)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Haida schreef:
stylz schreef:Maar wat ik begrijp is er eigenlijk geen probleem behalve dat maanvissen overlijden.
In zoverre is de dood an de maanvissen slechts bijzaak, Het stuk mopanihout wat er in zit is nu bruin fluwelig en voelt ook zo aan. Zoals ik al zei, de zelfs de slakkenhuizen zitten onder. En ja, het zit er al een tijdje in.

Gaat dit vanzelf weg?
Ik denk dat de dood van vissen nooit bijzaak is maar zo zal je het niet bedoelen.
Ik kom niet uit je omschrijving van je alg, ik dacht eerst aan bruinalg maar fluwelig lijkt meer op penseelalg ?
Heb je er ook foto's van anders gaan we straks totaal de verkeerde kant op met de remedie.
Haida schreef:
Nope, totaal niet agressief naar elkaar. Ze zitten soms bij elkaar en zijn totaal niet levendig. Blijven eigenlijk een beetje op dezelfde plek hangen en verder niet. Ja, op eentje na, die gaat wel lekker heb ik het idee. En ja, het betreft hier idd de Juwel Vision 180.
Ik blijf bij mn standpunt dat in een vision 180 geen maanvissen gehouden kunnen worden, je maakt je vissen absoluut niet gelukkig door ze in een dergelijk aquarium onder te brengen, dat ze daar door dood gaan zou mij niet verbazen, de dieren kwijnen gewoon weg.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

TS= Topic Starter

Onderwerp auteur
Haida
0-200
0-200

Bericht door Haida »

Linda schreef:TS= Topic Starter
Juist ja, thx. ;)

Onderwerp auteur
Haida
0-200
0-200

Bericht door Haida »

stylz schreef:Ik denk dat de dood van vissen nooit bijzaak is maar zo zal je het niet bedoelen.
Uiteraard bedoel ik dat op een andere manier. ;)
stylz schreef:Ik kom niet uit je omschrijving van je alg, ik dacht eerst aan bruinalg maar fluwelig lijkt meer op penseelalg ? Heb je er ook foto's van anders gaan we straks totaal de verkeerde kant op met de remedie.
Ik begrijp het. Ik zal vanavond voor foto's zorgen.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik vind mijn nieuwe rio 300 zelfs te klein voor maanvissen. Hoewel ik ze wel graag zou willen, komen die er pas als ik de mogelijkheid heb een aquarium van 2 meter aan te schaffen. ;) (minimum maten zijn kleiner maar na veel bakken gezien te hebben, vind ik in een bak van minimaal 2 meter maanvissen het best tot hun recht komen)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

naast de 2 meter is ook de hoogte heel belangrijk waterhoogte boven je grind moet minimaal 60 cm zijn, anders vergroeien je vissen, liefst nog meer dan 60 cm uiteraard.

ja praat over serieus grote vissen aquaria vanaf 700 liter zijn geen overbodige luxe, zo treist dat deze vis een van de meest verkochte vissen is, dit terwijl vrijwel niemand aan de eisen van het dier kan/wil voldoen