Hoge PO4 waarde. Zorgen maken?
-
Haida
Onderwerp auteur - 0-200

Hoge PO4 waarde. Zorgen maken?
Vandaag weer eens wat testjes gedaan met mijn Sera box.
Op nitraat meten na is alles gedaan, morgen dus even nieuwe testonderdelen halen, want ik ben benieuwd hoever die nu gezakt is.
Ik dacht, goh, laat ik eens wat PO4 meten. Die doe ik eigenlijk nooit. was even vergeten waarom ook alweer niet.
Ik schrok me eigen lam. De kleur blauw die het werd, kwam niet eens voor op een 16 miljoen kleurenkaart.
Kortom, PO4 waarde, fosfaat is zeer hoog in mijn bak.
Verdunde test gedaan met gedemineraliseerd water. Zelfde resultaat.
Nog meer verdund, zelfde resultaat.
Ik dacht, nou, dan gaan we het leidingwater maar eens testen, en verrek, zelfde resultaat.
Volgens mij was de reden dat ik dit niet testte omdat het leidingwater al veel fosfaat bevat.
Waar moet ik mij nu eigenlijk het meest zorgen om maken?
Om mijn leidingwater of om mijn aquariumwater?
Op nitraat meten na is alles gedaan, morgen dus even nieuwe testonderdelen halen, want ik ben benieuwd hoever die nu gezakt is.
Ik dacht, goh, laat ik eens wat PO4 meten. Die doe ik eigenlijk nooit. was even vergeten waarom ook alweer niet.
Ik schrok me eigen lam. De kleur blauw die het werd, kwam niet eens voor op een 16 miljoen kleurenkaart.
Kortom, PO4 waarde, fosfaat is zeer hoog in mijn bak.
Verdunde test gedaan met gedemineraliseerd water. Zelfde resultaat.
Nog meer verdund, zelfde resultaat.
Ik dacht, nou, dan gaan we het leidingwater maar eens testen, en verrek, zelfde resultaat.
Volgens mij was de reden dat ik dit niet testte omdat het leidingwater al veel fosfaat bevat.
Waar moet ik mij nu eigenlijk het meest zorgen om maken?
Om mijn leidingwater of om mijn aquariumwater?
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. (naar Jules Deelder)
Re: Hoge PO4 waarde. Zorgen maken?
Wat zijn de rest van de waarden? en wat voor waarden krijg je als je het alleen op demiwater test? kan natuurlijk ook zijn dat de test niet meer goed is (mijn GH werkt bijv. niet meer, alles is boven de 20, zelfs demiwater)
-
Haida
Onderwerp auteur - 0-200

Hmmmmm, daar heb je een punt kayleeD. Top!
Ik denk laat ik eens zoeken naar een houdbaarheidsdatum, tsja, daar zou mijn probleem wel eens kunnen liggen.
10-2013. beetje over de datum zullen we maar zeggen.
Het demineraliserend water lijkt overigens niet te kleuren, maar dat is niet met daglicht gezien.
Morgen maar eens nieuwe testen halen. Dit keer maar eens teststrips ipv een hele doos waar ik achteraf niet alles van gebruikt heb.
Ik denk laat ik eens zoeken naar een houdbaarheidsdatum, tsja, daar zou mijn probleem wel eens kunnen liggen.
10-2013. beetje over de datum zullen we maar zeggen.
Het demineraliserend water lijkt overigens niet te kleuren, maar dat is niet met daglicht gezien.
Morgen maar eens nieuwe testen halen. Dit keer maar eens teststrips ipv een hele doos waar ik achteraf niet alles van gebruikt heb.
Teststrips zijn wel een stuk minder betrouwbaar dan de druppeltest. Je kan water ook meenemen naar je plaatselijke aquariumwinkel, laat je hem daar druppeltesten.
Greetings...
-
Haida
Onderwerp auteur - 0-200

Dat kan ik ook doen, morgen, Roy H.
Ik ga morgen toch een een rondje doen via Best, Kaatsheuvel, Oosterhout en weer terug naar huis.
Kan geen kwaad wat mee te nemen.
Maar wat bedoel je met betrouwbaar?
In hoeverre zijn de strips minder nauwkeurig dan de druppeltest?
Hoeveel kan dit schelen, schaal 1-100?
Ik heb nu een koffer van Sera, welliswaar over de datum, maar toch, waar ik 7 van de 17 potjes niet gebruik.
Ik ga morgen toch een een rondje doen via Best, Kaatsheuvel, Oosterhout en weer terug naar huis.
Kan geen kwaad wat mee te nemen.
Maar wat bedoel je met betrouwbaar?
In hoeverre zijn de strips minder nauwkeurig dan de druppeltest?
Hoeveel kan dit schelen, schaal 1-100?
Ik heb nu een koffer van Sera, welliswaar over de datum, maar toch, waar ik 7 van de 17 potjes niet gebruik.
Ver uit het beste is niet testen, je geeft zelf al het bewijs, blijkbaar draait je bak goed en opeens door een meting vind je dat je je zorgen moet gaan maken
minder betrouwbaar wil zeggen dat de test uitslagen niet veel hoeven te zeggen over je waterkwaliteit, vaak zijn ze niet eens erg reproduceerbaar.
Voor strips is dat nog erger, je kan vaak aantonen dat het er is of niet maar veel meer moet je niet verwachten.
Lees bij de fosfaat test, googlde er even een, 14 euro weet je alles
fosfaat moet je testen want fosfaat geeft alg.
Niet fosfaat geeft geen alg, je wil rond de 1 PPM fosfaat zitten, maar dat is om het niet nul te laten zijn, het ontbreken van nitraat en wel fosfaat geeft alg.
mijn bak zit altijd rond de 1 PPM fosfaat (fototest) en ik heb geen alg dus, kul fosfaat geeft geen alg ik dien het zelfs toe.
Niet meer kopen, ook niet laten testen is mijn advies, geef je geld liever uit aan plantjes of zo
minder betrouwbaar wil zeggen dat de test uitslagen niet veel hoeven te zeggen over je waterkwaliteit, vaak zijn ze niet eens erg reproduceerbaar.
Voor strips is dat nog erger, je kan vaak aantonen dat het er is of niet maar veel meer moet je niet verwachten.
Lees bij de fosfaat test, googlde er even een, 14 euro weet je alles
Niet fosfaat geeft geen alg, je wil rond de 1 PPM fosfaat zitten, maar dat is om het niet nul te laten zijn, het ontbreken van nitraat en wel fosfaat geeft alg.
mijn bak zit altijd rond de 1 PPM fosfaat (fototest) en ik heb geen alg dus, kul fosfaat geeft geen alg ik dien het zelfs toe.
Niet meer kopen, ook niet laten testen is mijn advies, geef je geld liever uit aan plantjes of zo
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0
-
Haida
Onderwerp auteur - 0-200

Daar heb je eigenlijk ook wel weer een punt, stylz. Ik test eigenlijk altijd PH, NO2 en NO3.stylz schreef:Ver uit het beste is niet testen, je geeft zelf al het bewijs, blijkbaar draait je bak goed en opeens door een meting vind je dat je je zorgen moet gaan maken![]()
![]()
![]()
Ik heb een zeer heldere bak momenteel, maar ik bemerkte ineens dat er groene alg op mijn kiezels kwam en ook op de kleine PVC pijp piramide voor de garnalen, wat ik nog nooit gehad heb. Ik heb wel last van een hoog nitraat gehalte en krijg dat moeilijk weg. Maar ook een hoog fosfaat gehalte, maar dat zit weer in het kraanwater. Dat laat ik gewoon voor wat het is.stylz schreef:Niet fosfaat geeft geen alg, je wil rond de 1 PPM fosfaat zitten, maar dat is om het niet nul te laten zijn, het ontbreken van nitraat en wel fosfaat geeft alg.
Wel, heel toevallig heb ik vandaag wat plantjes aangeschaft.stylz schreef:Niet meer kopen, ook niet laten testen is mijn advies, geef je geld liever uit aan plantjes of zo
Zoals altijd wat Cabomba, maar ook Anubias Barteri en nog een Anubias en wat andere plantjes waarvan de naam mij niet geheel bekend is. Bak wordt toch heringericht.
Groene alg op stenen en ruiten ed komt meestal door een te felle verlichting Haida.
-
Haida
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb twee weken gelden wel weer flink getuinierd en flink wat Hydrocleys nymphoides verwijderd. De bak werd idd weer een stuk lichter en sindsdien heb ik dus last van groene alg. Niet overdreven veel, maar je ziet wat groene aanslag.Linda schreef:Groene alg op stenen en ruiten ed komt meestal door een te felle verlichting Haida.
Vreemde is wel dat ik dit regelmatig doe anders overwoekeren de Hydrocleys nymphoides de hele bovenkant en nog nooit groene alg gehad. En nu dus wel.
Oplossing?
De lelies weer laten groeien of andere TL balken er in met een andere intensiteit of overgaan op LED verlichting?
Ik zou dan eerst de lelies laten groeien om te kijken of het daar misschien aan ligt voor je rigoureuze aanpassingen aan je licht gaat maken.
Niet gezegd dat het dat ook echt is namelijk.
Niets anders veranderd in je bak onlangs?
Niet gezegd dat het dat ook echt is namelijk.
Niets anders veranderd in je bak onlangs?
-
Haida
Onderwerp auteur - 0-200

Nee, de gebruikelijke waterwissel, het verplaatsen en verwijderen van plantjes die er al in stonden en de tetra's toegevoegd.
meestal maakt LED even kort door de bocht je probleem groter 
niet dat LED slecht is hoor het is perfecte cerlichting, relatief goedkoop door veel lager stroom verbruik dan TL's en het gaat ook nogeens veel langer mee.
Maar je overbelicht ook eerder dan met TL's zeker als je het zelfde wattage er boven gooit.
matig licht is de oplossing tegen algen problemen vaak, niet meer en nieuwer
niet dat LED slecht is hoor het is perfecte cerlichting, relatief goedkoop door veel lager stroom verbruik dan TL's en het gaat ook nogeens veel langer mee.
Maar je overbelicht ook eerder dan met TL's zeker als je het zelfde wattage er boven gooit.
matig licht is de oplossing tegen algen problemen vaak, niet meer en nieuwer
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."
-
Haida
Onderwerp auteur - 0-200

Ik realiseer me net dat ik de poster aan de achterzijde van het aquarium onlangs verwijderd heb. Ongelukje met waterverversen. Nu zien ze ineens een spierwitte muur. Zou dat een oorzaak kunnen zijn dat er dan meer daglicht binnen komt?
Dat zou zo maar eens kunnen. Wit weerkaatst ook licht heel goed. Dus extra licht in je bak..Misschien maar weer een poster erachter plakken 
Of zwarte plastic/folie. indien mogelijk natuurlijk.
Greetings...