ik ben al een tijdje in gevecht met de algen in m'n bak. Ik heb door omstandigheden m'n bak een tijdje veel minder aandacht kunnen geven dan eigenlijk noodzakelijk en die kans hebben de algen aangegrepen om de controle om te nemen.
Nu, na een tijdje vechten en verschillende maatregelen lijk ik het gevecht langzaam te gaan winnen. Voorheen was het glas van het aquarium een paar dagen na de wekelijkse waterwissel alweer voorzien van een verse laag groene alg en dat lijkt nu verleden tijd te zijn.
Maatregelen die ik heb getroffen:
- Alle oude planten vervangen voor nieuwe planten (oude Anubias zagen zwart, niet weg te poetsen)
- Regelmatig bijmesten. Voorheen met Tetra Plantamin, sinds deze week met EasyLife Profito
- Minder intens licht, door de reflector weg te halen. Dat scheelt zichtbaar veel licht
- Bio CO2 installatie. Continutest geeft constant een goede waarde aan
Met name de laatste twee maatregelen lijken goed uit te pakken. Toch blijf ik last houden van terugkerende zwarte vlekken op de bladeren van m'n planten. Met name m'n Anubias hebben er last van, maar ook de Lileaopsis blijft niet gespaard. Het gaat om de volgende vlekken:
[album]4669[/album]
Het zit dus echt midden op het blad en soms ook langs de randen. Niet ieder blad is 'besmet' en in de meeste gevallen is het ook redelijk weg te poetsen van de harde bladeren van de Anubias.
Daarnaast heb ik soms ook last van bruine algdraden, met name in m'n Belgisch groen.
Kan dit wat te maken hebben met de prut uit de bodem die opstuift tijdens het water wisselen en dan tijdens het bezinken op de bladeren terecht komt? Ik probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat lukt niet altijd.
M'n waterwaardes:
pH: 7
kH: 6
gH: 11-12
NO2: 0mg/l
NO3: 10mg/l (dalend, heeft een tijd lang op 25mg/l gestaan. Houd ik in de gaten)
PO4: 1mg/l
Fe (na bemesten met Profito): 0,5mg/l
CO2 (volgens continutest): 20mg/l
Verlichting bestaat uit een enkele 18W (T8) Philips 840 zonder reflector. Deze brand 12 uur per dag (11.00 - 23.00)
Aquarium is aan de achterzijde beplant met Belgisch groen. Verder 3 Anubias Species in het midden en 2x Lileaopsis op de voorgrond. Bodembedekking bestaat uit Caviar in bruine en witte kleur. Het gaat om een 60l bak. Foto van het aquarium zelf:
[album]4666[/album]
Sinds deze week dus overgestapt op Easylife Profito omdat ik niet het gevoel had dat de Plantamin echt voldoende toevoegde. De nieuwe bladeren waren wat licht van kleur. Daarnaast was de fles op
Aquarium wordt bewoont door een schooltje Kegelvlekbarbeeltjes (5), Kardinaaltetra's (5), een dwergkogelvisje en een handvol uit de kluiten gewassen Japonica's.
M'n bio CO2 installatie bestaat uit twee flessen, op aanraden van Linda, waardoor ik een stabiele toevoer van CO2 heb.
Welke alg is dit en wat kan ik er aan doen om 'm weg te krijgen en bij voorkeur ook weg te houden?