ik heb eigenlijk twee vragen welke allebei betrekking hebben op dezelfde vis. Ik heb even zitten twijfelen of die wel het juiste subforum is. Mocht ik 'm verkeerd geplaatst hebben dan hoor ik dat graag
Het gaat om deze vis:
[album]4667[/album] [album]4668[/album]
Welke vis is dit? Ik heb er een lange(re) tijd terug een schooltje van gehad en toen wist ik het merk en type ook, maar dat is me ontschoten. Dit eenzame exemplaar is de laatste overlevende van dit schooltje. Omdat ik ze eigenlijk te groot vind voor m'n 60cm bak heb ik de school niet aangevuld maar ik kon het ook niet over m'n hart verkrijgen deze zomer te euthaniseren als daar geen 'medische' aanleiding voor is.
Sinds gisteren gedraagt de vis zich echter vreemd. Hij verstopte zich sowieso al vaak, waarschijnlijk omdat ie zich niet helemaal happy voelt zo in z'n eentje. Gisteravond hing hij ineens diagonaal in het water, vlak onder de oppervlakte. Hij ademt ook erg snel heb ik het idee. Als je dan bij de bak komt, schiet hij wel naar beneden om zich weer te verstoppen. Mijn eerste ingeving was zuurstoftekort/CO2 overschot. Mijn CO2 continutest geeft echter een goede waarde aan, wat ik bevestigd zie door m'n pH (7) en kH (6). Dat wil nog niet zeggen natuurlijk dat er ook genoeg zuurstof in het water zit, maar de bak is redelijk beplant zoals op deze foto is te zien:
[album]4666[/album]
Ook de andere bewoners van de bak (een schooltje kegelvlekbarbeeltjes, een schooltje kardinaaltjes, een aantal uit de kluiten gewassen Japonica en Bullet de dwergkogel) gedragen zich gewoon normaal.
Voor de zekerheid heb ik voor wat meer stroming gezorgd door de uitstroom van m'n (interne) Juwel filter wat directe over het water te laten gaan. Deze stond richting de achterwand gericht zodat het wateroppervlakte juist wat rustiger was.
Vanmorgen hing de vis weer vrij hoog in de bak maar het viel me ook op dat hij nogal scheef zwemt. Een beetje zoals het baasje na een aantal alcoholische versnaperingen
Ik zit even in dubio. Aan de ene kant begin ik nu te twijfelen of ik niet teveel CO2 in het water prop. Ik gebruik bio CO2 met een omgekeerd bakje en heb sinds vorige week een groter bakje (2% van oppervlakte aquarium, op aangeven van de continutest die met het vorige bakje gewoon blauw bleef). Aan de andere kant, als ik echt teveel CO2 in het water zou stoppen, zou de test dat toch aan moeten geven en zouden de overige vissen er toch ook last van moeten hebben?
Is het wellicht een goed idee om een O2 druppeltest te halen en het zuurstofgehalte vast te stellen?