Info gezocht !

Plaats reactie

Onderwerp auteur
RoyS99
0-200
0-200

Info gezocht !

Bericht door RoyS99 »

Ik heb sinds 2 dagen een Juwel Rekord 600 in gebruik, ik heb er 3 plantjes in gezet en wat assecoires. Ik heb bij de opstart een flesje Tetra SafeStart gebruikt ( 50ML ) en Tetra Aqua Safe ( 35 ML ).
De eerste dag was het water kristalhelder maar toen ik de dag erop de bak ging bekijken zat er een soort wit achtige waas in het water.
Toen heb ik op Google gezocht en daaruit blijken meerdere oplossingen, ik heb zelf ongeveer 1/3 van het water al ververst en het water is wel wat meer helder geworden maar nog steeds niet zoals het was.
Zijn er mensen die mij kunnen adviseren wat ik het besten kan doen, want de lokale dierenwinkel en intrantuin willen het liefst alleen maar aan me verdienen.

Hier nog wat extra informatie over m'n bak:

Lengte 61 CM
Breedte 30 CM
Hoogte 36 CM

Pomp: BioflowSuper Filter system, Eccflow 300 4,4W

Er zitten nog geen vissen in, maar wel levende plantjes ( 3 stuks ).

Groetjes Roy Afbeelding Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Info gezocht !

Bericht door Linda »

Hoi hoi.
Het oogt als waterbloei. Dit kan zowel wit als groen zijn. Het is een soort alg.
Het trekt na verloop van tijd vanzelf weg. Waterverversen helpt helaas niet. Wat wel kan helpen is watervlooien in je bak doen. Je had nog geen vissen toch?
Snelgroeiende planten bijzetten schijnt ook te helpen. Deze gaan namelijk concurreren met de algen. Vergeet niet je planten ook voeding te geven.
Klopt het trouwens dat je je planten met potje en al in de bak hebt gezet?
De planten moet je uit het potje halen en het glaswol wat daaromheen zit moet verwijderd worden. Makkelijk truucje om de kleine stukjes tussen de wortels uit te krijgen: houd de worteltjes onder water in een bakje oid en gebruik iets in de trant van een voederpincet. Zet daarna de plant met de wortels in het grind.

Starter72
0-200
0-200

Bericht door Starter72 »

In de eerste dagen heb je vaak een witte bak, trekt vanzelf weg. Hoef je niet te verversen, laat de natuur haar werk even doen..
Met verversen en bijvullen geen toevoeging gebruiken, van teveel van dat spul krijg je ook zwevende troep.
Verder kan je waterpest planten erin zetten, werkt hier goed bij nieuwe start!

En zorg dat je wateroppervlakte in beweging is. Een sproeibuis onder de waterlijn en schuin omhoog gericht heeft in mijn bak wonderen gedaan.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Starter72 schreef:En zorg dat je wateroppervlakte in beweging is. Een sproeibuis onder de waterlijn en schuin omhoog gericht heeft in mijn bak wonderen gedaan.
Let alleen wel op dat je geen turbulent wateroppervlak creëert. Zo gaat co2 verloren wat weer noodzakelijk is voor je planten. ;)