PH en KH laten zakken

jari4now

Re: PH en KH laten zakken

Bericht door jari4now »

@ Dante, Sera kost in een beetje winkel 56 euro, en hij is pretig in het gebruik en vrij nauwkeurig,
ook hoe je moet vergelijken staat er netjes in beschreven, zet het glaasje naast de kleur op een wiite ondergrond en kijk met daglicht (geen direct zonlicht) van bovenaf in het glaasje en dan kun je redelijk nauwkeurig de kleur bepalen.

@ Kevin.... Ja je krijgt er inderdaad een Orginele Sera pen bij.....collecters Item

@ Rico..... glazenwasserbedrijven(industieël) gebruiken ook Osmose en die kopen honderden liters gelijk in dus daar kun je nog go0edkoper terecht. Heb je dat niet dan moet je bij een autowasstraat eens vragen die spoelen de auto's met Osmosewater en dat loopt gewoon weg dus zal ook goedkoper zijn dan de Makro, tenslotte kan nog steeds nie3t iedereen kopen bij de Makro.

@ Dante....die vrouwlijke verkoopster staat er dus niet voor niets...mannen kopen wel als zij lief lacht.....ik zou terug gaan en haar gewoon een zoen vol op haar..........voorhoofd??? geven.
nog een beetje waar voor je geld.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

over een oud topic weer leven inblazen gesproken hahaha

in de tussentijd heb ik al een mooie co2 set aan de bak hangen. KH is nog ietsje aan de hoge kant, maar dat hou ik lekker zo. de ph is mooi gedaalt naar ongeveer 6,5.
plantengroei helemaal top :D

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Wat is de KH dan, als ik vragen mag?
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

tijdje terug dat ik die heb gemeten. helaas komt er iets van kh 9 uit de kraan hier.

in de bak was hij de laatste keer rond de 10 a 11. maar toen had ik nog wat problemen met de biogene ontkalking die juist weer aan het oplossen was.

ik denk dat de kh nu rond de 7 a 8 nog zal liggen.

ik zal het vanavond eens even meten.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

de KH is 8.5 ongeveer.

of bedoelde je de GH ?

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Dan heb je toch een gigantisch te hoog CO2 gehalte van ongeveer 80mg/ltr in de bak??? :shock:
gr, Rico

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Dat was inderdaad de kant die ik op ging. Met een KH van 8,5 en een pH van 6,5 hebben we een CO2 gehalte van 80 ppm! En dat is veel te hoog om de gezondheid en welzijn van de vissen te kunnen garanderen. Als stelregel word een maximumwaarde van 25 ppm aangehouden.

CO2 mag nooit als middel gebruikt worden om de pH te regelen. Bij een KH van 8,5 is een pH van 7 het laagste dat je moet gaan. Vissen krijgen ademhalingsproblemen bij deze hoge CO2 gehaltes.

:(
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

nee ik gebruik zo'n permanent ph metertje.

die moet bij mij een groen/blauwige kleur hebben die ik gelijk duidelijk kan aflezen. kleurenstrip zit ernaast. maar dan zie ik gelijk of ik genoeg/te veel/ of te weinig co2 in de bak heb. dus wees maar niet bang voor het welzijn van me vissen, daar zorg ik zelf ook zeker wel goed voor :D

overigens gebruik ik co2 niet om me ph lager te krijgen!
ik gebruik enkel co2 voor de plantengroei die het bij mij absoluut niet goed deed. nu gaat alles perfect en de vissen zijn gezond. hebben nog nooit last gehad van zuurtstoftekort

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Dante schreef:over een oud topic weer leven inblazen gesproken hahaha

in de tussentijd heb ik al een mooie co2 set aan de bak hangen. KH is nog ietsje aan de hoge kant, maar dat hou ik lekker zo. de ph is mooi gedaalt naar ongeveer 6,5.
plantengroei helemaal top :D

Nu wil ik hier geen parlementair onderzoek opstarten, maar als je zegt dat jouw pH 6,5 is en de KH 8,5... dan kan ik niet anders concluderen dan dat het CO2 gehalte 80 ppm is.... :roll: Die continu-meting is een CO2 meting toch? Hoe lees jij daar de pH uit af dan :?:
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

de ph was een gok zo 123, die ken ik niet exac.

omdat de KH bekend is, kan ik aan de kleur dus de ph aflezen. tegelijkertijd heb ik nog een 2e kleurschaaltje hangen die me dan gelijk vertelt dat mijn "CO2 o.k. is bij een KH van 8-12. ;)

werkt perfect.

en uuh even aflezen, dan is dus mijn ph op dit moment,.... 7 a 7,2 zo ongeveer :D

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

even gechecked, ik zit dus in de "groene zone" voor de co2 ;)

nogmaals, ik hou het echt wel goed in de gaten. ik ga niet met co2 klooien als ik niet wete wat ik doe :)

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

nou ja , als de vissen nog goed functioneren dan is het goed. maar ik raad iedereen aan die met CO2 in de weer gaat om een degelijke pH-meter te kopen, ik zou het leven van mijn vissen niet toevertrouwen aan zo'n natte vinger test zoals die CO2 test. Het is maar een tip he ....
Groeten,
Patrick

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ik heb natuurlijk ook zo'n grote koffer staan met al die testjes enzo. die nog veel nouwkeuriger is.

idd heb ik die op het begin veel nodig gehad om alles goed uit te balanceren. maar op dit moment is me KH constant omdat er niets veranderd word in de bak. ook de PH is nu constant omdat de co2 elke dag met exact dezelfde hoeveelheid word toegevoegd (magneetventiel).

maar idd. voor je met co2 begint is het erg belangrijk je goed in te lezen hoe alle waarden met elkaar samen hangen en wat er varanderd wanner je aan de 1 gaat sleutelen, etc.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

kijk patman, dit is hoe het werkt.

aangezien ik weet dat mijn KH 8,5 is, kan je deze allemaal duidelijk aflezen. snap je nu wat ik bedoel, dat ik het wel degelijk goed in de gaten hou?

Afbeelding
dit is de meter in de bak zelf. zo'n constantmeter.

Afbeelding
en hier lees ik dan de rest voor de co2 af.

Lincy
0-200
0-200

Bericht door Lincy »

ff ook over dat verlagen van de ph kh waardes. Die van mij willen ook niet omlaag

Ik filter over 60 gram turf granulaat voor 90 liter water ong en de PH blijft 8 en KH 15 en GH tussen 6-10

Maar idd ik gebruik een strippentest en als ik de de kleuren langs het kleurenschema leg dan wisselen de waarden nogal is tijdens dezelfde test. Tien seconde later kleurt dat ding weer anders namelijk. En uit jullie verhaal blijkt is het ook niet egt betrouwbaar.

Maar wat ik wilde zeggen lees ik nou hierboven met dat plaatje van Dante af dat als ik een KH heb van 15 ik een PH moet hebben van 7.2 Of lees ik dat nu verkeerd? want dan heb ik gewoon een nette PH waarde. toch?