bladeren worden zwart

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

bladeren worden zwart

Bericht door Geert »

Van mijn Ammannia senegalensis worden de onderste bladeren zwart.

Dit zou een PO4 overschot zijn wat ik lees.
Maar van de Hygrophila Polysperma en de ludwigia mini sp red heb ik kleine gaatjes in de onderste bladeren en de onderste bladeren laten los wat op een PO4 tekort lijkt.

Als ik meet is de concentratie wel hoog is niet echt nauwkeurig want het zit tussen de 5 en de 10 ppm, maar dichter bij de 10.

Ik dacht dat het een stromings- probleem was, maar na verschillende dingen met de stroming uitgeprobeerd te hebben, denk ik toch niet dat dit het probleem is, want alle blaadjes bewegen mooi.

Misschien dat één van jullie een idee heeft van wat het nog kan zijn of dat ik wel mis zit.

Hier nog een paar fotos van de Ammannia senegalensis
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: bladeren worden zwart

Bericht door Linda »

Hoi hoi!
Mijn Po4 staat ook op 10, bij mij zei de lfs medewerker dat hij nog wel wat omhoog kon :?
Hier zeggen ze dat het een prima waarde is ;)
Het lijkt een beetje op alg..Heeft de rest van je planten nergens last van?
Ik had zelf ook regelmatig gaatjes in de polysperma.. Terwijl er zeker weten genoeg voeding aanwezig was..

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Gaatjes die zomaar in de bladeren ontstaan duidt volgens mij op Kalium tekort.
Dat zwarte lijkt inderdaad wel alg, of zit het echt in de blaadjes?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Linda@
Het is volgens mij geen alg. Ik kan het er niet afwrijven. En sinds ik mijn co2 veranderd heb is al het alg bijna weg.
Op mijn javavarens zit het ook een beetje.

Ja Karin ik dacht ook Kalium, en voeg al een half jaar lang extra Kalium toe bij mijn KH2PO4 en KNO3 waar al Kalium in zit. Volgens aquariumbemesting hoefde ik geen extra Kalium toe te voegen, maar heb het toch geprobeerd.
Ja of het echt in de blaadjes zit durf ik niet te zeggen.

Ik voeg genoeg overal van toe en heb hier al last van sind ik de planten heb, maar wou eerst van de alg af en ben er nu aan toe om dit probleem op te lossen.
Ik heb nog een zakje magnesium liggen die ik niet gebruik, misschien dat proberen?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Doet mij denken aan bruinalg... Ik heb ook die zwarte plekken op de bladeren zitten.

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik heb geen idee wat het is. Het komt alleen op de onderste bladeren voor en eigenlijk alleen bij deze plant die ik ook al op meerdere plekken in mijn aquarium heb gehad om hem een goed plekje te geven.

Ik zal dit even opzoeken Fabian.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Fabian schreef:Doet mij denken aan bruinalg... Ik heb ook die zwarte plekken op de bladeren zitten.
dit is volgens mij net zo min bruinalg als dat jij bruin alg hebt fabian, maar ja dat noem jij ook bruinalg :P

Maar die discussie hebben we al gehad :) ik zie het meer als blauwalg als ik alleen op het plaatje af ga, maar blauwalg kan je er afwrijven en dat stinkt ook heel typisch
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Kan het ook niet een tekort/overschot zijn van een of ander stofje waardoor de bladeren zwart worden?

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Denk het niet ik voeg volgens het schema van aquariumbemesting mijn voedingstoffen toe.
En ik voeg nog iets extra Kalium toe en daar hebben mijn planten goed op gereageerd.
En mijn drobchecker is niet iedere dag even groen ene dag iets minder dan de andere dag, maar denk dat dit er niets mee te maken heeft.
Al mijn alg is weg op een paar kleine baardalgjes op de anubis en lijkt op staghoornalg op de luwigia sp mini red.
Deze algen zitten er nog steeds in zeer kleine mate en krijg ik niet weg.

En wat ik zie dat strookt ook niet helemaal met elkaar. Zwarte bladeren= fosfaat overschot En op mijn belgisch groen heb ik kleine gaatjes in de bladeren wat betekend dat er fosfaat tekort is.
Wat ik nog kan bedenken is de stroming, maar alle blaadjes bewegen mooi, dus ja ik weet het echt niet.

Wat ik ga proberen is magnesium, dat is het enigste wat ik niet toevoeg en als dit niet werkt gooi ik de plant weg samen met de anubis en luwigia sp mini red en koop ik hier nieuwe voor. Misschien dat dat helpt omdat deze planten toch al besmet zijn in mijn 1 jaar strijd tegen alg.

Er spookt zoveel door mijn hooft om dit probleem op te lossen :? :? :?

joerivd
0-200
0-200

Bericht door joerivd »

lees net in uw bericht dat idd uw stroming goed zit aangezien al de blaadjes op en neer gaan. Want idd, toen ik las dat het meestal de onderste blaadjes zijn die zwart worden gingen mijn gedachten al eerder naar de stroming. Geef je veel co? anders moet je een experimenteren met deze. Meer geven en niet naar de dropchecker kijken maar naar de vissen. en langzaamaan meer en meer geven. wat gebruik je om de co in je bak te laten komen? mss ook eens kijken of je uitstroom recht over uw co staat of mee staat aangesloten op uw uitstroom. zodanig dat de co lekker in elk hoekje komt van uw aquarium.

mvg
Joeri

ps: als je nieuwe planten gaat steken en oude eruit is het probleem wss nog niet opgelost :-S volhouden makker! :wave: (om u wat moed te geven)

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Denk dat je CO2 (koolstofdioxide) bedoelt i.p.v. koolstofmonoxide (CO). ;)

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

@joerid.
Dat heb ik al meerdere malen gedaan en al bijna twee keer mijn vissen vergiftigd.

Ik ben gewoon benieuwd van de dropchecker of mijn CO2 stabiel is en dat is het niet volgens mij wat ik vreemd vind.

En zo voeg ik mijn co2 toe
Afbeelding

joerivd
0-200
0-200

Bericht door joerivd »

hmm dat ziet er netjes uit moet ik zeggen :-D
wordt ineens met uw water vermengd zie ik, das ook een pluspunt mijn gedacht. dan zou ik eens kijken naar uw stroming makker. mss zon wavemaker bijhangen.

grts

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

joerivd schreef:hmm dat ziet er netjes uit moet ik zeggen :-D
wordt ineens met uw water vermengd zie ik, das ook een pluspunt mijn gedacht. dan zou ik eens kijken naar uw stroming makker. mss zon wavemaker bijhangen.

grts
joeri, ik denk dat je wat voorzichtig moet zijn met adviezen en eerst moet vaste stellen of iets wel de oorzaak kan zijn zelfs, je springt van hot naar her, als mensen dat volgen, geeft dat een hoop kosten en......

beter eerst goed door vragen wat doet hij wel wat doet hij niet, hoeveel stroming staat er in, een wave kan een oplossing zijn, maar wie weet zijn de concentraties wel te laag en harder rondpompen helpt dan niet.

Het probleem kan zeker in de CO2 zitten, slingerende CO2 geeft algen, maar waarom slingert de CO2, heb je een pH meter en is je pH meter in regeling ?
Begin anders eens met 10 belletjes per 100 liter per min en regel dan langzaam bij aan de hand van je dropchecker bij.
maar waarom denk jij dat je CO2 slingert ?
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
Geert
1000+
1000+

Bericht door Geert »

Ik denk dat mijn co2 slingert omdat de dropchecker mooi groen was voor een hele tijd en ineens heel variabel donker groen is of blijft.
Ik heb geen ph meter maar kan wel één lenen van mijn werk als het moet.

Ik kwam er achter dat het filter wat er voor zat bedekt was met slakjes en zag ook een mindere stroming.
Ik heb dit schoongemaakt maar hielp niet echt.

Wat ik gedaan heb om dit te verhelpen is.
Ik heb andere bioballen gekocht om minder massa in de reactor te krijgen dus meer stroming. Hielp in het begin, maar de drobchecker werd weer donker groen.
Ik heb een HMF filter geplaatst in de hoek van de aanzuig voor een grotere opp en het voorfilter er uit gehaald. Dit heeft een maand goed gewerkt en zie mijn drobchecker weer donkergroen worden.

Ik ga morgen proberen om een andere uitloop van het co2 te maken met een kleiner gat zodat de belletjes wat kleiner worden.

Maar de bladeren waren al zwart voordat dit 5 weken geleden gebeurde. Maar ik hou me aanbevolen voor suggesties.