overstappen op neppe planten?

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

overstappen op neppe planten?

Bericht door tobyderks »

Ik ben er helemaal klaar mee!! Ik koop nieuwe planten (echte) en na 2 weken zijn ze of dood of opgegeten door vissen of ze raken steeds los uit de bodem. Deze planten zijn al niet zo goedkoop en dan moet ik dus iedere 2 weken nieuwe planten kopen? Echt niet! Nu heb ik dus een oplossing bedacht: neppe planten en een zuurstof pompje. Neppe planten gaan niet dood, blijven altijd mooi, en zijn makkelijk in onderhoud. Maar is dit nu wel verstandig? Of kan ik beter iedere 2 weken 20 euro aan planten besteden die toch wel dood gaan? Alstublieft help me met mijn vragen want ik ben er helemaal klaar mee! Anders moet ik maar stoppen met een aquarium houden..... :(

Marvis
0-200
0-200

Re: overstappen op neppe planten?

Bericht door Marvis »

Goedemorgen. Mag ik vragen op welke temperatuur je de planten hebt, of of ze voldoende licht geeft en voldoende voedingsstoffen? Heb je een slakkenplaag? Grote vissen die ze kapot maken?

Jammer dat ze telkens sterven. Misschien dat we de reden kunnen achterhalen :)

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Hoi, aquarium tempratuur is 24 graden (tropisch aquarium). Ik heb geen slakkeplaag. Als ik opsta doe ik de lamp van mijn aquarium aan, en als ik naar bed ga doe ik de lamp uit ( dus van 7 uur 's ochtends tot half 11 's avonds). Ik heb een voedingsbodem en de planten geven opzich voldoende zuurstof aan de vissen. Ik heb niet zo'n hele grote vissen ( tussen de 2 en 5 cm).
Ik hoop inderdaad dat we een oplossing kunnen vinden. Maar ik zou toch liever overstappen op nep planten, als dit verstandig is...

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Wat voor planten heb je? En hoe gaan ze dood of waaraan merk je dat ze worden opgegeten? Zie je echt dat je vissen eraan eten of zie je gewoon gaten in je bladeren?
Wat zijn de waardes van je water? Je licht brand heel erg lang, misschien is er daardoor een ernstig tekort van een bepaalde voedingsstof waardoor er gaten in je bladeren komen en je planten afsterven.
Wat voor soort vissen heb je? Sommige vissen eten inderdaad planten. Heb je nog andere dieren dan alleen vissen? Bijvoorbeeld sierslakken?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Heb je misschien een foto?
Ik zou al beginnen met het plaatsen van een tijdschakelaar voor de lamp. Van 7 tot half 11 is veel te lang. Dat kan o.a. een oorzaak zijn van de problemen. Ik zou de lampen maximaal 10 uur laten branden.

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Ik zie zelf dat de vissen eerst de blaadjes eraf eten en als die op zijn dan beginnen ze aan de stengels. Ik heb geen sierslakken in mijn aquarium. Waarde van het water is goed want ik ben met dit probleem al eens bij een vissenfokker geweesd en daar hebben ze geen probleem kunnen vinden... ik kan wel een foto maken, maar omdat ik al een paar planten heb weg moeten gooien en ik maaf een klein aquarium heb, ziet mijn aquarium er heel armoedig uit......

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Toby,

Wij kunnen je alleen helpen als je ons van informatie voorziet, ik begrijp het dat je planten dood gaan en je een oplossing zoekt, kunstplanten is wie weet een oplossing want je wil blijkbaar vissen houden die planten eten ???

Daar begint het dus al wat voor vissen heb je, een voedings bodem is al zonder meer af te raden, dat geeft inkomsten voor de winkel en ellende voor de aquarium houder.
Wat al gezegd is je belicht veel te lang, dan raken je voedings stoffen uitgeput en krijg je ellende, 10 uur is veel beter.
Het lijkt makkelijk maar een goed aquarium houden is moeilijk, het is niet zo makkelijk als de winkels je laten geloven om een mooie bak te hebben.
geef niet op, wij weten niet alles maar wel een hoop :)
Dat begint met dat jj ons info geeft een foto, wat zit er in, ververs je water, wat voor pomp,wat voeg je toe, wat meet je enz enz.

In jou hulp kreet staat niets waar wij wat mee kunnen, gezamenlijk komen we er wel uit, dat is op afstand al lastig zat, maar zonder info, niet te doen
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

De vissen die mijn planten opeten zijn: sluierstaart en goudvis. Deze vissoorten horen niet in mojn aquarium maar doordat ik verkeerd ben ingeligd door een winkel zijn ze toch in mijn aquarium terecht gekomen. Deze vissen zijn ook 9 cm geworden..... dat is vrij groot voor een 30 liter aquarium dus heb ik maar 4 vissen in mijn aquarium. Ik ververs het water iedere week. Dat met het licht kan ik zo oplossen. Ik voeg alleen bij het verversen van mijn water filter bacteriën en waterverbeteraar toe aan mijn aquarium. Voor de rest doe ik er niks bij (dit was ook volgens de winkel niet nodig met een voedingsbodem. Ik ga echt NOOIT meer naar deze winkel. Vieze oplichters. Ik heb nu een speciaal zaak voor aquariums gevonden die hun vissen ook zelf kweken.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Goudvissen en sluiers staan er inderdaad om bekend planten te eten.
Je kan proberen ze groente te voeren. Gekookte (zonder zout!) doperwten of gewoon normale komkommer. Bloemkool (gekookt zonder zout) schijnen ze ook lekker te voeren. Door ze groenvoer te voeren, zullen ze misschien meer van je planten afblijven. ;)

Overigens raad ik je wel aan je goudvissen naar een vijver te brengen. Anders gaan ze vergroeien (binnenkant groeit door, maar buitenkant niet).

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Ik heb geen vijver in de buurt. Ik heb al van allerlei groenten geprobeerd te voeren: komkomer sla andijvie erwten. Gekookt en rauw maar ze eten het niet....

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Raar dat ze er niet van willen eten :?
Niemand in de buurt met een vijver? Geen familie? Geen kennissen?

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Nope ik ben blijkbaar de enige die t leuk vind om vissen te houden...

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Niet alle karpers zullen groentes eten ondanks dat het bekend is dat ze het in het algemeen wel verorberen. Ook ik heb zeer kieskeurige karpers (waaronder goudvissen) gehad. Die van mij moesten er totaal niets van hebben.

Fabian schreef:Overigens raad ik je wel aan je goudvissen naar een vijver te brengen. Anders gaan ze vergroeien (binnenkant groeit door, maar buitenkant niet).
Nou eerlijk gezegd klopt dit niet. Goudvissen zijn karpers en die gaan gewoon door met groeien. Hooguit wordt de groeisnelheid wat afgeremd. Doch karpers zijn net weer een groep vissen die zich niet aan de regel houden dat ze niet verder groeien als de omgeving krapper wordt. Heb 20 jaar vijvervissen gehad en een deel binnen gekweekt en gehouden en ze groeien gewoon door hoor... Nogmaals, hooguit de groeisnelheid zou op een lager pitje kunnen komen.

Ben zelf overigens geen voorstander van nepplanten. Maar goed, da's louter een persoonlijke kwestie. Maar ik kan het me wel voorstellen dat je ervoor kiest als de planten alsmaar kapot gaan.
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

emeraldking Overijssel
400-600
400-600

Bericht door emeraldking »

Oops, sorry Fabian...

Volgens mij moet ik ff mijn verontschuldiging aanbieden want ik denk dat ik jou verkeerd heb begrepen. Je doelt met de binnenkant op de vis. En met de buitenkant het aquarium. Toch?

Ik meende te lezen dat je doelde dat de vis van de buitenkant niet meer groeide... My mistake! :cry:
Devoted aquarist ever since early 1970's...

Specialized in livebearers...
Breeder of rare livebearers...
Exhibitor, breeder & author

Onderwerp auteur
tobyderks
1000+
1000+

Bericht door tobyderks »

Als ik besluit nepplanten te nemen, moet ik daar dan ook een zuurstofpompje bij nemen? Mijn filter voegt wel een beetje zuurstof toe, maar het meeste werd door de planten gedaan. Echte planten zuiveren het water natuurlijk ook, nepplanten niet. Dus moet ik dan nog iets bij het water voegen? Of is alleen een zuurstofpompje en een filter genoeg??