visbestand 80cm

Plaats reactie

Onderwerp auteur
eshuisman
0-200
0-200

visbestand 80cm

Bericht door eshuisman »

goedemiddag, mijn aquarium is 80x35x40cm. ik ga mijn aquarium veranderen. moet alleen nog de kempvis kwijt (man). ik wil het aquarium gaan inrichten met apistogramma cacatuoides als hoofdvis. ik ben op internet aan het zoeken hoe ik het best mijn aquarium kan inrichten. nu zitten er nog 10 neontetras in . ik denk dat die blijven.
ik heb nu nog grind, maar dat wordt verandert in zand. hebben jullie eventueel fotos van jullie aquarium zodat ik goede ideen op kan doen. de neontetras gaan tijdelijk in een ander aquarium zodat ik aan de nieuwe inrichting kan beginnen. zodra ik de kempvis kwijt ben ga ik beginnen aan de inrichting.
hebben jullie voor de rest nog tips of ideen voor de inrichting?
ik denk dat ik het beste het aquarium dan leeg haal en dan begin met opnieuw indraaien en inrichten omdat ik ook de bodem met zand wil vervangen. klopt dit of kan het ook anders. hebben jullie een goed adres waar je deze mooie vissen kan kopen?
groetjes esmeralda

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: visbestand 80cm

Bericht door Linda »

Hoe je een bak gaat inrichten is erg smaak gebonden natuurlijk :) Je kunt hier alle bakken van de leden bekijken om ideeën op te doen.
Ikzelf ben meer van de natuurlijke aanpak met hout en veel planten.
Wel kan ik je adviseren geen voedingsbodem te nemen mocht je dit overwegen..Deze brengen vaak niets dan ellende met zich mee..

Onderwerp auteur
eshuisman
0-200
0-200

Bericht door eshuisman »

Bedankt voor je tips, daar kan ik wel iets mee

GoeieMiddag
0-200
0-200

Bericht door GoeieMiddag »

Linda schreef: Wel kan ik je adviseren geen voedingsbodem te nemen mocht je dit overwegen..Deze brengen vaak niets dan ellende met zich mee..
Hallo Linda, zou je me hier wat meer over willen vertellen? Ik heb wel een voedingsbodem gebruikt in mijn nieuwe bak, maar het viel me op dat de planten in een oude, overgenomen, bak waar de voedingsbodem inmiddels niet meer van werkt (denk ik), minstens net zo goed groeiden.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Hoi, goeiemiddag!
Voedingsbodems zijn na 6-12 maanden uitgewerkt. Er is een grotere kans op bodemrot met een voedingsbodem waardoor de wortels van de planten worden aangetast en dood gaan. Plus, wanneer je bodem is uitgewerkt, zul je hem moeten vervangen. Je moet dan je volledig ingedraaide en mooi ingerichte bak helemaal leeghalen. De grindbodem of wat er ook bovenop ligt kun je vaak weggooien omdat je de voedingsbodem hier nooit helemaal uitgespoeld krijgt. Je moet alles weer opnieuw inrichten en je bak eigenlijk opnieuw gaan indraaien :?
Dus het is best een gedoe. En inderdaad groeien planten zonder voedingsbodem net zo goed zo niet beter. De meeste planten halen hun voeding toch uit het water dus daar voeg je vloeibare plantenvoeding voor toe en de planten die hun voeding uit de grond halen kun je blij maken met een kleibol bij de wortels.
Kijk maar eens rond op het forum. Het gros draait zonder voedingsbodem en het zijn allemaal schitterend beplante bakken :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Nog even voor Esmeralda..Had je gezien dat de 'hier' klikbaar was? Je gaat dan direct naar het bakkenoverzicht :)

Onderwerp auteur
eshuisman
0-200
0-200

Bericht door eshuisman »

Heb ik gezien. Zitten hele mooie bakken bij. Heb wel wat ideetje gezien waar ik wat aan heb. Ik ga met stenen en kienhout werken.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

:duim: helemaal goed!

Onderwerp auteur
eshuisman
0-200
0-200

Bericht door eshuisman »

inmiddeld grind door zand vervangen. zoveel mogelijk van het aquariumwater gebruikt. en sinds vandaag trotse bezitter van 1 mannetje en 2 vrouwtjes apistogramma cactuoides. betta mannetje er niet uit gehaald, gaat goed samen . ze kijken niet eens naar elkaar om. de garnalen worden ook met rust gelaten. heb al 3 schuilplekken gecreeerd, maar ga nog meer met hout werken.