Hoe plantenvoeding gebruiken?

Onderwerp auteur
ijsselmeer
200-400
200-400

Hoe plantenvoeding gebruiken?

Bericht door ijsselmeer »

Hallo ,

Ik heb nu Easy-carbo, Profito,filter Medium .

Wat en wanneer kan /moet ze gebruiken en moeten allemaal tegelijk of om de dag 1 product????

Ik hoor het graag
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: een vraag

Bericht door Kees »

Easy Carbo dagelijks, beste in de ochtend wanneer de lampen net aan zijn.
In het begin (eerste 2 weken), best een halve dosering.
Profito kan wekelijks, maar kan ook dagelijks of een paar keer in de week en ook voor deze zou ik het in de ochtend doen.
Gebruik het zelf niet meer, maar toen ik het wel gebruikte deed ik het 3x per week een gedeelte van de wekelijkse portie in de bak.
VFM gebruik ik zelf ook en doe ik in de bak na een waterwissel.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Easy carbo zou ik niet gebruiken,is geen volwaardig alternatief voor echte CO2!
Hoofdbestanddeel van carbo is ontsmettingsmiddel,dit wil je liever niet in je bak ;)
Profito best dagelijks doseren,planten kunnen namelijk niets met overschotten.
Vfm zou ik ook al helemaal niet gebruiken,wat is de toegevoegde waarde hiervan???

Kees als je dan toch vfm wenst te gebruiken,om welke reden dan ook,zou ik het eerder enkele uren voor een waterwissel adviseren.Vooral op basis van zeoliet(de gekende witte wolk),gaat het nogal wat stoffen binden.
Wat gebonden wordt slaat neer op de bodem.Wie water ververst,doet dat meestal in combinatie met het afhevelen van de bodem,op die manier ben je de neergeslagen zooi ook weer kwijt!

Ik heb nog nooit vfm gebruikt,zie daar het nut niet van in.
Wie toch van de wonderlijke werking van zeoliet gebruik wenst te maken,gebruik het dan in vaste vorm zodat je gebonden stoffen samen met het zeoliet kunt verwijderen zoals het hoort ;)

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

profito liefst om dat dag, zeker als je ook macro sporen elementen als fosfaat doseerd, fosfaat en profito moet je minstens 24 uur uit elkaar houden anders slaat je fosfaat en ijzer neer als ijzerfosfaat en daar heeft niemand wat aan.

Easycarbo kan dagelijk, rustig opbouwen, dagelijkse dosis niet te boven gaan.

Vloeibaar filtermedium zou ik niet gebruiken.
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Erikb
200-400
200-400

Bericht door Erikb »

Waarom geld uitgeven aan een minderwaardig alternatief zoals carbo,als bio cio2 geen drol kost en perfect werkt?
Ik adviseer mensen steeds opnieuw om niet eindeloos met producten te klooien,op termijn kom je daar zelf wel achter dat deze geen toegevoegde waarde bieden.

Het advies van macro voedingselementen toe te voegen zoals nitraat/fosfaat in kleinere bakken,zoals deze van de topic starter,vindt ik persoonlijk merkwaardig stylz.
In heel grote bakken zoals bij ons beide wordt dat een geheel ander verhaal,daar ontstaat dikwijls een tekort aan no3/po4 en dan is dat zinvol en aan te bevelen te gaan bijdoseren.
In kleinere aquaria lopen de waarden no3/po4 bijna steeds op,ze dan nog gaan bijdoseren is zinloos en absoluut af te raden.

De mythe om fosfaat gescheiden van andere voedingsstoffen te geven is ook al zoiets :mrgreen:
Je hebt weliswaar deels gelijk.......,en waarom?
Net omdat er overgedoseerd wordt,ijzer en fosfaat gaat namelijk altijd binden en neerslaan als ijzerfosfaat bij hogere waarden.Hogere waarden zijn echt niet zo hoog trouwens,po4 gaat al aan ijzer binden vanaf een waarde hoger dan 0,5mg/l.

Dat niemand wat heeft aan ijzerfosfaat dat neerslaat is ook niet geheel waar,algen zijn er gek op ;)

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, Erik. Ik heb een vrij kleine bak, 60 liter, en ik moet echt mijn nitraat en fosfaat in de gaten houden. Als ik het op pijl heb en 3 weken niet toevoeg, is het allebei 0 dus voeg ik het meerdere malen per week toe. Ligt helemaal aan je bakkie of het toegevoegd moet worden of niet ;)
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

karinD Zuid-Holland
1000+
1000+

Bericht door karinD »

IJsselmeer, easycarbo kan gewoontegelijk met profito dagelijks gegeven worden.
Het filtermedium zou ik een dag voor het schoonmaken gebruiken. Wat er neerslaat, zuig je dan de dag erna weer op zodat er geen afvalstoffen op je bodem blijven liggen. Zo heb je toch de werking van het filtermedium en blijf je niet met neergeslagen afval op de bodem zitten :lol:
Laatst gewijzigd door karinD op 09 mei 2015 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen

Erikb
200-400
200-400

Re: Hoe plantenvoeding gebruiken?

Bericht door Erikb »

Elke bak is een ander verhaal Karin,dat klopt.
Ik bedoelde dan ook de gemiddelde kleine bak,hier is po4/no3 meestal dus wel oververtegenwoordigd.
Als je ziet hoeveel aquarianen op fora verschijnen ivm met te hoge po4/no3 waarden ;)
De waarde zal ook zelden of nooit ook effectief 0 zijn,alleen zijn onze testsets niet nauwkeurig genoeg en krijg je op de kleurenkaart een 0 waarde terwijl er in werkelijkheid bv 5mg/l nitraat in je bak zit en eigenlijk voldoende is.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Erik,
Ik adviseer helemaal niet om macro elementen toe te voegen in mijn reactie, ik zeg alleen om profito niet te gelijk met fosfaat toe te dienen.

Het advies van macro voedingselementen toe te voegen zoals nitraat/fosfaat in kleinere bakken,zoals deze van de topic starter,vindt ik persoonlijk merkwaardig stylz.

Erikb schreef:
stylz schreef:profito liefst om dat dag, zeker als je ook macro sporen elementen als fosfaat doseerd, fosfaat en profito moet je minstens 24 uur uit elkaar houden anders slaat je fosfaat en ijzer neer als ijzerfosfaat en daar heeft niemand wat aan.
Overigens weet ik niet waarom jij grote en kleine aquaria over een totaal andere kam scheert, afhankelijk van de belichting moet je bij beide toedienen.
Ook in kleine aquaria worden sporen elementen gebruikt en in mijn ogen moet je die dus aanvullen m ze optimaal te houden, ik adviseer dan ook om zodra je CO2 moet gaan doseren ook de andere sporen elementen toe te voegen, heb je geen CO2 nodig dan kan je de rest vaak ook weg laten.
Je ziet regelmaltig aquarianen die hoge nitraat/fosfaat waardes hebben gemeten en dan in paniek raken, vooral omdat de winkel zegt dat het fout is.
Het is pas fout als je problemen hebt, typisch is dat een te kort en geen overschot, onze aquaria doen het vaker slecht van te korten dan van overschotten, maar daar denken wij nu eenmaal anders over.
In kleine aquaria lopen de waardes ook niet op, meestal zakken ze ook en met waterverversen en doseren hou je alles optimaal :)

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

EasyCarbo kun je gerust dagelijks gebruiken Ijsselmeer..
Het is voor kleine bakken zeker een goede vervanger voor co2. Het is echter geen vloeibare co2 wat sommige mensen denken maar een vloeibare koolstofbron die samen met co2 (en plantenvoeding) voor mooie planten zorgt. En ja, het werkt inderdaad goed tegen alg :P
Erikb zou schrikken als hij eens wist hoeveel Carbo ik dagelijks in mijn bak kieper :lachen:
Zonder enige negatieve effecten op vissen of planten ;)

Marvis
0-200
0-200

Bericht door Marvis »

Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden van easycarbo is dat mijn javamos het minder goed doet. Denk volgende week beginnen met de bio co2 dus easy carbo weer aan het terug schroeven.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ik heb ook javamos en bij mij groeit het de pan uit :?
Geld ook voor mijn levermos trouwens..Ik heb het idee dat dat nu zelfs beter groeit..

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Marvis schreef:Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ondervonden van easycarbo is dat mijn javamos het minder goed doet. Denk volgende week beginnen met de bio co2 dus easy carbo weer aan het terug schroeven.
Dat is denk ik geen goed idee, je koolstof gebruik is iets wat je niet terug kan schroeven dus je kan je easy carbo pas verlagen als je bio CO2 hebt.

je kan zelf ook je ademhaling niet even 2 weken stoppen.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

stylz schreef:je kan zelf ook je ademhaling niet even 2 weken stoppen.
Dat is wel een beetje overdreven stylz :P
Er is heus nog wel co2 over voor de planten...Ik zou het vergelijken als proberen te ademen op 3000 meter hoogte. :mrgreen:
Maar je kunt beide samen gebruiken hoor. Je hoeft hem heus niet af te bouwen omdat je bioc o2 gaat gebruiken. Ik gebruik ook beide en het groeit alleen maar beter.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Linda schreef:
stylz schreef: Er is heus nog wel co2 over voor de planten...Ik zou het vergelijken als proberen te ademen op 3000 meter hoogte. :mrgreen:
Maar je kunt beide samen gebruiken hoor. Je hoeft hem heus niet af te bouwen omdat je bioc o2 gaat gebruiken. Ik gebruik ook beide en het groeit alleen maar beter.
Dat weet ik zo maar niet, hoe weet jij dat er CO2 overblijft ???

Kan ook zijn dat je net nog ff een algen plaag krijgt omdat je te vroeg stopt, ik zou het zeker niet stoppen tot de bio CO2 in bedrijf is.