Ziek Afrikaans Blauwoogje [Aplocheilichtys normani]

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gilgam
0-200
0-200

Ziek Afrikaans Blauwoogje [Aplocheilichtys normani]

Bericht door Gilgam »

Hi All,

Nieuw op dit forum, en hoe beter te beginnen dan met een ziek visje.

Sinds 2 dagen dobberde 1 van de 8 blauwoogjes een beetje rond aan het oppervlak. Ze probeert het wel, maar is vrij lusteloos, eet niet, en hangt af en toe bijna verticaal. Ook sluit ie niet meer aan bij het schooltje..

Het is een fluval edge bakje (23 l). Draait nu zo'n 7 weken, visjes zitten er 3,5 week in. Blauwoogjes zijn de enige bewoners. Althans, die ik er bewust in gegooid heb. Sinds aantal dagen 2 kleine slakjes gespot (eerste ei-nestjes overigens ook).

Anyway, iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en wat ik er tegen kan doen? De visuele afwijking die ik zie is de verkleuring van de schubben bij de staartvin. Dit hebben de overige visjes niet, zover ik kan zien. Bacterie? Infectie?

Alvast heel erg bedankt!!!

Hieronder foto van het zieke visje.
Afbeelding

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Ziek Afrikaans Blauwoogje [Aplocheilichtys normani]

Bericht door Linda »

Hoi hoi!
Zieke visjes zijn vaak de reden dat mensen zich aanmelden op een forum :mrgreen:
Wat ik weet over de Blauwoogjes is dat ze vrij gevoelig zijn voor de waterwaarden..Vooral in een kleine bak is dit moeilijk stabiel te houden. Het kan zijn dat dit visje wat gevoeliger is dan de rest. Maar er bestaat ook een kans dat de rest binnenkort ook deze symptomen gaan vertonen. Hoeft niet natuurlijk..
Ze ziet er verder niet ziek uit..Misschien wat bleker dan de rest?
Waar draait je bak op? Dat wil zeggen, heb je verwarming, filter, wat ververs je aan water per week en hoe vaak? Dit kan allemaal meespelen.

O, en stel je nog even voor op dit topic viewforum.php?f=80 :mrgreen:

Onderwerp auteur
Gilgam
0-200
0-200

Bericht door Gilgam »

Hi Linda,

Thanks voor je reactie.

Qua hardware draait het bakje op de aangeleverde spullen van fluval. Verwarming heb ik op 24-25 graden staan. 8u per dag licht. Water ververs ik 1x in de week +/- 15-20%. Test regelmatig water met van die uitstrijkjes (you know what i mean), en daar zie ik geen gekke dingen qua hardheid of nitriet. 2x water laten testen in de winkel en daar was alles ook oké.

Keep you posted.

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Wat je zou kunnen doen is 2x per week 10-15% verversen. Het is bij kleinere bakken beter om 2x per week een beetje te verversen dan in een keer wat meer. Zo voorkom je te grote schommelingen in de waterwaarden. Ik heb zelf een 20 liter bak en ververs ook 2x per week 10-15%
Heb je ook planten?
Fotootje misschien?

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

Linda schreef:Zieke visjes zijn vaak de reden dat mensen zich aanmelden op een forum :mrgreen:
Leuk experiment, :idea: Misschien ééns een poll starten? (sorry, ik houd je steeds aan het werk.. :P)

Helaas kan ik je niet helpen met het visje.. :(

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

MatthijsH schreef:
Linda schreef:Zieke visjes zijn vaak de reden dat mensen zich aanmelden op een forum :mrgreen:
Leuk experiment, :idea: Misschien ééns een poll starten? (sorry, ik houd je steeds aan het werk.. :P)

Helaas kan ik je niet helpen met het visje.. :(
:lachen:
Je houdt me niet ván het werk..je zet me aan het werk :P

MatthijsH
1000+
1000+

Bericht door MatthijsH »

:lachen:

Dat bedoelde ik ook . :P :P :P :mrgreen:

Linda
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Linda »

Ben je misschien in de gelegenheid je water te (laten) testen?

ijsselmeer
200-400
200-400

Bericht door ijsselmeer »

Even dit topic omhoog brengen,

Ik heb nu al 2x een blauwoogje gehad die NA zijn kopje inviel dus zijn buik naar de ruggegraad groeit zeg maar ze zwemmen(de) gewoon rond eten zie ik ze niet doen in dit stadium en ik heb al 2x meegemaakt dat ze na een week dood zijn, het lijkt wel of de buik (darmen ) verdwijnen ik zie /zag ze wel eten maar spuwde eer gelijk weer uit .
Weet iemand hoe dat komt en heb dat ook meegemaakt ,ik ververs mijn bak 1x per week 50% voeg 5gr .zout toe per 100 ltr water waterwaarde = GH13-KH 6-PH 6.5.

Ik hoor het graag.
VAREN IS FIJNER DAN JE DENKT