Waar plaats ik het aquarium op?

Onderwerp auteur
koendert
0-200
0-200

Waar plaats ik het aquarium op?

Bericht door koendert »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik heb als broekie een aquarium gehad en ben me nu weer met vol enthousiasme op me nieuwe/oude hobby aan het storten. Maar ik ben er wel achter gekomen dat ik toen veel fouten heb gemaakt door totale onwetenheid en nonchalante. Nu ik ouder ben en meer verantwoordelijk ben hoop ik zo weinig mogelijk fouten te maken. Dat is helaas al meteen mis gegaan met een hevig overstroomende bioloog en de daarmee gepaard gaande overlast voor de buren omdat het water in hun kelder box sijpelde. Ik heb dus al een stuk krediet verspild en dit wil ik verder beperken.

Nu mijn vraag. In mijn enthousiasme heb ik besloten om meteen maar voor een 1,80 bak te gaan(tweedehands). Deze is door een aquariumbouwer gemaakt en staat op een stalen frame van 6 poten met een dwarsverbinding die het midden verdeelt. Op dit raamwerk staat het aquarium. In het frame zit aan de bovenkant een houten inleg waar het aquarium op rust. Deze houten inleg zie je niet aan de buiten kant. De verkoper zei dat dit prima kan en dat daar verder niks onder hoeft. Ik ben daar echter niet zo zeker van en zoek naar informatie hierover.

Ik lees dus aquarium boeken en struim het Internet af. Echter vind ik maar bar weinig goede informatie. In boeken wordt er vaak helemaal niks over gezegt. Onder de bioloog heb ik op aanraden van de verkoper een dun ellestomeer matje gedaan. Op dit forum las ik dat er mensen zijn die isomoplaat onder hun aquarium doen. Een verkoper in de winkel adviseerde mij om multiplex of een stuk meubelplaat er onder te doen want dat zou ook nodig zijn voor de verzekering? !

Kortom ik ben behoorlijk in verwarring geraakt en heb behoefte aan goede informatie. Kan ik het aquarium laten staan waarop het nu staat of is het beter voor de zekerheid hier nog iets onder te doen ook met het oog eventuele op verhaalbaarheid bij de verzekering. Overigens zal dit niet de laatste vraag zijn maar zolang de fundatie niet staat houdt als op.

fenna
200-400
200-400

Re: Waar plaats ik het aquarium op?

Bericht door fenna »

hallo Koendert,

welkom hier.

Wat ik zo kan bedenken is dat vooral de dragende vloer onder het onderstel ook degelijk genoeg en vlak moet zijn om het aquarium totaal gewicht te kunnen dragen. Met een 1m80 aquarium (hoe hoog en breed is de bak?) wordt dat wel een belangrijk punt.
Je had het ook over een bioloog. hoe groot is die?
Een globale inschatting van mijn kant is dat je dan een totaal gewicht hebt dat eerdig in de buurt komt van 1000kg

Als je dragende vloer dat niet kan houden, maakt het niet uit wat je wel of niet tussen aquarium en inleg hebt liggen...

Fenna

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

tenzij je een houtenvloer hebt kan elke vloer wel een 1000 kg hebben op een aquarium, zeker hoogtes tot 50 a 60 met bioloog zijn geen probleem, bij hout moet je de poten op de balken zetten, ook dan meestal geen probleem.

torderen door een ongelijke vloer geeft geheid ellende, je bak moet echt vlak staan.
Ik doe onder al mn bakken een plaat betonplex en een laagje van 1 cm piepschuim, dat vlakt goed uit en beschermd tegen oneffenheden.
Dikker is niet beter dan kan je bak juist daar op scheef gaan.

kleineren aquaria zijn minder kritisch het is mn de lengte en de torsie die problemen geven
"It's nice to be important, but it's more important to be nice."

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... 89&start=0

Onderwerp auteur
koendert
0-200
0-200

Bericht door koendert »

Ik had al gereageerd op fenna maar blijkbaar is deze reactie in het cyber niets opgelost of ligt die nog ter beoordeling bij de moderatie. Hier heb ik geen bevestiging van gekregen dus maar opnieuw en meteen stylz zijn antwoord hierin meenemen.

Sorry dat ik niet meteen de maten van de bak had doorgegeven. Het betreft een bak van 180x60x60 cm dus zo'n 650 liter dat is dus ca 650kg? De bodem glasplaat bestaat uit twee delen wat mij eigenlijk wel bevreemde. Het stalen frame is niet zo zwaar denk ca 30kg en de bioloog staat onder het frame op de vloer en heeft de maten 110x40x40 en staat normaliter niet vol maximaal ca 150 liter. Het geheel staat op een laminaat vloer die gedragen wordt door een betonnen vloer.

De bak komt langs de steun muur te staan. Vanaf de steunmuur naar binnen is er een vrij abrupt hoogte verschil van bijna 2 cm. Ik was van plan dit op te vangen door een extra plank laminaat onder de voorpoten en onder elke voor poot een ijzeren hoekprofiel te doen. Op die manier staat de bak vrijwel waterpas. De bioloog staat dan nog niet waterpas dit was volgens Romberg (delft) niet nodig aangezien dat enkel voor het optische zicht is en je de bioloog normaal gesproken toch niet ziet.

Ik ben blij dat stylz aangeeft dat het geen probleem mag zijn mbt tot de draaglast van de vloer. Ik heb hier ook wel wat zorgen om gemaakt maar dacht ook dat het geen probleem is zolang je de bak langs een steunmuur plaatst.

Torderen is natuurlijk de nachtmerrie van een groot aquarium. Het moet gewoon goed staan en niet dat ik elke nacht slecht slaap omdat ik me zorgen maak of het water morgen nog wel in het aquarium zit. Hoe zit dat met betonpelx. Is dat makkelijk te krijgen moet ik daarvoor het laminaat verwijderen voor een deel? Alle begin is lastig ook in de aquariastiek..helaas.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

lol de betonplex leg je tussen het frame en de bak met op de betonplex 1 cm piepschuim.
Niet op de grond :) maar ik snap de verwarring, die kitnaad in de midden is juist zodat je bak wat torsie op kan vangen, dat verzwakt je bak niet en maakt hem wel flexibeler.

Je eerste 2 berichten staan onder moderatie dus die komt nog :)

langs de draagmuur is eigenlijk nooit een probleem, is moeilijk waardes over vloeren te vinden ik weet naar beste eer en geweten beton 500 kg per m2 en een puntbelasting van 1000 KG dus je kan overal in de kamer 50 cm water zetten en dan nog houd de vloer het.
tegen de muren mag je nog meer zetten, maar bedenk maar eens wat een nederlandse verjaardag, (kringentje ) weegt, dat zit op zijn ongunstigst midden in de kamer en dan lopen ze ook nog polonaise :mrgreen:
niemand denk van laat ik maar stoppen met 20 gasten voor mn vloer :mrgreen:

Onderwerp auteur
koendert
0-200
0-200

Bericht door koendert »

Dus voortaan maar wat kleinere partijtjes houden :D

Dient het betonplex om de druk gelijkmatig over het frame te verdelen? Als ik zo'n plaat haal dan moet ik die op maat zagen maar dan beschadig je de coating of vergis ik mij?

Door een laag piepschuim krijg je dat de bak gaat inzakken op het punt waar die zwaarder is dus dat verstrekt dan toch alleen maar het effect wat je eigenlijk juist niet wil?

Is het idee van de voorpoten verhogen door middel van extra laag laminaat en hoekprofielen goed?

:roll:

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

Ik gebruik graag betonplex omdat het zo mooi vlak is, je kan het heel schoon poetsen geen vezels, maar watervast verlijmd multiplex kan ook, ik neem wel watervast, want als het eens nat wordt en opzwelt ben je de klos.
ik adviseer daar om ook 1 cm piepschuim dat blijft vlak met 3 cm ga je bv eerder doorzeilen dat effect versterkt zich zelf enz enz.

waarom zou je alleen de voorpoten verhogen ? uitvullen kan je goed doen met een harde kunststof dat is goed watervast ook
Laminaat is niet watervast.

Onderwerp auteur
koendert
0-200
0-200

Bericht door koendert »

Ik verhoog de voorpoten zodat de bak waterpas komt te staan, het gaat namelijk vanaf de muurkant schuin naar beneden zo'n 1 tot 1,5 cm. Door de voorpoten te liften dacht ik dit zo te nivelleren. Gehard kunststof heb ik nog niet van gehoord heb je misschien een linkje naar dit spul?

faroud
0-200
0-200

Bericht door faroud »

Zijn dat ijzeren poten? boor in het midden een gat van 8.5 mm daarna met een tap van 10 mm schroef je daar schroefdraad in, in de hardwarewinkel verkopen ze van die toppen die je kan indraaien tot de gewenste mm
dan staan deze waterpas.

Onderwerp auteur
koendert
0-200
0-200

Bericht door koendert »

faroud schreef:Zijn dat ijzeren poten? boor in het midden een gat van 8.5 mm daarna met een tap van 10 mm schroef je daar schroefdraad in, in de hardwarewinkel verkopen ze van die toppen die je kan indraaien tot de gewenste mm
dan staan deze waterpas.
ja het zijn ijzeren vierkante poten hol van binnen en met plastic doppen op de uiteinden om op te staan. Ik denk dus niet dat dat kan.

Chumbu
600-800
600-800

Bericht door Chumbu »

Hier stond eerder op een betonvloer met daarop laminaat een bak van 200x60x80 (70 waterhoogte) met bioloog 110x40x40 en geen probleem....

Nu staat er op dezelfde vloer naar schatting 3.3 ton :mrgreen: ook totaal geen probleem en het is nog een appartementen complex ook :mrgreen:

Ik zou over geheel uitvullen dan heb je minder puntbelasting, Stylz zijn manier is de enige juiste :)

faroud
0-200
0-200

Bericht door faroud »

ik weet niet of je hier iets vind dat je aanstaat?
https://www.meubelpootjes.be/bevestigin ... r/nee.html
Zijn dat vierkante poten of ronde want ze hebben ook van die doppen, die je daar moet inslaan en dit ook met op verschillende hoogte hoor.

mvg

Onderwerp auteur
koendert
0-200
0-200

Bericht door koendert »

Chumbu schreef:
Ik zou over geheel uitvullen dan heb je minder puntbelasting, Stylz zijn manier is de enige juiste :)
Uitvullen met gehard plastic zoals Stylz aangaf? Hoe doe je dat?

Onderwerp auteur
koendert
0-200
0-200

Bericht door koendert »

faroud schreef:ik weet niet of je hier iets vind dat je aanstaat?
https://www.meubelpootjes.be/bevestigin ... r/nee.html
Zijn dat vierkante poten of ronde want ze hebben ook van die doppen, die je daar moet inslaan en dit ook met op verschillende hoogte hoor.

mvg
Vierkante zoals ik al zei. Het staat me zeker wel aan want dit lijkt me een elegante en ook nog eens eenvoudige en goedkope oplossing. De vraag is echter vind ik doppen die A : sterk genoeg zijn. B: er onder te zetten zijn dus past op het profiel van het frame. C: in de juiste hoogte verkrijgbaar waardoor het ook zin heeft ze er onder te doen.

Dus er zitten wat haken en ogen aan. Daarnaast zou het in theorie/fantasie nog kunnen gaan glijden maar dit kan ook puur mijn theorie/fantasie/angst zijn voor een doemscenario. Want de na de eerste 30/ 40cm vanaf de muur is er geen sprake meer van verzakking en is de vloer waterpas. Ik zou dus van het probleem af zijn door de bak minsten 30 cm van de muur af te zetten maar dat is eigenlijk geen optie ivm de ruimte in de woonkamer die het dan in neemt.

stylz
1000+
1000+

Bericht door stylz »

koendert schreef:
Chumbu schreef:
Uitvullen met gehard plastic zoals Stylz aangaf? Hoe doe je dat?
er zijn in de handel speciale uitvul plaatjes http://www.groenhart.nl/bouwproducten/s ... kunststof/

maar de meeste harde kunststoffen kunnen zeer veel druk hebben